Ceny paliva v posledních týdnech rostou, není problém tankovat i za více než 40 korun za litr. A neděje se tak jen u nás, ale v celé Evropě. Němcům se to nelíbí a chtějí s pomocí petice nastavit maximální cenu, kam je možné cenu zvýšit.
Po nedávném tripu na německý závodní okruh Nürburgring se jim ani nedivíme. Na stojanech čerpacích stanic na dálnicích svítilo i 1,90 eur za litr benzinu. Velmi výjimečně pak cena spadla pod 1,75 eura za litr benzinu mimo dálnice. A to pořád není tolik, kolik museli před nedávnem platit za litr benzinu v Nizozemí, tam se totiž Natural 95 dostal dokonce přes 2 €. Třeba v České republice průměrná cena benzinu za poslední rok vyšplhala o více než 7 korun.
Vývoj průměrné ceny benzinu za posledních 18 měsíců:
Krajina | cena 10/21* | cena 5/20** |
---|---|---|
Česko | 1,41 | 0,98 |
Dánsko | 1,81 | 1,29 |
Holandsko | 1,94 | 1,46 |
Maďarsko | 1,36 | 0,82 |
Slovensko | 1,49 | 1,08 |
Nemecko | 1,66 | 1,17 |
Nórsko | 1,91 | 1,40 |
Poľsko | 1,28 | 0,86 |
Rakúsko | 1,40 | 1,02 |
Španielsko | 1,49 | 1,07 |
*Zdroj: Globalpetrolprices.com
**Zdroj: FuelsEurope: EU Statistical Report 2020
Vývoj průměrné ceny nafty za posledních 18 měsíců:
Krajina | cena 10/21* | cena 5/20** |
---|---|---|
Česko | 1,36 | 0,95 |
Dánsko | 1,64 | 1,10 |
Holandsko | 1,60 | 1,20 |
Maďarsko | 1,40 | 0,91 |
Slovensko | 1,37 | 1,02 |
Nemecko | 1,56 | 1,04 |
Nórsko | 1,79 | 1,39 |
Poľsko | 1,28 | 0,88 |
Rakúsko | 1,38 | 1,00 |
Španielsko | 1,36 | 0,98 |
*Zdroj: Globalpetrolprices.com
**Zdroj: FuelsEurope: EU Statistical Report 2020
Německý autoklub Autoklub Mobil in Deutschland na to reaguje formou veřejné on-line petice, kterou chce docílit toho, aby byly stanoveny maximální ceny, za které lze litr paliva prodávat. Mělo by jít o 1,80 eur (cca 46 Kč) za litr běžné nafty a 2 eura (cca 51 korun) za běžný benzin, tedy „neprémiový“ Natural 95.
Autoklub tvrdí, že sice ví, že stát nemůže ovlivnit cenu ropy, ale dokáže ovlivnit spotřební daň, která se z jednoho litru paliva platí. Jakmile by cena ropy vystoupala příliš, měl by stát snížit spotřební daň, aby se cena paliva přes navrhované cifry nedostala. To se dokonce líbí i německému ministrovi dopravy Andreasi Scheuerovi, který si takové zastřešení paliva prý dokáže představit.
Přesně opačný názor má ovšem šéf koncernu Volkswagen Herbert Diess. Ten totiž nechce, aby palivo zlevňovalo a naopak by jej rád více zatížil daněmi. Chce, aby zákazníci přestali fosilní paliva kupovat. A dává to z jeho pohledu smysl, protože koncern Volkswagen plánuje velmi brzkou čistě elektrickou ofenzívu a „levné“ palivo mu do toho tak úplně nesedí. Když bude palivo drahé, přesednou podle něj lidé do elektromobilů.
Úplně jinak na šla Francie. Tam se o žádném zastropování, ale ani snižování spotřební daně neuvažuje. Tamní ministr financí Bruno Le Maire přemýšlel nad tím, že by vznikly tzv. „benzinové šeky“. Ty by francouzská vláda rozdávala domácnostem s nízkými příjmy, což by jim s rostoucími cenami služeb i zboží mohlo pomoci. To nakonec neprošlo, ale prošly jiné „šeky“. Ty budou dostávat domácnosti s nízkými příjmy (pod 2000 eur měsíčně) a půjde o šek na 100 eur na energie.