tankovani-cerpaci-stanice-palivo-bmw-m760li-xdrive

Němci chtějí peticí zastropovat ceny paliva, šéf VW s tím nesouhlasí a chce na něj ještě vyšší daň

Autor: Pavel Srp - Zdroj: auto.pravda.sk - Foto: Pavel Srp - 28. 10. 2021


Ceny paliva v posledních týdnech rostou, není problém tankovat i za více než 40 korun za litr. A neděje se tak jen u nás, ale v celé Evropě. Němcům se to nelíbí a chtějí s pomocí petice nastavit maximální cenu, kam je možné cenu zvýšit.

Po nedávném tripu na německý závodní okruh Nürburgring se jim ani nedivíme. Na stojanech čerpacích stanic na dálnicích svítilo i 1,90 eur za litr benzinu. Velmi výjimečně pak cena spadla pod 1,75 eura za litr benzinu mimo dálnice. A to pořád není tolik, kolik museli před nedávnem platit za litr benzinu v Nizozemí, tam se totiž Natural 95 dostal dokonce přes 2 €. Třeba v České republice průměrná cena benzinu za poslední rok vyšplhala o více než 7 korun.

Vývoj průměrné ceny benzinu za posledních 18 měsíců:

Krajinacena 10/21*cena 5/20**
Česko1,410,98
Dánsko1,811,29
Holandsko1,941,46
Maďarsko1,360,82
Slovensko1,491,08
Nemecko1,661,17
Nórsko1,911,40
Poľsko1,280,86
Rakúsko1,401,02
Španielsko1,491,07

*Zdroj: Globalpetrolpri­ces.com
**Zdroj: FuelsEurope: EU Statistical Report 2020

Vývoj průměrné ceny nafty za posledních 18 měsíců:

Krajinacena 10/21*cena 5/20**
Česko1,360,95
Dánsko1,641,10
Holandsko1,601,20
Maďarsko1,400,91
Slovensko1,371,02
Nemecko1,561,04
Nórsko1,791,39
Poľsko1,280,88
Rakúsko1,381,00
Španielsko1,360,98

*Zdroj: Globalpetrolpri­ces.com
**Zdroj: FuelsEurope: EU Statistical Report 2020

Německý autoklub Autoklub Mobil in Deutschland na to reaguje formou veřejné on-line petice, kterou chce docílit toho, aby byly stanoveny maximální ceny, za které lze litr paliva prodávat. Mělo by jít o 1,80 eur (cca 46 Kč) za litr běžné nafty a 2 eura (cca 51 korun) za běžný benzin, tedy „neprémiový“ Natural 95.

Autoklub tvrdí, že sice ví, že stát nemůže ovlivnit cenu ropy, ale dokáže ovlivnit spotřební daň, která se z jednoho litru paliva platí. Jakmile by cena ropy vystoupala příliš, měl by stát snížit spotřební daň, aby se cena paliva přes navrhované cifry nedostala. To se dokonce líbí i německému ministrovi dopravy Andreasi Scheuerovi, který si takové zastřešení paliva prý dokáže představit.

Přesně opačný názor má ovšem šéf koncernu Volkswagen Herbert Diess. Ten totiž nechce, aby palivo zlevňovalo a naopak by jej rád více zatížil daněmi. Chce, aby zákazníci přestali fosilní paliva kupovat. A dává to z jeho pohledu smysl, protože koncern Volkswagen plánuje velmi brzkou čistě elektrickou ofenzívu a „levné“ palivo mu do toho tak úplně nesedí. Když bude palivo drahé, přesednou podle něj lidé do elektromobilů.

Úplně jinak na šla Francie. Tam se o žádném zastropování, ale ani snižování spotřební daně neuvažuje. Tamní ministr financí Bruno Le Maire přemýšlel nad tím, že by vznikly tzv. „benzinové šeky“. Ty by francouzská vláda rozdávala domácnostem s nízkými příjmy, což by jim s rostoucími cenami služeb i zboží mohlo pomoci. To nakonec neprošlo, ale prošly jiné „šeky“. Ty budou dostávat domácnosti s nízkými příjmy (pod 2000 eur měsíčně) a půjde o šek na 100 eur na energie.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru