V americkém Silicon Valley, které bylo kdysi svědkem masivního rozmachu Tesly, se nyní lidé postupně od této značky odklánějí. Prodeje Tesly klesají již několik po sobě jdoucích čtvrtletí, stejně tak i její podíl na trhu. A platí to právě i pro Kalifornii, kde bývaly tyto elektromobily dříve velmi oblíbené.
První a druhá vlna kupujících Tesel, zejména v oblasti Silicon Valley, nebyla přitahována jen „cool“ faktorem a samotným ředitelem této značky Elonem Muskem, ale také technologickým pokrokem a ekologickým zaměřením. Nyní odborníci naznačují, že rostoucí konkurence a politický posun Elona Muska směrem k pravicovým postojům mohou značce škodit. Oblast, která byla kdysi oporou Tesly a místem, kde se zrodil její úspěch, se pro Teslu stala testovacím prostředím. I to právě z Elona Muska udělalo nejbohatšího člověka na světě a urychlila celosvětový přechod na elektromobily. Musk však nyní podle některých Američanů tuto značku podkopává a poškozuje impérium, které sám vybudoval.
„Nelze popřít, že toto chování ovlivnilo značku,“ řekl pro Automotive News Mario Natarelli, partner agentury MBLM specializující se na značky a dodal: „Tesla byla lídrem v oblasti elektromobilů, nejvíce inovativní značkou, kterou reprezentoval vizionář… Nyní lidé své Tesly prodávají a stydí se v nich jezdit kvůli spojitosti s ním.“
Tesla v některých zemích omezila výkon svých elektromobilů. Místo skoro tří set koní jich má jen 150
Seznam kontroverzí spojených s Muskem je dlouhý, ale některé z těch nejnovějších zahrnují i jeho politické komentáře a činy. Po druhém pokusu o atentát na republikánského prezidentského kandidáta Donalda Trumpa se Musk ptal, proč se neuskutečnily podobné pokusy o atentát i na prezidenta Bidena nebo viceprezidentku Kamalu Harrisovou. Po kritice tento příspěvek na své sociální síti X smazal. Musk také dává měsíčně 45 milionů dolarů na podporu kandidáta na amerického prezidenta Trumpa. A podobně kontroverzních příspěvků má na twitteru (respektive síti X) desítky měsíčně.
Podle analytické společnosti CivicScience to může Tesle škodit. V průzkumu mezi téměř 1200 respondenty, kteří měli povědomí o Muskovi a Tesle, většina z nich uvedla, že jsou citliví na politické a sociální postoje značek a byli by „částečně“ ochotni bojkotovat firmu na základě politických postojů jejího vedení. Nicméně ti, kteří vážně uvažují o koupi Tesly, jsou tím ovlivněni méně.
Tesla však trh s elektromobily v Kalifornii mezi lednem a červencem 2024 stále vedla, měla celkem 56% podíl. To je ovšem oproti 64% podílu za stejné období loňského roku výrazný pokles. Ve druhém čtvrtletí tohoto roku klesl podíl Tesly celkově na americkém trhu z 59,3 % na 49,7 %. Podle S&P Mobility klesl počet registrací Tesly v Santa Clara County, tedy v srdci Silicon Valley, mezi lednem a červencem o 22 %. Naopak konkurenti zaznamenali růst o 41 %, přičemž na celonárodní úrovni vzrostl za prvních šest měsíců tohoto roku prodej elektromobilů od jiných výrobců o 33 %. Zatímco prodeje hlavních modelů Tesly, jako jsou Model 3 a Model Y, klesají, výroba Cybertrucku naopak výrazně roste. Tento model se nyní stal nejprodávanějším elektrickým pick-upem v USA.