Až někde potkáte Volvo EX90, dejte si pozor na to, abyste jej nefotili. Je to totiž nebezpečné. Nikoliv pro vás, ale pro vás fotoaparát – třeba na mobilním telefonu. Poškodit by jej totiž mohla jeho lidarová technologie. Samo Volvo doporučuje, aby lidé své foťáky, kamery ani telefony nemířili přímo na auto a už vůbec ne zblízka, hrozí trvalé poškození obrazového snímače.
Lidar (z anglického Light Detection and Ranging) je pokročilý laserový systém využívající infračervené záření k prostorové orientaci a detekci objektů. Ve Volvu EX90 je umístěn na střeše nad čelním sklem a slouží k podpoře asistenčních systémů a autonomní jízdy. Lidar pracuje na vlnových délkách, které jsou mimo viditelné spektrum lidského oka – nejčastěji v rozmezí 905–1550 nm – a neměl by pro lidský zrak být nebezpečný.
Zásadní problém ovšem představují tyto paprsky s elektronickými senzory. Zaznamenané případy ukazují, že při přímém zacílení objektivem může dojít k nevratnému poškození snímače, například ve formě vypálených pixelů, což bude znamenat čáry nebo černé body na fotkách. Citlivost snímače navíc roste se zvětšovacím faktorem optiky a nižší světelností objektivu.
Zveřejněná videa i zkušenosti uživatelů ukazují, že k poškození dochází zejména při krátké vzdálenosti a přímém zásahu laserem. V jednom z případů byl poškozen snímač telefonu iPhone 16 Pro Max při pokusu o záznam vozu zblízka. Poškození se projevilo barevnými skvrnami a trvale vadnými pixely. A s tím nejde udělat nic jiného, než drahý čip fotoaparátu v telefonu vyměnit.
Volvo tento jev nezamlčuje – ve svých oficiálních materiálech uvádí, že lidar může poškodit externí kamery, včetně těch integrovaných v mobilních telefonech. Jde tedy o reálné technické omezení, nikoliv pouze o právní upozornění.
A co tedy (ne)dělat?
- Nepoužívat teleobjektiv při fotografování vozidla vybaveného aktivním lidarem,
- Zachovávat větší vzdálenost, pokud je snímání nutné,
- Fotit raději se širokoúhlým objektivem, který je méně citlivý na bodové světelné impulzy,
- Fotit vozidlo, když je vypnuté, a tedy s vysokou pravděpodobností i neaktivní lidar.