frekomos-oprava_silnice

Nečekaná inovace v opravách silnic. Teď bude oprava ekologičtější než kdy dřív

Autor: Josef Pelikán - Zdroj: ČTK (Protext), Frekomos - Foto: Frekomos - 10. 3. 2025


V České republice se objevil inovativní přístup k rekonstrukci vozovek pozemních komunikací. V rámci pilotního projektu na silnici I/45 v Dětřichově nad Bystřicí bude jako palivo pro technologii recyklace za horka na místě poprvé využit biopropan.

„Recyklace za horka na místě je sama o sobě ekologičtější metodou opravy vozovek, a my ji na pilotním projektu I/45 v Dětřichově nad Bystřicí doplňujeme ještě o biopropan, který dále snižuje emise. Oproti použití běžného fosilního propanu snížíme tímto krokem produkci CO₂ jen na uvedené stavbě o 165 188 kg, což odpovídá množství CO₂, které pohltí les o rozloze 80 fotbalových hřišť za celý rok,“ říká Karel Karčmář, prokurista společnosti Frekomos,

Recyklace za horka vs. konvenční metody

Silnice I/45 v Dětřichově nad Bystřicí bude rekonstruována v úseku 6,023 – 9,163 km metodou recyklace za horka na místě. Tato technologie umožňuje využití 100 % stávajícího materiálu přímo na místě. Minimalizuje tím nutnost odvozu vyfrézovaného materiálu ze stávajících asfaltových vrstev a snižuje spotřebu vstupních surovin pro výrobu nových asfaltových směsí, jako je asfaltové pojivo a zejména rapidně ubývající kamenivo.

Průjezd stavbou má svá pravidla. Jde o bezpečnost řidičů, ale také dělníků

Běžná oprava vozovky zahrnuje nejen samotné frézování, ale také náročnou logistiku – odvoz starého materiálu, dovoz nového kameniva, výrobu asfaltové směsi, její dopravu a následnou pokládku po jednotlivých konstrukčních vrstvách. Tento proces prodlužuje dobu realizace, výrazně zvyšuje spotřebu surovin a logistické náklady. Běžná oprava má díky tomu logicky vyšší uhlíkovou stopu, než recyklace za horka na místě.

Výhody recyklace za horka na místě

  • Nižší náklady díky využití stávajícího materiálu bez nutnosti přepravy
  • Menší uhlíková stopa díky nižší spotřebě energie a nižším emisím CO₂
  • Rychlejší opravy – pokládka dvou vrstev současně minimalizuje dopravní omezení
  • Úspora surovin – méně spotřebovaného asfaltového pojiva a kameniva

Výrazné snížení uhlíkové stopy

  • O 95 % nižší uhlíkové emise při ohřevu vozovky prostřednictvím biopropanu
  • Frekomos připravuje ve spolupráci s OMV zároveň přechod na naftu PURE HVO 100%, což bude znamenat snížení uhlíkové emise dieslových motorů o 90 %
  • Použití biopropanu a HVO znamená významné snížení celkové uhlíkové stopy, což přispívá k lepšímu ESG skóre

TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru