Dle slov ministerstva dopravy se dálniční síť v Česku neustále rozšiřuje. A ačkoliv jdou všechny dálnice vždy objet, delší cesty se bez nich zpravidla neobejdou. Jakkoliv je cestování po dálnicích rychlejší než po okreskách, je potřeba je ale také platit. Dálniční známky sice nijak extrémně drahé nejsou, navíc brzy bude uvedena i jednodenní známka, je dobré vědět, že na některých úsecích žádné dálniční známky vůbec potřeba nejsou.
Většinou kolem velkých měst
To, jestli jede po zpoplatněném úseku, zjistíte dle dopravního značení. Tam, kde je potřeba mít zaplacený dálniční poplatek najdete značku se symbolem dálnice. Jakmile je ale u této značky dodatková tabulka s přeškrtnutým symbolem dálniční známky, jde o úsek, kde není potřeba dálniční poplatky řešit. Jen pro úplnost dodáme, že ona dodatková tabulka má označení E 11a, a znamená „Bez časového poplatku“.
Je ale celkem známým faktem, že v Česku je „přeznačkováno“ a řidiči tedy dopravní značení moc nesledují. Sice to není správné a vede to k řadě problémů, ale je to bohužel fakt. Proto si Cendis, který v Česku spravuje systém dálničních známek, připravil mapu s přehledem zpoplatněných úseků.
Z mapy, kterou najdete zde, je patrné, že kolem velkých měst zpravidla můžete jezdit po dálnicích i bez známky. Zdarma tedy můžete například po Pražském okruhu, ale jen mezi Slivencem a Ruzyní a Satalicemi a Běchovicemi. Na dálnici D1 je pak zdarma úsek mezi Ostravou a státní hranicí, mezi Spořilovem a Chodovem a také například úsek mezi Kývalkou a Holubicemi. Na dálnici D6 je to pak úsek Řepy až Jeneč, Lubec až Bošov nebo Karlovy Vary a Kněževes.
Zpravidla každá dálnice má kolem měst pár kilometrů, které je možné využít bez dálniční známky. Celkem by mělo jít o asi 200 kilometrů, které většinou využívá hodně dojíždějících do měst za prací.