Z průzkumu společnosti MOL Česká republika vyplývá, že téměř tři čtvrtiny českých motoristů mají povědomí o benefitech prémiových paliv. Přes 45 % respondentů uvedlo jako hlavní výhodu čištění motoru, zhruba 18 % si tato paliva spojuje s nižší spotřebou a 10 % s menšími dopady na životní prostředí. Celých 65 % se zároveň přiklání k tomu, že se vyplatí prémiové palivo tankovat alespoň občas, navzdory jeho vyšší ceně. Avšak v odpovědi na otázku, zda oni sami kvalitnější naftu či benzin tankují, odpovědělo kladně pouze 17 %. Společnost MOL mapovala názory motoristické veřejnosti u příležitosti uvedení nové řady aditivovaných paliv EVO Plus 3 na český trh.
Odborníci se shodují, že přirozenou bariérou většího rozšíření prémiových paliv je jejich vyšší cena. Ostatně sami respondenti průzkumu se domnívají, že tato paliva používají především movitější majitelé nových vozů (61 % odpovědí). Nicméně už druhá nejčastější odpověď na tuto otázku ukazuje, že je možné se na věc dívat i z jiného úhlu: 34 % respondentů vyslovilo přesvědčení, že prémiová paliva tankují uvědomělí řidiči. A právě role prémiových paliv v údržbě vozu, může v příštích letech vést k jejich většímu rozšíření.
„Jsem moc rád, že od září nabízíme našim zákazníkům na čerpacích stanicích vylepšená paliva. Nová prémiová řada je inovována o účinné složky pro kontrolu usazenin, zpomalení koroze či o patentovaný modifikátor tření. Prémiové pohonné hmoty tak ještě lépe pečují o motory aut, poskytují lepší výkon i úsporu ve spotřebě. Podle výsledků testů je palivo EVO plus s trojitým efektem nejlepším palivem, jaké jsme doposud dokázali představit na českém trhu. Na jeho kvalitu se kromě Česka mohou spolehnout i motoristé na Slovensku a v dalších deseti zemích střední a jihovýchodní Evropy,“ říká Jan Semotán, ředitel maloobchodu MOL Česká republika.
Povědomí o nutnosti zodpovědnějšího přístupu k údržbě vozidla se promítlo také do odpovědí respondentů palivového průzkumu. Zdá se, že vyšší pořizovací ceny vozidel povedou řadu motoristů ke zvýšení péče o svá vozidla, ve snaze co nejvíce prodloužit jejich životnost. „V našem průzkumu se k tomuto názoru přiklánělo 42 % respondentů a následně 64 % uvedlo, že se v reakci na tento trend bude snažit vlastnit vozidlo déle,“ potvrdil Jan Semotán.
Důraz na udržitelnost, výkon a péči o motor se odráží i ve složení nových paliv, v jejichž popředí figurují tři hlavní složky: účinné aditivum pro efektivní kontrolu usazenin, patentovaný modifikátor tření a účinný inhibitor koroze. Balíček speciálně vyvinutých komponent zásadním způsobem přispívá k čištění všech částí motoru, snižuje tření a zamezuje korozi v přívodním palivovém systému.
„Prémiová paliva se vyplatí čerpat pravidelně alespoň občas, například před delší cestou na dovolenou či každé třetí tankování, dále na pročištění palivových soustav u starších vozů, nebo naopak jako jednu z důležitých součástí péče o auto zcela nové. Já osobně věřím v dlouhodobý pozitivní vliv prémiových paliv a čerpám je pokaždé,“ uvedl k využití prémiových paliv Václav Loula, nezávislý expert kvality z české asociace petrolejářského průmyslu a obchodu ČAPPO.
Účinky nové generace paliv EVO plus společnost MOL ověřovala pomocí speciálního testu na motorové brzdě. Principem testování bylo srovnat parametry vylepšeného a původního paliva.
Graf znázorňuje křivku, která ukazuje, že měřený výkon nového stooktanového prémiového paliva MOL Evo 3 Plus je vyšší než předchozí generace stooktanového paliva (přibližně o 1 kW). Jan Semotán tento výkon pro představu přirovnává k síle zhruba 4 koňských sil, což je přibližný ekvivalent váhy rezervní pneumatiky, o které je vůz lehčí. Nová generace 100oktanového paliva MOL EVO Plus se tedy vyznačuje přibližně o 1 % vyšším tzv. stechiometrickým poměrem, který udává poměr paliva a vzduchu u zážehových motorů ve směsi nasávané do válce motoru.
„Zkušenosti při vývoji čerpáme i z našeho působení v rally závodech. V rámci naší spolupráce s mistrem republiky Janem Kopeckým testujeme naše závodní paliva EVO racing, která využívá sedm z deseti špičkových týmu české rally. Poznatky z tohoto vysoce konkurenčního prostředí se snažíme aplikovat i při vývoji paliv pro naše maloobchodní zákazníky. S palivy EVO jsme uspěli i u společnosti Škoda, které naše prémiové EVO plus dodáváme k takzvanému prvoplnění do nově vyrobených vozů Škoda,“ dodal závěrem Jan Semotán.