Na první pohled vypadalo HVO100 jako elegantní odpověď všem, kteří nechtějí skočit rovnou do elektromobility. Nafta vyráběná z použitých olejů měla slibovat nižší uhlíkovou stopu, využití odpadu a čistší budoucnost pro spalovací motory. Realita je ale mnohem komplikovanější. Nové poznatky totiž ukazují, že tahle „ekologická“ alternativa nafty se může ve výsledku blížit klasické naftě. A v některých ohledech ji v negativních dopadech na planetu dokonce předčít.
HVO100 vzniká z použitých kuchyňských olejů a živočišných tuků, které se chemicky přetvářejí na palivo. Od loňského roku lze palivo natankovat i u nás, byť zatím jen na omezeném počtu stanic (nejsou jich zatím ani dvě desítky). Výhoda měla být jasná. Protože tahle „nafta“ nevyužívá nově vypěstované plodiny, neohrožuje zemědělskou produkci a zároveň by měla oproti fosilní naftě snížit emise až o 90 %. Aspoň tak zněla původní prezentace.
Přečtěte si také:
Jenže podle studie, kterou si zadala německá ekologická organizace DUH, je situace jiná. Použitý kuchyňský olej není odpad, který by jinak skončil v kanále. Má svoji cenu a poptávku. Dováží se ve velkém z Asie, kde by jinak sloužil jako surovina v průmyslu nebo k vytápění. Pokud jej ale rafinerie vykoupí pro výrobu HVO100, musí být v těchto odvětvích nahrazen něčím jiným. A tím „něčím“ bývá často palmový olej.
A právě tady nastává problém. Plantáže palem znamenají masivní odlesňování tropických oblastí, mizí deštné pralesy a s nimi biodiverzita. To, co mělo být cestou k udržitelnosti, tak paradoxně otevírá dveře k ještě větší environmentální zátěži. Objevují se dokonce podezření, že část palmového oleje je přímo přeznačována na „použitý olej“, aby se obešly regulace a palivo mohlo být označeno jako „zelené“.
Podle kritiků to vytváří bludný kruh. Emise se jen přesouvají z jednoho sektoru do druhého. Německá organizace Umwelthilfe (nezisková organizace na ochranu životního prostředí a spotřebitelů) dokonce varuje, že trh je už nyní zaplavován bionaftou, která se sice tváří jako produkt z odpadních tuků, ale ve skutečnosti jde o přebalený palmový olej.
Výrobci a zástupci čerpacích stanic tyto výtky odmítají. Tvrdí, že za kritikou stojí snaha prosadit elektromobily jako jedinou cestu vpřed, a připomínají, že problém nedostatku surovin lze řešit efektivnějším sběrem lokálních zdrojů.
Diskuse o budoucnosti dopravy se tak zase jednou komplikuje. Jedno je ale jisté: cesta k „čisté mobilitě“ opravdu nebude vůbec jednoduchá. Ať už půjde o elektřinu, vodík nebo syntetická paliva, každá varianta vždy bude mít nějaká svá úskalí.
Platíte za autopojištění zbytečně moc?
Najděte nejlevnější nabídku během 2 minut a ušetřete až 4 500 Kč.
🔍 Porovnat ceny zdarmaNezávazné srovnání • Okamžitý výsledek