Obchvat kolem Frýdku-Místku měl řidičům ulevit, ale tak trochu se chce říct, že to s ním dopadlo trochu jinak. Vlastně trochu „nedobře“. Dokonce se chvíli mluvilo i o jeho uzavření, ale to se nakonec městu podařilo zvrátit. V tuto chvíli je ovšem na obchvatu snížená rychlost. Vše kvůli nárazovému hluku.
Okolo obchvatu se vedou velké debaty hlavně kvůli hluku, který z něj plyne. Problém je v tom, že chyba je u okruhu, respektive u stavby jako takové. Dopravní a energetický stavební úřad (DESÚ) původně zvažoval obchvat uzavřít do doby odstranění závad. To se ovšem nelíbilo městu, a tak na jeho popud Ředitelství silnici a dálnic (ŘSD) vyjednalo alespoň snížení rychlosti. „ŘSD již dříve informovalo, že připravuje finální řešení, kterým zajistí snížení hlučnosti, poté bude zrušeno rychlostní omezení a řidiči budou moci jezdit po celém obchvatu rychlostí 130 km/h. Avšak prvně avizovaný termín dokončení stavebních úprav, zajištujících snížení hlučnosti, do 31. 3. 2025, nebyl dodržen. Nový termín nápravy není znám,“ popisuje město Frýdek-Místek.
A proto město se snížením rychlosti nesouhlasí. Důvodem pro stanovení přechodné úpravy provozu je dle DESÚ omezení impulzního hluku vznikajícího pojížděním mostních uzávěrů. Vyhodnocení naměřených přestupků provádí dle zákona frýdecko-místecký magistrát. Město považuje postup DESÚ za šikanu a obává se znehodnocování obchvatu i návratu dopravy na průtah městem. Nadlimitní hluk byl naměřen u stavebního objektu „Most přes řeku Morávku“. Dopravní a energetický stavební úřad, odbor staveb pozemních komunikací, proto dne 10. 2. 2025 nařídil Ředitelství silnic a dálnic odhlučnit mostní dilatační uzávěr a také provést osazení přechodného dopravního značení snižujícího v daném úseku nejvyšší povolenou rychlost na 100 km/h. Začátkem června DESÚ své rozhodnutí upřesnil na omezení rychlosti rozdílně v denní a noční dobu (100 km/h v denní dobu, 80 km/h v noční dobu). Ministerstvo dopravy následně opět schválilo osazení příslušných dopravních značek.
Na místě jsou radary
Od dubna 2025 monitoruje policie dodržování maximální povolené rychlosti radary. Přestupky pak jdou na magistrát, který je musí zpracovávat a řešit. „Je nutno zdůraznit, že hluk z obchvatu města je nižší, než jsou hlukové limity, problém způsobuje tzv. impulzní hluk, který vzniká najetím vozidel na mostní uzávěry. Na měření a vyhodnocování tohoto hluku ještě donedávna neexistovala žádná metodika. Na impulzní hluk si stěžuje, pokud víme, pouze několik občanů města a obce Dobrá. Snížením rychlosti na obchvatu a zejména možným návratem tranzitní dopravy na průtah města může být negativně dotčeno opět celé město, což se odrazí na zdraví občanů,“ uvedl náměstek pro investice, finance, rozpočet, útvar hlavního architekta a dopravu a silniční hospodářství Jiří Kajzar.
„Další omezování rychlosti na obchvatu Frýdku-Místku bohužel ničemu nepomůže. Není to rozhodnutí města a nesouhlasíme s ním. Město má nejvyšší zájem na tom, aby byl zajištěn na této komunikaci provoz bez omezování a s co nejnižší hlučností pro okolí. Dopravní a energetický stavební úřad ani Ministerstvo dopravy při svém rozhodování nedodrželi princip proporcionality, což znamená, že ochranou práva několika jedinců může dojít k omezení práv mnohem větší skupiny obyvatel. Na to město upozornilo ve svém odmítavém stanovisku vůči omezení rychlosti na obchvatu města, které oběma institucím zaslalo. S Ředitelstvím silnic a dálnic jednáme,“ uvedl primátor města Petr Korč.
„I nadále budeme činit kroky, které by měly vést ke zvrácení, dle našeho názoru, zcela mylného a nesmyslného rozhodnutí Dopravního a energetického stavebního úřadu omezit rychlost na obchvatu města, které by v krajním případě mohlo vést k tomu, že velká část tranzitní dopravy bude opět projíždět městem. DESÚ šikanuje město a jeho občany. Klademe si otázku, jak dlouho to bude ministr dopravy trpět,“ uzavřel náměstek Jiří Kajzar.