porsche_taycan-POV-semafory

Možnost řídit dostane více lidí se zdravotním omezením. Záležet přitom bude na lékaři, zda vydá kladný posudek

Autor: Radim Plachý - Zdroj: Ministerstvo zdravotnictví, ČTK - Foto: Pavel Srp - 2. 1. 2025


Dnes platí, že drtivá většina lidí s diagnostikovanou vadou sluchu či s poruchou autistického spektra (PAS) nesmí za volant. Totéž platí i pro osoby s lehkou demencí. Ti všichni ale budou moci od nového roku řídit. Tedy za předpokladu, že jim to umožní jejich ošetřující lékař.

Každý, kdo například nechal své dítě vyšetřit na PAS, které se při vyšetření prokázalo, musel vždy mít na paměti, že to často do budoucna znamená zákaz řízení. To se ale od nového roku změní. Ministerstvo zdravotnictví připravilo změnu vyhlášky, kde bude mimo jiné upraven i výčet onemocnění srdce a cév, která vylučují možnost řízení vozidla. Dosavadní obecnější formulace totiž kritizovala Evropská unie.

Nutno ovšem říci, že nejde jen o to, co se líbí, nebo nelíbí EU. S požadavky na úpravu směrnice se na resort zdravotnictví pravidelně obrací řada spolků, ale i lékařů. „Oprávnění řídit motorové vozidlo umožňuje lidem s postižením žít život na rovnoprávném základě s ostatními členkami a členy naší společnosti,“ uvedl v připomínkách ke změně vyhlášky úřad ombudsmana.

Bude platit, že hlavní slovo bude patřit lékaři. Pokud ten shledá, že je dotyčný schopen řídit, bude mu to umožněno. „Odborné vyšetření může před přijetím k výuce a výcviku k získání řidičského oprávnění nejen identifikovat vážnější rizika, tedy individuálně posoudit psychickou způsobilost k řízení, ale současně jsou důležitá pro nastavení doporučení individuálního přístupu při výcviku budoucího řidiče v autoškole,“ uvádí ministerstvo zdravotnictví.

Změny v dopravě v roce 2025: Chystá se další digitalizace, nová silniční inspekce a také zdraží dálniční známky

Kromě PAS budou moci lékaři posuzovat také stav lidí s mírnou kognitivní poruchou nebo lehkou demencí. „Osoba, která odborné vyšetření provedla, předá informace o závěrech odborného vyšetření posuzujícímu lékaři, který odborné vyšetření včetně zjištěných závěrů nebo odborných vyjádření v celém rozsahu zjištěných skutečností zaznamená do zdravotnické dokumentace,“ vysvětlilo ministerstvo.

Mírnější požadavky u sluchového postižení

Ruku v ruce s výše popsanými změnami jde také uvolnění pravidel pro osoby s vadou sluchu. Doposud platilo, že ten, kdo má více než 30% ztrátu sluchu, za volant nesmí. Nově půjde o 40 % a více. Zároveň budou moci sluchově postižení nově i pracovat jako řidiči.

Zásadní je podle úřadu při lékařské prohlídce zjistit možnosti, jak zdravotní omezení kompenzovat. „Kompenzace sluchu přitom nemusí být nutně vnímána jako cílená na sluch, ale může jít o jiné možnosti vztahující se například k vizuálnímu vnímání, jako je instalace dodatečných zrcátek, zprostředkování akustických vjemů ve vizuální podobě, nebo komunikace formou, která není vázána na sluch,“ popsalo ministerstvo zdravotnictví.

Zmírnění proběhne i u těch, kteří se po léčbě závislosti chtějí vrátit za volant. Ať už půjde o závislost na alkoholu nebo drogách. Doba, po kterou po ukončení absolventi léčení nesmí za volant, bude z roku zkrácena na šest měsíců.

Podle ČTK požadovalo ministerstvo dopravy ve svých připomínkách k návrhu zpřísnění podmínek pro získání řidičského oprávnění pro řidiče z povolání u osob s velmi silnými brýlemi. Ministerstvo zdravotnictví ovšem žádost neakceptovalo, protože návrh nebyl předem projednaný s odbornými lékařskými společnostmi. V současné době mohou řídit lidé až do osmi dioptrií, resort dopravy žádal snížení na šest dioptrií a zahrnutí krátkozrakosti. Korekce většího množství dioptrií podle něj deformuje obraz a může vést k chybnému odhadu vzdálenosti.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , ,

1 názor na “Možnost řídit dostane více lidí se zdravotním omezením. Záležet přitom bude na lékaři, zda vydá kladný posudek”

  1. Často se tu zmiňuje EU její řízení direktivně.Mnozí hlupáci, pak ihned na EU začnou nadávat.Ale opak je pravdou.Mnohdy u nás pokyn, jak za SSSR.V Moskvě umřel Brežněv a naši bolševici , zakázali z podělanosti z Moskvy i kina.A tak i známý ,, lékařský posudek o řízení seniorů, je paskvil jakési komise. Díky ministru Válkovi se toto smetlo a novelizace ,už díky ministrovi nedělá z seniorů ,, nesvéprávné , ale normální občany jen s tím, že jsou staří.Ono totiž stáří totiž doběhne každého nikdo se tomu nevyhne.K tomu pak teké patří zvýšení rychlosti na 150 na dálnicích.Opět hlupáci operují z výší nehod.V Německu, kde je neomezená rychlost na dálnicích se daleko méně než u nás. A proč jsme jiní ,či hlupáci. Nejsme, jen jsou Němci zodpovědnější a Německo žije na kolech.Při dnešních vozech je 150 normální rychlost.Takže zrychlení provozu a zodpovědnost by jist přineslo výhody.Tady zase ministr dopravy jako pan Válek použil rozum.A to přece volič chce, nenechat se svazovat hloupostmi o různých neziskovek co neví mnohdy o problémech zhola nic.Ale protestují. Přehrada Heřmínovi , která měla stát a miliardy na škodách při povodni , by nebyli.Škody tedy jdou na jejich triko.A jak nyní pomohou těm co na to doplatili.Budou protestovat, to jim jistě moc pomůže, když je barák na zbourání.Hlupáci. No a tak potom ,je dobře , že tyto ,, hlouposti,, naši ministři řeší s rozumem.A ti co tu melou prázdnou slámu by radši měli mlčet.Čím větší hlupák tím více kritizuje.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru