Zima připravuje řidičům jiné nástrahy než léto, a dá se říct, že jich je víc. Proto je pečlivý výběr pneumatik tak důležitý. Vždyť představují jediný kontakt auta s vozovkou, a to styčnou plochou zhruba o velikosti dlaně!
Co si uvědomit před nákupem
Před nákupem zimních pneu (ale i těch letních) si rozmyslíme, kolik financí jsme ochotni obětovat, kde budeme jezdit a jakým stylem. Jiné pneu jsou potřeba pro popojíždění po městě, jiné na hory. Výběr dále závisí na údajích uvedených ve velkém technickém průkaze. Dobré je vědět, že se pneumatiky označují EU štítky značící spotřebu paliva, vnější hluk a přilnavost za mokra.
Základní uváděné vlastnosti pneumatik
Samotné pneumatiky pak charakterizují vlastnosti jako šířka, profil, průměr ráfku, nosnostní index a hmotnostní index. Zimní pneumatiky poznáme podle označení „M+S“ (mud and snow). Zcela legálně lze mít na vozidle pneu alternativních rozměrů, které jsou rovněž uvedeny v technickém průkaze.
Cenné informace z testů pneu
Na mokrém, chladném povrchu, často se sněhem a ledem, mají pneumatiky mnohem nižší přilnavost. Proto byly vyvinuty speciální zimní pneu, které se liší různými vlastnostmi, hlavně ale vzorkem a složením materiálu. Produkty jednotlivých výrobců porovnávají různé testy pneumatik. Informace z nich pomohou motoristům vybrat ty pravé pro jejich účely.
Povinnost zimních pneu
Zákonem daná minimální hloubka dezénu je u zimních gum 4 mm, u letních pak 1,6 mm. Od roku 2011 jsou řidiči povinni jezdit na zimních pneumatikách v období 1.11. až 31.3.. Zákon má svá specifika, jejichž správný výklad je důležitý.
Nástrahy sjetých pneumatik
Proč nejezdit na sjetých gumách? Nejen že vás mohou potkat problémy s Policií při silniční kontrole, ale při případné nehodě vám pojišťovna neproplatí škodu. Samozřejmě neprojdete STK. Chování vašeho vozu bude horší na suchu i za mokra. Proč zbytečně zvyšovat už tak vysoká rizika na silnicích?