Zprávy o smrtelných nehodách způsobených řidiči, kteří najeli na dálnici v protisměru nejsou velkou vzácností. Mercedes-Benz vyvinul asistenční systém, který tuto hrozbu otupuje a dokáže zabránit nechtěné jízdě v protisměru. Nový asistent pro sledování dopravního značení prémiového výrobce ze Stuttgartu dokáže rozpoznávat značky zákazu vjezdu na komunikaci s jednosměrným provozem a řidiče akusticky a vizuálně varovat, pokud se nedopatřením vydá špatnou cestou, na níž ohrožuje ostatní účastníky silničního provozu. Nový systém je určen pro nový Mercedes-Benz třídy S, který bude představen v letošním roce, a pro novou třídu E.
„Auto v protisměru na dálnici …….…“ Tato a podobná hlášení zneklidňovala a zneklidňují Německo, stejně tako i ostatní země, velmi často. Jen v Německu zahynulo v poměrně krátkém časovém období uplynulého čtvrtletí, bez vlastního zavinění více než 25 lidí, protože se na dálnicích a čtyřproudových silnicích srazili s vozidlem jedoucím nesprávně v protisměru.
Realita je ovšem ještě horší. Vozidla v protisměru jsou v médiích zmiňována zpravidla jen tehdy, pokud jejich jízda skončila nehodou s těžce zraněnými nebo mrtvými. Ve skutečnosti je počet vozidel jezdících nesprávně v protisměru, výrazně větší. Spolkové ministerstvo dopravy napočítá v dopravním zpravodajství o provozu na německých silnicích každý rok cca 1 700 upozornění na vozidla jedoucí v protisměru. ADAC uvádí dokonce až 2 800 dezorientovaných řidičů ročně – to je více než sedm za den. Většina řidičů jedoucích v protisměru vyvázne sice bez následků, ale hrozba takového setkání doprovází řidiče každý den. Aby se nikdo sám nestal řidičem v protisměru, ať už z nedopatření, nepozornosti, či předrážděnosti v důsledku husté dopravy nebo komplikovaného řízení dopravy, vyvinul Mercedes-Benz nový asistent pro sledování dopravního značení, který dokáže upozornit řidiče mimo jiné také při nasměrování vozidla do jednosměrné ulice, kde je značka zákazu vjezdu. Tento systém se tak stává smysluplným nástrojem, který může zabránit především najetí do nesprávného nájezdu na dálnici.
Profesor Dr. Thomas Weber, člen představenstva společnosti Daimler AG, zodpovědný za koncernový výzkum a vývoj divize Mercedes-Benz Cars, k tomu uvádí: „Na cestě k jízdě bez nehod se Mercedes-Benz orientuje vždy podle reálného průběhu nehod s cílem chránit všechny účastníky silničního provozu. Skutečnost, že nyní v rámci konceptu Mercedes-Benz Intelligent Drive dokážeme snížit i riziko nechtěných jízd v protisměru, nás přivádí k tomuto cíli o další kus blíž.“
Technickým základem asistenta pro sledování dopravního značení je kamera na vnitřní straně předního okna, která dokáže opticky rozpoznávat zákazy vjezdu do jednosměrné ulice a předávat příslušné informace řídicí jednotce palubní elektroniky. Pokud systém pozná, že vozidlo u rozpoznané zákazové dopravní značky vjíždí na nájezd na dálnici, může systém varovat řidiče. V tomto případě jej upozorní na nebezpečí tři hlasité výstražné tóny a červená dopravní značka zákazu vjezdu do jednosměrky na displeji.
Pro další zvýšení systémové bezpečnosti porovnává elektronika vozu Mercedes-Benz data z kamery s daty navigačního systému. To platí i pro další funkce nového asistenta pro sledování dopravního značení ve vozech Mercedes-Benz. Mezi ně patří rozpoznávání a zobrazování omezení rychlosti jízdy a zákazů předjíždění, jakož i příslušných značek vymezujících konec platnosti výše uvedených omezení. Pokud by byly možnosti optické soustavy příliš limitovány špatnou viditelností, například při hustém sněžení, nahlásí systém řidiči, že „není přechodně k dispozici“.
Nový asistent pro sledování dopravního značení, který dokáže zabránit nechtěné jízdě v protisměru, bude nejprve k dispozici v budoucí třídě S a v nové třídě E. Postupně bude zaváděn i do dalších modelových řad. Zpočátku je systém připraven pro Německo, ale Mercedes-Benz pracuje intenzivně na tom, aby byl systém funkční i v ostatních zemích.
Tisková zpráva/-PS-