Nejen některé vozy Škoda mají u nádrže zkratku XTL. Ta značí, že mohou tankovat palivo s mnohem nižší uhlíkovou stopou. Do nádrže se tankuje jako první náplň už v továrně. Odhalte tajemství zkratky XTL i dalšího kroku Škoda Auto směrem k udržitelnosti.
Škoda Auto věnuje velké úsilí snižování emisí CO2 u svých aut. Kromě elektrifikace modelového portfolia existují i další cesty, jak toho dosáhnout. Jednou z nich je využití alternativních paliv u vozů se spalovacími motory. Dieselové modely Škoda tak mohou tankovat syntetickou naftu nazvanou HVO. Při jejím používání klesají emise CO2 v životním cyklu paliva a vozu až o 90 %.
„Rozhodující je způsob výroby. Nafta HVO je vyrobena převážně z použitých kuchyňských a odpadních rostlinných olejů, kdy rostliny při svém růstu nejdříve fotosyntézou absorbovaly CO2 z atmosféry, který se následně po spálení paliva do vzduchu vrátí,“ vysvětluje koloběh Martin Řepka z Technického vývoje Škoda Auto.
6 výhod syntetické nafty HVO oproti fosilní (běžné) naftě
1. Má vysoké cetanové číslo, což zlepšuje efektivitu spalování.
2. Reálně snižuje emise CO2 až o 90 %.
3. Produkuje méně emisí škodlivin, hlavně emisí částic, což snižuje četnost regenerace filtru pevných částic.
4. Vytváří méně usazenin v motoru.
5. V nádrži vydrží i 10 let bez degradace.
6. Neabsorbuje vzdušnou vlhkost.
Pro nová i některá starší auta
Syntetickou naftu s dramaticky nižšími emisemi CO2 cyklu může do vozů Škoda tankovat mnoho jejich uživatelů. Oficiálně automobilka potvrzuje možnost používat HVO v autech od modelového roku 2022, tedy vyrobených od 25. kalendářního týdne roku 2021. Od dubna 2024 HVO dostávají všechny dieselové vozy Škoda vyrobené v závodech v České republice jako svou prvotní náplň.
Už i Škoda do nových aut tankuje palivo z odpadu. HVO jako náhrada nafty šetří emise
Auta, která mohou HVO spalovat, mají tuto možnost jasně vyznačenu na vnitřní straně krytu nádrže nebo u samotného hrdla. Na palivovém štítku je vedle tradičního označení nafty B7 také symbol XTL. Do takových aut tedy mohou řidiči syntetickou naftu tankovat zcela bez obav. Testy ukázaly, že bez problémů lze HVO tankovat i do dieselových vozů Škoda vyrobených od roku 2015.
Zákazníci, kteří by chtěli HVO vyzkoušet, ale symbol XTL na svém autě nemají, se mohou dotázat u obchodních zástupců značky Škoda. Automobilka nemůže tuto možnost oficiálně potvrdit, dokud palivo neotestuje a není si jista, že s ním vůz plní veškerou emisní legislativu. „Technické obtíže, například degradaci některých pryžových částí nebo těsnění, jak tomu může být například u etanolu jako alternativy k benzínu, HVO nezpůsobuje,“ vyzdvihuje Řepka bezproblémovost paliva.
HVO není bionafta, vydrží roky a šetří auto
Pod zkratkou HVO se skrývá hydrogenizovaný rostlinný olej (hydrotreated vegatable oil). Palivo se tedy vyrábí z odpadního oleje, nejčastěji z použitých kuchyňských a odpadních rostlinných olejů i živočišných tuků. V procesu hydrogenace se původní sloučenina mění za pomoci vodíku na novou, stabilnější. „Podle testů vydrží HVO v nádrži i více než 10 let bez degradace a nepoškozuje žádným způsobem palivový systém,“ vysvětluje Řepka. Pokud tak svůj vůz potřebujete odstavit na delší dobu, je natankování HVO skvělou volbou.
Tím se HVO zásadně liší od známější bionafty. Ta je poměrně nestabilní a v čase relativně rychle degraduje. Proto mohou vozy Škoda tankovat pouze motorovou naftu s příměsí maximálně 7 % biosložky, tedy B7. Další alternativy, třeba B10 nebo čistá bionafta, do nádrže nepatří, protože palivový systém na ně není připraven. Bionafta navíc často vzniká z plodin pěstovaných na běžné zemědělské půdě, zatímco HVO místo potravinářské produkci nezabírá.
Naftu z odpadu začíná prodávat také Shell. Natankování tohoto paliva sníží vypouštěné emise
Oproti klasické naftě a zejména bionaftě má HVO některé velmi příznivé vlastnosti. Jde o čiré palivo bez zápachu s vysokým cetanovým číslem: 70. Pro srovnání, klasická motorová nafta má cetanové číslo 51. Čím vyšší je tato hodnota, tím kvalitnější palivo je a lépe se v motoru vznítí. HVO také neobsahuje síru, aromatické uhlovodíky ani uhlovodíky s vyšším bodem varu, takže produkuje méně škodlivin. To se pozitivně projeví například méně častými regeneracemi částicového filtru (DPF) nebo menší tvorbou usazenin v motoru.
Zájem roste, dostupnost v různých zemích se liší
Tankovat HVO lze u běžných čerpacích stanic, dostupnost ale závisí na jednotlivých trzích. Palivo je rozšířené v Norsku, Švédsku a zejména Finsku, kde se v roce 2023 podílelo na spotřebě dokonce 43 %. Zájem o něj roste v Litvě, Velké Británii, Portugalsku, Nizozemsku či Rakousku a prosazují ho také Španělsko a Itálie, kde je dokonce levnější než běžná fosilní nafta. Jinak platí, že si řidiči obvykle za HVO oproti naftě trochu připlatí, ceny bývají srovnatelné s prémiovými naftami (i ty někdy obsahují až 30 % HVO namísto 7 % bionafty).
V domovské zemi automobilky Škoda, České republice, je asi dvacítka stanic, kde lze HVO natankovat. A třeba v Německu se palivo prodává až od dubna 2024, protože do té doby chyběla patřičná legislativa. Síť čerpacích stanic nabízejících HVO se nyní každopádně rychle rozšiřuje. Výhodou je, že když není toto palivo dostupné, může řidič vždy jednoduše natankovat klasickou naftu.
Hledejte znak XTL
Možnost tankovat palivo HVO označuje u vozů Škoda zkratka XTL na palivovém štítku. Důvodem, proč se nafta HVO v tomto případě skrývá pod zkratkou XTL, je fakt, že toto palivo patří do kategorie takzvaných parafinických naft splňujících normu EN 15940. Parafinické nafty se obecně označují právě zkratkou XTL: X-to-Liquid.
Tato paliva se dají vyrobit různými způsoby:
- BTL (Biomass-to-Liquid) z biomasy, což je i případ HVO, kterou využívá Škoda Auto
- GTL (Gas-to-Liquid) ze zemního plynu či bioplynu
- PTL (Power-to-Liquid) z vody a CO2 za pomoci obnovitelné elektrické energie (takto vzniká například eDiesel)
Co je bionafta?
Takzvaná bionafta se od HVO zásadně liší a patří do skupin paliv označovaných jako MEŘO – tedy metylester řepkového oleje. Palivo se vyrábí z rostlinných olejů transesterifikací. Podle normy EN 590 se MEŘO přimíchává do fosilní nafty v maximálním objemu 7 %. Taková směs nafty a MEŘO se označuje jako B7.