jetsurf-jezdeni-2020-kveten

Život a práce motoristického novináře občas přináší zajímavé příležitosti. Třeba jako když vám v e-mailové schránce přistane pozvánka na představení JetSurfu. Nakonec proč ne? Benzinový motor to má. A tak jsem pozvání přijal. A byl to vážně parádní zážitek.

Kompletně z Česka: vývoj, výroba i distribuce

Pokud byste nevěděli, co to vlastně JetSurf je, pak je to vlastně motorový surf. Představte si surfové prkno, do jehož útrob je zastavěný motor, díky čemuž nemusíte hledat vlny a svezete se prakticky kdykoliv a kdekoliv.

Nedaleko Brna, v továrně v obci Střelice, se JetSurfy vyrábějí. Prakticky kompletně od A do Z. Dovážejí se jen některé díly, jako jsou kusy železa a karbonu. Ty se tu ale následně zpracovávají, protože slévárenství, obrábění, CNC stroje, ale i autoklávu k zapékání karbonu tu mají. Jedinou výjimkou jsou některá těla, která se vyrábějí ve Slovinsku. Ty se dají poznat, protože mají jiný vzor karbonu.

Kompletně tu vzniká i motor, včetně výfuku, turbín, ale i sání. Na to mají v JetSurfu navíc patent, protože vedení vzduchu je vymyšleno tak, aby se do útrob surfu, respektive až k motoru dostalo co nejméně vody. Ta se tam sice stejně dostane, ale JetSurf se o její odstranění stará do jisté míry sám tryskou, kterou ji pomocí ventilu vystříkává ven. I tak je ale dobré zbytek po konci ježdění vylít pomocí šnorchlu ven.

Motor je dvoutaktní jednoválec s objemem 100 ccm (s výjimkou základní verze, ta má jen 90 ccm a navíc nemá alternátor). Výkon motoru, je u prkna vážícího 18,5 kilgramu je od 10 do 15 koní. Díky tomu není žádný problém dosahovat rychlostí nad 50 km/h.

Vývoj JetSurfu běží od roku 2010, kdy se do něj pustil majitel a ředitel firmy Martin Šula. A jak už to tak bývá, u začátku stála náhoda, kdy se nechal přemluvit k surfování, ale protože se zabýval vývojem motorů, rozhodl se tyto dvě činnosti spojit v jednu. A povedlo se, protože JetSurf se dostal do celého světa a jezdí na něm ty největší hvězdy sportu, ale i z uměleckého světa. Jezdit na JetSurfu tak můžete vidět třeba bývalého lyžaře Jona Olssona, světového šampiona formule 1 Lewise Hamiltona, ale třeba i českou dakarskou jedničku, závodníka Martina Prokopa. A samozřejmě spoustu dalších.

V nabídce je aktuálně šest modelů – 5 benzinových (od těch spíše „turistických“ až po opravdové závodní stroje) a 1 elektrický, který je v současnosti horkou novinkou.

13,5°C: „Neboj, až budeš ve vodě, zahřeješ se!“

Je to pech, o týden předtím byly teploty přes hodně nad 20°C a sluníčko pálilo jako divé, ale ten týden, kdy jsem se chystal na to si JetSurf vyzkoušet, bylo ošklivě. Sychravo s občasným deštěm a teplotou vzduchu jen kolem 13 stupňů Celsia. Stáli jsme ve stanu před jízdou dobrou půlhodinku. Kalhoty, tričko, mikina, bunda a teplé boty a stejně to nebylo úplně ono, ale ta představa, že se ze všeho vysvléknu, obléknu si neopren a skočím do vody, mě děsila.

Ale pak zazněla od kluků věta: „Neboj, až budeš ve vodě, zahřeješ se!“ A fakt měli pravdu, ale ne proto, že voda byla teplejší než vzduch, ale proto, že pro mě jako úplného začátečníka to bylo hodně fyzicky náročné. A přitom to ze břehu vypadá tak jednoduše. Vlezeš do vody, skočíš na prkno, jednoduše se postavíš a pak už jen jezdíš a vykružuješ parádní obloučky. Skoro jako na snowboardu, jen si do toho přidáváš rukou plyn.

jetsurf-jezdeni-2020-kveten-1

O.K. Krátká instruktáž k tomu krátká praktická předváděčka. A pořád to vypadá jednoduše. Je čas na mě, takže taky lezu do vody. JetSurf se startuje automaticky, sám. Je jen potřeba si na ruku připnout náramek s magnetem. Ten se pak vkládá do „ručky“, jak se říká ručnímu plynu. Pokud se tak stane, do tří sekund motor sám naskakuje. A pak už je potřeba jen přidat a pevně se držet. Plyn je citlivý a motor má dost výkonu, takže je potřeba ho rozumně dávkovat. „Nesmíš neustále přidávat a ubírat, ale drž si plyn konstantně,“ říkali mi kluci. A taky říkali, že pokud lidi vstávají do stoje, podvědomě si ubírají plyn. „A když ti to přestane jet, tak spadneš,“ jedním dechem dodávají. „Jasně, budu na to myslet,“ odpovídám já.

jetsurf-jezdeni-2020-kveten-2

Postavit se!

Byla to moje první zkušenost s JetSurfem, a tak jsem se ptal, jak dlouho to trvá, než se někdo postaví. Odpovědi byly různé. „U někoho to trvá 20 minut, u jiného třeba půl dne,“ říkali kluci.

Začít mám ale tím, že si na JetSurf jen lehnu a vyzkouším si chování plynu, jeho reakce a zatáčení, které probíhá jen přenosem hmotnosti. To je pohoda, to zvládám. Následuje jízda vkleče. Ani to není žádný velký problém, jen je potřeba udržovat JetSurf stále v pohybu, protože jakmile zpomalí, buď se převrátím na bok anebo se mi zapíchne špička pod vodu. Myslel jsem si, že pak stačí jen opět přidat, ale jak jsem se pletl… Když jsem totiž se špičkou pod vodou přidal, vyrazil surf ochotně vpřed, ale ještě více do hloubky.

jetsurf-jezdeni-2020-kveten-3

A pak jsem se zkusil postavit. Moc mi to nešlo a když už jsem si myslel, že se mi to povede, spadl jsem. A to je pak opravdu náročné na fyzičku. Dobré je, že JetSurf moc daleko neodjede, protože jakmile se magnet vyndá z ručky, motor se deaktivuje. I tak ale pár metrů odjede a já ho musím doplavat. A pak na něj vylézt a celé znova. Když se mi to stalo pětkrát za sebou, už jsem byl s dechem a silami skoro u konce. Potřebuju pauzu. Mimochodem padal jsem hlavně proto, že jsem ubral plyn. Nevědomky.

jetsurf-jezdeni-2020-kveten-6

Dobrou zprávou ale bylo, že přesně jak říkali kluci, nebyla mi zima. Naopak mi i v té 17°C studené vodě bylo teplo…

Po pauze a kelímku pomerančového džusu jsem na to šel znovu. Sil pořád nebylo moc, ale druhá jízda byla lepší. Už jsem se postavil a pár metrů jsem ujel, ale na to, abych se tím chlubil anebo se postavil na start závodu, který kluci z JetSurfu pořádají, to opravdu nebylo. Asi jsem z těch, kteří potřebují půl dne a ne 20 minut ježdění…

jetsurf-jezdeni-2020-kveten-5

Závody se pořádají po celém světě

Stejně jako JetSurf samotný, tak i závody pocházejí z České republiky a díky tomu je to vlastně jediný, zcela český sport. A ve Střelicích jsou na to náležitě pyšní. Pořádají evropské, ale i světové poháry. Ty se konají vždy minimálně jednou v Česku a pak po Evropě i světě – podle toho, jaký šampionát to je. Letos do toho ale bohužel zaúřadovala koronavirová krize.

I tak se ale pojede závod už za pár týdnů. Bude o víkendu od 19. června do 21. června v Česku v Hradci Králové a přihlášena je stovka závodníků, což je obrovský úspěch.

Kromě závodů ale není úplně jednoduché se na JetSurfu oficiálně někde bez problémů vozit. Někde totiž nejsou povoleny stroje se spalovacími motory, případně s turbínami a pokud už oboje ano, pak zase není povolen skluz. Pokud byste jeli jen rovně, tedy podobně jako loď, pak by problém být nemusel, ale v oblouku už ano. I tak je ale několik míst, kde to problém není. Ta se dají nalézt na stránkách výrobce.

Není pro každého

JetSurf je zábava. Jen jiná zábava, než na jakou jsme zvyklí. Pro nás automobilové hlavy je důležité, že má motor – buď spalovací nebo nově elektromotor. S tím je surf těžší (váží přes 30 kilogramů) a vydrží jezdit jen asi půl hodiny. Pak je potřeba ho nabít, což trvá více než dvě hodiny. Anebo vyměníte celou baterku, ale pokud chcete mít náhradní, připravte si sto tisíc na jednu. To benzinový JetSurf dokáže jezdit klidně 50 minut a pak stačí jen nalít další benzin smíchaný s olejem do dvoutaktu.

Pokud se ptáte na nějakou speciální údržbu, pak nic opravdu nutného není potřeba dělat. Doporučuje se ale každý rok nechat JetSurf preventivně nechat zkontrolovat u výrobce.

Přemýšlíte nad tím, že se to zdá být velká zábava? Když se na tom člověk naučí, tak vážně je. Nemusí jít totiž jen o ježdění na rybníce nebo někde, kde je to povolené, ale i o jízdy na moři nebo oceánu. To byl ostatně prý největší problém při vývoji, protože slaná voda je hodně agresivní. Po každém ježdění je nutné JetSurf minimálně důkladně opláchnout sladkou vodou a smýt z něj ideálně všechnu sůl. Jenže na moři nebo na nějaké otevřené vodě jsou možnosti takřka neomezené a bude záležet jen na tom, kolik budete mít paliva. I na to se myslelo, takže si na držák na surfu můžete vozit další, 3,8litrový kanystr. Anebo třeba nepromokavý vak s jídlem nebo čímkoliv jiným.

Jenže skoro nic, co je zábavné, není úplně levné a pro JetSurf to platí taky. Ten nejlevnější totiž stojí 200 tisíc bez daně, ten nejlepší závodní začíná dokonce na třech stech tisíc bez daně. A pokud byste si dělali zálusk na ten elektrický, pak si připravte minimálně 269 tisíc + 21 % DPH. Ten si ale teď koupit stejně nemůžete, protože na letošní rok je prý vyprodaný.