Abych to trochu přeložil. Dnes bych se rád zaobíral rozdíly mezi plechovými a litými automobilovými ráfky. Z jakých materiálů se vyrábí? Jak jsou odolné? S kterými budete mít menší spotřebu? Které jsou levnější? Prostě: které jsou lepší?
Samozřejmě nedá se jednoznačně říci, která varianta je lepší. Obě varianty mají své přednosti i zápory. Vypíši vám zde jejich vlastnosti a rozhodnutí, který si vybrat, bude již jen na vás.
Nejprve si ale řekneme, jak se vůbec automobilové ráfky značí a co jednotlivá čísla a písmena označují. Vezměme si například ráfek 6,5J x 16, 5×100, ET 43, středící otvor 57,1.
- 6,5 značí šířku ráfku v palcích.
- J značí typ patky ráfku, pro většinu ráfku J
- 16 poukazuje na průměr ráfku v palcích a je shodný s vnitřním průměrem pneumatik.
- 5×100, nebo také PCD označuje množství děr, kterými se ráfek upíná na nápravu a jejich roztečnou kružnici. Tzn. výše popsaný ráfek má 5 děr vyskytujících se na kružnici o průměru 100 mm. Můžete také narazit na ráfky, které mohou mít i dva rozměry upínacích děr např. 4×100 a 4×108. Ty se daji použít v obou rozměrech. Existují i ráfky, které nemají vůbec díry na šrouby, ale disponují pouze jednou velkou dírou uprostřed na centrální upínací matici. Tento princip se však používá téměř výhradně u závodních vozů.
- ET 43, nebo-li zális udává vzdálenost osy kola od dosedací plochy a uvádí se v milimetrech.
- Středící otvor 57,1 nebo také CB označuje velikost středícího otvoru, který musí těsně dosedat na náboj na nápravě. Udává se v milimetrech. Pokud je na ráfku větší středící otvor, než je náboj na nápravě, používají se vymezovací středící kroužky. Pokud je středící otvor menší, nezbývá nic jiného, než koupit jiný ráfek.
Pozor i na samotné díry pro šrouby nebo matice. Mohou mít kulovou nebo kuželovou dosedací plochu, bohužel tato informace se velmi často u ráfků neudává a je potřeba tuto informaci zjistit, je potřeba koupit pro upevnění odpovídající šrouby nebo matice.
Ocelové, nebo také plechové disky
- Skládají se ze dvou částí, které jsou následně svařeny. Z ráfku, který drží tvar pneumatiky a utěsňuje vzduch v pneumatice a z disku, který je přišroubován na nápravě.
- Nespornou výhodou je, že v drtivé většině jsou mnohem levnější než lité (Pokud nebudeme srovnávat s levnými nehomologovanými disky zejména z Číny).
- Paradoxně jsou většinou lehčí než lité (hliníkové) disky.
- Jsou nevzhledné a jak je známo, kola dělají auto.
Lité, nebo hliníkové disky
- Jsou vyráběny ze slitiny hliníku a několika dalších lehkých kovů. Díky vysokému podílu hliníku se tyto disky nazývají Alu kola. Odlévají se nebo se kovají jako jeden kus (v případě šroubovaných kol se šroubují z více dílů).
- Kvalitní litá kola dokážou být tvrdší a odolnější k hrubému zacházení než ocelová.
- Kvalitní litá kola mohou být i lehčí než ocelová, s tím se nese úspora paliva, lepší jízdní vlastnosti vozu a kratší brzdná dráha.
- Zajisté největší klad je estetická stránka litých kol.
Disky ze slitiny hořčíku
- Řadí se také mezi lité disky.
- Používají se zejména pro závodní vozy, případně exkluzivní modely kol pro sportovní osobní automobily.
- Kola jsou produkována kováním ze slitiny hořčíku. Lité disky ze slitin hořčíku jsou používány pro kola motocyklů.
- Hmotnost průměrného automobilového disku z hořčíku je asi 4-9 kg (v závislosti na velikosti). Na rozdíl od běžného hliníkového disku, kde může být hmotnost až dvojnásobná.
- Nevýhodou hořčíkových kol je hořlavost samotného hořčíku a jejich astronomická cena.
Pár tipů na závěr:
- Pravidelně si kontrolujte tlak v pneumatikách. Dlouhodobé unikání vzduchu by mohlo naznačovat na poškozený ráfek.
- Při výběru litých kol si dávejte pozor na velmi levné, čínské kopie. Při jejich koupi by se vám mohly nemile odměnit ohýbáním, praskáním a únikem vzduchu z pneumatik.
- Při koupi použitých ráfků – ať už litých nebo ocelových – si důkladně zkontrolujte, jestli není nějak poškozený otvor na ventilek. Často pak v tomto místě dochází k únikům.
- Před koupí použitých ráfků si je nechte zkontrolovat v pneuservisu na vyvažovačce. Je lepší utratit 500 Kč za kontrolu, než následně vyrovnávat nebo dokonce vyhodit kola za tisíce korun.