Kdo z vás byl někdy v Anglii, Austrálii nebo na Maltě a usedli jste tam za volant, předpokládám, že jste měli problém s tím, že auta jezdí na druhé straně silnice – tedy vlevo. Jenže ještě před 75 lety tomu tak bylo i u nás. Teprve 17. března 1939 začal v České republice platit výnos vrchního velitele německé armády, Walthera von Brauchitsche, který s okamžitou platností nařizoval změnit směr jízdy vpravo, tak jak to známe dnes. Ale nemyslete si, že za to mohou jen Němci, kteří si v té době dělali nárok na vše. Už o několik let dříve se tehdejší Československo zavázalo přijmout tzv. Pařížskou konvenci, která nás zavazovala k tomu, že v přiměřeně vhodné době jízdu vpravo zavedeme. Nepodařilo se to, především proto, že na to nebyl dostatetk finančních prostředků.
I když výnos nařizující jízdu vpravo začal platit až 7. března, německý nátlak fungoval dokonale a hned první den okupace se vpravo začalo jezdit v Ostravě. Zbytek republiky se připojoval postupně a jediná Praha – vzhledem ke složitosti hromadné dopravy – dostala devítidenní odklad. Přestavět veškeré tramvajové koleje, výhybky, nástupní ostrůvky a značení muselo být i na tehdejší dobu dost šílené.
Praha se připojila až 24. března 1939 ve tři hodiny ráno a traduje se, že se všichni tomuto novému pravidlu snažili co možná nejrychleji přizpůsobit. Až na německé vojáky. Ti to prostě neřešili a jezdili po té straně, po které se jim zrovna chtělo. Samozřejmě se tato velká změna dotkla prakticky každého, kdo se pohyboval po ulicích. I když tisk a informační cedule prakticky na každém rohu upozorňovaly na to, že se nově jezdí vpravo, hned první den se stalo 26 dopravních nehod (a tehdy moc aut nejezdilo…) a také nehod, kterých se účastnili chodci. Ti měli největší problém s tramvajemi, protože je z opačného směru než obvykle prostě nečekali.
Jízdu vpravo pak postupně přebírala většina států, kde do té doby nebyla zavedená. Třeba ve Švédsku začalo podobné nařízení o změně směru jízdy platit až v roce 1967. Vlevo se pak dodnes jezdí právě ve velké Británii, na Maltě, v řadě zemí Jižní Afriky a také na ostrovech v Indickém oceánu. V České republice vozidlo z těchto zemí nešlo ještě nedávno přihlásit na RZ, před pár dny se to změnilo, takže si s trochou nadsázky můžeme tyto doby dávno minulé připomenout řízením auta „zprava“, ačkoliv pravý jízdní bude potřeba dodržovat i to.