dalnice-kolona-aut-predjizdeni

Léto opět připomnělo, že nejen Češi stále neumí správně jezdit v pruzích. Problém s tím může mít i samotná policie

Autor: Radim Plachý - Zdroj: Besip, Zákon o provozu na pozemních komunikacích - Foto: Radim Plachý - 26. 7. 2024


S tím, jak lidé v létě hodně migrují, jezdí na dovolené a výlety, se snad více než kdy dřív ukazuje, že se řada řidičů stále nenaučila správně jezdit v pruzích. Všichni, kteří zbytečně jezdí uprostřed nebo rovnou vlevo, přitom můžou dostat pokutu. Jde totiž o přestupek.

Jezdí se vpravo!

Byly doby, kdy řidiči tvrdili, že pravý jízdní pruh je pro kamiony. Pak se to změnilo a většinou ti samí tvrdili, že pravý pruh je od kamionů rozbitý. To byly ty nejčastější důvody pro to, proč vpravo nejezdit. Jenomže obě tato tvrzení jsou mýlka. Je fakt, že řada našich dálnic není v dobrém technickém stavu, ale vpravo se má jet vždy. Pak jsou tu ale další výmluvy: „Když vlevo či uprostřed jedou všichni, tak i já,“ ale také to, že uprostřed se řidiči „cítí bezpečněji“. A uprostřed a vlevo zůstávají i ti, kteří se chystají jiné řidiče předjíždět. Asi za kilometr, dva nebo sedm…

Přitom právě nedodržování pravidla jízdy vpravo je jednou z příčin vzniku kolon a nebezpečných situací jako je prudké brzdění, podjíždění či nehody. Zákon o provozu a pozemních komunikacích přitom říká: „Mimo obec se na pozemní komunikaci o dvou nebo více jízdních pruzích vyznačených na vozovce v jednom směru jízdy jezdí v pravém jízdním pruhu. V ostatních jízdních pruzích se smí jet, jestliže je to nutné k objíždění, předjíždění, otáčení nebo odbočování.“

Správná jízda v pruzích zmenšuje kolony a zvyšuje bezpečnost. Řidiči ji ale nezvládají

Jedinou dobrou zprávou je, že policisté se na situace, kdy řidiči jezdí všude jen ne vpravo čas od času zaměřují. A občas k tomu používají i drony nebo vrtulník. „Co se týká ustanovení týkající se jízdy v jízdních pruzích, mimo obec se jezdí v pravém jízdním pruhu, ostatní pruhy se užívají pouze k předjíždění, objíždění či odbočování. Při přejíždění mezi pruhy nesmí motorista ohrozit či omezit ostatní a musí dávat včas znamení o změně směru jízdy. Pokud by jiného tímto manévrem ohrozil, pak může dostat na místě pokutu ve výši 1,5 až 2 tisíc korun, ve správním řízení dokonce až 5 tisíc korun, navíc mu budou přiděleny čtyři body,“ upozorňuje Monika Schindlová, komisařka z příbramské policie.

Občas se správnou jízdou v jízdních pruzích mimo město má ale právě i policie, což ukazuje například toto starší video. To je natočeno na dálnici, přičemž policejní vůz jede neustále v levém jízdním pruhu, přestože v tom pravém není žádné jiné auto, které by policista předjížděl.

A jak tedy jezdit v jídzních pruzích správně? Prostě a jednoduše co nejvíc jezdit v pravém jízdním pruhu. „Správné je jet v pravém pruhu a ostatní pruhy používat jen na předjíždění, objíždění a odbočování. Po předjetí jiného auta je pro zajištění plynulosti provozu nutné opětovné zařazení do pravého pruhu. Jinak je omezena propustnost dané silnice a provoz není plynulý tak, jak by mohl,“ vysvětlil Besip.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , ,

5 názorů na “Léto opět připomnělo, že nejen Češi stále neumí správně jezdit v pruzích. Problém s tím může mít i samotná policie”

  1. Je to stejný nesmysl jako připojovací pruh. Když pojedou všichni vpravo, jak se dostanu na dálnici?

  2. přesně tak, policie levičáky nekontroluje, jinak bych jich tolik nepotkával a o dalších řidičských nešvarech nemluvě:-( pokud nemusím, tak po dálnici nejedu. Stejně jak se oteplí, tak se začne všude vrtat a v těch zúžených pruzích je to akorát o zbytečnou nehodu.

  3. policie přece může všechno… jako za komančů…..rozdíl je pouze v tom že jim vadí svědci

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru