Navigační aplikace (nejen) v našich chytrých mobilních telefonech jsou velmi užitečné. Umějí navigovat podle dopravy v reálném čase, ale upozorňují nás také například na měření rychlosti nebo na policejní hlídky. Tomu by ale měl podle některých evropských zemí být konec.
Zákaz takových funkcí v navigačních aplikacích navrhuje například španělské Generální ředitelství silničního provozu (DGT). Týkat by se to mělo aplikací Waze a Google Maps, které upozorňují na mobilní radary a policejní kontroly. Cílem je zabránit zneužívání těchto informací osobami porušujícími zákon, včetně řidičů pod vlivem alkoholu nebo hledaných zločinců. DGT se inspirovala francouzským modelem, kde je od roku 2012 zakázáno zobrazování přesné polohy radarů a policejních kontrol. Aplikace mohou zobrazovat pouze obecné „nebezpečné zóny“ .
V současnosti je ve Španělsku sdílení přesné polohy mobilních radarů a kontrol prostřednictvím aplikací nebo skupin na platformách jako WhatsApp a Telegram považováno za přestupek, za který hrozí pokuty až do výše 20 tisíc eur. DGT usiluje o legislativní změny, které by zakázaly tyto funkce v navigačních aplikacích.
Apple připravuje zásadní novinky pro svou navigaci, před Googlem bude mít značný náskok
V reakci na tyto regulace některé aplikace již upravily své funkce. Například aplikace Waze ve Francii nahradila přesné označení radarů a kontrol širšími „nebezpečnými zónami“, aby vyhověla místním zákonům . Podobné změny se očekávají i ve Španělsku, pokud budou navrhované legislativní úpravy schváleny.
Tato opatření vyvolávají diskusi o rovnováze mezi bezpečností a svobodou informací. Zatímco někteří podporují tyto kroky jako prostředek ke zvýšení bezpečnosti na silnicích, jiní vyjadřují obavy z možného zneužití moci a omezení přístupu k informacím pro běžné řidiče.