Nejde si toho nevšimnout, některým motoristům v Česku jen s velkým sebezapřením dá říkat „řidiči“, spíše se pro ně často hodí označení „držitelé řidičského oprávnění“. A nejvíc je to vidět asi v rámci toho, jak používají světlomety. Mluvit by se dalo i o správné jízdě, správném sezení za volantem nebo o správných reakcích. Teď ale zůstaneme jen u světlometů.
Je to rozlezlé jako mor
Problém je nejen v tom, že řada motoristů používá levné čínské HIDky nebo LEDky, které nejen, že často nesvítí tak, jak mají a kam mají, ale navíc ještě ostatní řidiče oslňují. A pak je problém také ve správném používání světlometů. Nejde si toho nevšimnout, především v posledních dnech. Venku je mlhavo, mrholí nebo i sněží a k tomu je temně šedá obloha. To je chvíle, kdy by všechna auta měla mít rozsvícené potkávací světlomety. Ovšem na českých silnicích to vypadá jinak.
Přečtěte si také:
Těch, kteří si světla rozsvítí, je minimum, nechávají svícení na automatice svého auta. To ale mlhu nepozná. Spousta „řidičů“ také kombinuje zbytečné svícení mlhovkami, nebo naopak nedostatečné denní svícení. Před pár dny jsem jela za „majitelem řidičského oprávnění“, pán kolem 50 let, a za opravdu šedého dne se sněžením měl rozsvícené jen přední denní svícení. Na semaforech jsem stála vedle něj a upozornila ho na to. Odpověděl mi, že neví, kde se světla rozsvěcí a že se to za tmy děje automaticky. A jsem si naprosto jistá, že podobných lidí je na silnicích mnohem víc.
Moderní auta jako duchové na silnici. Brusel přitvrzuje a výrobci musí upravit fungování světel
Proč je tak složité pochopit, že světlomety (včetně mlhovek) se dají ovládat? A dokonce i za jízdy? Dokonce je to nezbytně nutné. Denní svícení nemyslí za nás. A opravdu nevidí, že je venku mlhavo, zataženo a třeba prší. Kde je zakopaný pes?
Mlhovkáři jsou také sorta sama pro sebe. Prostě je půl kilometru nad silnicí mlha, tak zapnou mlhovky. A je jim pak úplně jedno, jestli někoho oslňuji, jestli je na cestu vidět dostatečně. Co kdyby náhodou nebylo? Vidíte auto před sebou? Vidíte auto za sebou? Pak mlhovky nepotřebujete!
Přečtěte si také:
Takže si to zopakujme. „Situaci, kdybychom měli zapnout mlhová světla, poznáme bezpečně. Mělo by se jednat o mlhu, lidově řečeno „že by se dala krájet“, husté sněžení či déšť. Přední mlhová světla osvětlují vozovku před vozidlem v případě mlhy, v noci i ve dne. Mlhovky zajišťují krátký, ale široký světelný paprsek, který pomáhá prosvítit mlhu, a osvětluje tak prostor přímo před vozidlem a pomáhá řidiči se lépe orientovat podle značení na vozovce. Může se stát, že řidič světla sice zapne ve správný čas, ale když vyjede z mlhy nebo přestane pršet či sněžit, světla nechá svítit dál. Pro protijedoucí vozidla to pak může být velmi nepříjemné. Problém tedy nastává v době, kdy taková situace přejde, anebo vás dojede jiné vozidlo. V takovém případě bychom měli co nejrychleji zareagovat, a mlhová světla vypnout, jelikož ostatní řidiče oslňujeme asi na tolik, jako vás v noci oslňují nevypnutá dálková světla protijedoucího vozidla. Navíc skrz zadní mlhovou svítilnu řidič jedoucí za vámi špatně rozezná, kdy brzdíme. Pokud zapomeneme, pak nás na použití mlhových světel upozorňuje intenzivní kontrolka na přístrojové desce,“ popisuje policie.
A denní svícení? Berte to tak, že je ideální jej použít, když je hezky, a hlavně dostatek světla! Jakmile se hodně zatáhne a zhorší se povětrnostní podmínky, rozsviťte si! Opravdu to jde i za jízdy.
💸 Ceny pojištění rostou!
Zajistěte si nejlevnější autopojištění, než zase zdraží.
📊 Porovnat a ušetřitZabere to jen 2 minuty • Výsledek hned






