Kia_EV3

Kia EV3 je na českém trhu. S dojezdem až 605 km chce být hlavním vozem do rodiny

Autor: Josef Pelikán - Zdroj a foto: Kia - 23. 11. 2024


Kia EV3 svým příchodem na český trh mění stávající pravidla segmentu kompaktních elektrických SUV, do nějž přináší špičkový dojezd až 605 km a pokrokový design interiéru s maximálním vnitřním prostorem, pohodlím a dostupností. První vyhrazené elektrické kompaktní SUV značky Kia, připravené na všechny evropské cesty a různé podoby životního stylu, nastoluje nová srovnávací měřítka designu, efektivity a jízdních schopností ve velmi populárním segmentu trhu.

Kia EV3 využívá prémiové technologie široce oceňovaných modelů EV6 a EV9, které se zde objevují ve formě kompaktního, hospodárného, prostorného a pohodlného vozidla. EV3 se snadno přizpůsobí jakémukoli životnímu stylu a díky své flexibilitě a dostupnosti je připraveno chopit se role hlavního rodinného vozu. Detailní testování v Evropě se zahrnutím všech jízdních podmínek prokázalo, že Kia EV3 se stejně dobře vypořádá s rychlostními silnicemi, městskými ulicemi, okreskami i dálkovými trasami. Testovací program se též zaměřil na dojezd a dobíjení, kdy bylo potvrzeno postavení EV3 coby jednoho z nejefektivnějších elektromobilů na trhu.

EV3 je postaveno na speciální podvozkové platformě Kia E-GMP (Electric Global Modular Platform) se 400 V architekturou, vyhrazené pouze pro elektromobily. Model byl navržen tak, aby nabídl uživatelské pohodlí při používání elektromobilu a byl cenově dostupný co největšímu počtu zákazníků. Zapadá do strategie značky Kia nabízet do roku 2026 celkem 11 elektromobilů, resp. 15 modelů do roku 2027, přičemž do roku 2035 by produktová nabídka pro Evropu měla být již plně elektrická.

Elektrizující požitek z jízdy

EV3 s dojezdem až 605 km podle WLTP nabídne ve městě plných 773 km cestování na samotnou elektřinu. Díky využití technologie i-Pedal a systému rekuperačního brzdění, který řidiči nabízí flexibilnější nastavení a ovládání, neboť odděluje intenzitu rekuperačního brzdění od funkce brzdění až do zastavení. Ovládání jedním pedálem lze používat ve všech režimech rekuperačního brzdění včetně couvání. Systém si zvolené nastavení pamatuje i po vypnutí vozidla.

K provozní hospodárnosti a jízdním schopnostem EV3 přispívá i technologie aktivní vzduchové klapky a ogivální tvar karoserie (inspirovaný kapkou) na podporu aerodynamiky. Součinitel aerodynamického odporu pouhých 0,263 přispívá k nižší spotřebě energie a delšímu dojezdu. Aerodynamické vlastnosti EV3 byly odladěny testováním v aerodynamickém tunelu, které se zaměřilo i na optimalizaci tvaru kol a vylepšení zadních skupinových svítilen. Použity byly též nové kryty pod bočními prahy společně s osmi díly zakrytování podvozku ve prospěch hladkého proudění vzduchu a menších odporových sil.

K delšímu elektrickému dojezdu přispívá i speciální ukazatel „Driving Range Guide“ (Pomocník pro delší dojezd) v přístrojovém štítu. Řidič zde vidí maximální a minimální dojezd v závislosti na způsobu jízdy, jakož i odhadovaný dojezd na základě předchozí spotřeby energie.

Díky technologii 400V rychlého dobíjení je možné EV3 dobít z 10 na 80 % již za 29 minut (provedení 58,3 kWh), resp. 31 minut (provedení 81,4 kWh). Za pouhých 15 minut je možné dojezd prodloužit o dalších až 202 km. EV3 se chlubí stabilním profilem dobíjecího výkonu i skvělou efektivitou dobíjení, a vykazuje tak jedny z nejlepších parametrů prodloužení dojezdu na minutu dobíjení v tomto segmentu. EV3 je plně kompatibilní s evropskou dobíjecí infrastrukturou a podporuje značkovou síť Kia Charge, zpřístupňující více než 800 000 dobíjecích míst ve 28 evropských zemích včetně České republiky.

Kia jako jedna z prvních uvádí technologii V2L (Vehicle-to-Load) do segmentu kompaktních elektrických SUV. Uživatelé vozidla tak mohou prostřednictvím EV3 napájet nejrůznější externí zařízení. Všechna provedení EV3 dále podporují obousměrné dobíjení včetně technologií Vehicle-to-Grid (vozidlo / energetická síť), Vehicle-to-Home (vozidlo / domácnost) a Vehicle-to-Building (vozidlo / budova), které budou postupně uváděny na evropské trhy.

Díky vysoce účinnému a ultra kompaktnímu systému HVAC (vyhřívání, odvětrávání a klimatizace), který je prvním svého druhu na světě, je EV3 schopno zajistit stabilní a maximálně komfortní prostředí v kabině za všech klimatických podmínek, kdy maximum pohodlí není vykoupeno nadměrnou spotřebou energie a zkrácením dojezdu na elektřinu. Prostorově chytře koncipované řešení v porovnání s klasickým systémem HVAC nechává předním pasažérům o 6 cm místa navíc v prostoru nohou. Vysoce účinný systém tepelného managementu, nyní již čtvrté generace, zvyšuje efektivitu tepelného čerpadla využíváním teploty venkovního vzduchu i tepla pocházejícího ze systému pohonu.

Jízdní dynamika EV3 byla vyvinuta a později odladěna tak, aby naplnila vysoká očekávání evropských zákazníků ve smyslu jízdního chování, ovladatelnosti a řízení. Ještě před sestavením prvního testovacího vozidla bylo EV3 podrobeno rozsáhlým zkouškám v rámci virtuálního vývoje, jenž zahrnoval stovky různých nastavení otestovaných prostřednictvím pokročilého simulátoru jízdní dynamiky. Výsledné optimální geometrie a nastavení byly následně předány evropským konstruktérům k doladění na evropských cestách. Speciálně pro podmínky evropského provozu bylo odladěno i řízení, kde se konstruktéři zaměřili na přesnost a lineární zpětnou vazbu, aby se EV3 suverénně vypořádalo se silnicemi na předměstích plnými zatáček, ulicemi měst i dálnicemi.

Na evropských silnicích byla dále otestována kompletní sestava pokročilých systémů na podporu řízení (ADAS) včetně asistenta pro jízdu na dálnici verze 2, pokročilého adaptivního tempomatu verze 2 a systému pro předcházení dopravním nehodám.

 Technologie a praktické funkce

Prostorný interiér EV3 svým pohodlím připomíná obývací pokoj, na čemž má podíl i řada praktických funkcí na podporu pohodlného a příjemného cestování. Součástí čisté a nekomplikované přístrojové desky je trojitý panoramatický displej, tvořený dvěma dotykovými displeji o velikosti 12,3″ pro přehledné zobrazování a snadný přístup ze strany řidiče, resp. 5,3″ segmentovým displejem ovládání klimatizace. Dále je zde 12,3“ head-up displej, zprostředkující všechny nezbytné informace v zorném poli řidiče. EV3 podobně jako sesterský model EV9 umně vyvažuje dotykové a hmatové ovládací prvky nejrůznějších funkcí v interiéru ve snaze co nejméně odvádět pozornost od řízení.

Premiéru v modelu EV3 má palubní platební služba Kia In-Car Payment, která rozšiřuje schopnosti vozidla o placení přímo z kabiny vozidla. Díky prvnímu partnerskému projektu se společností Parkopedia budou řidiči moci snadno vyhledávat parkovací místa a rovnou platit parkovné prostřednictvím obrazovky navigace vozidla. Uživatelské pohodlí uvedené platební služby dokládá zasazení značky Kia zpříjemňovat pobyt na palubě a zvyšovat zákaznickou spokojenost po celou dobu cesty.

EV3 přináší budoucnost konektivity v podobě aktualizací prostřednictvím vzdáleného přístupu (OTA), podpory streamování videa, funkcí na vyžádání prostřednictvím obchodu Kia Connect a aplikace Digital Key 2.0, která umožňuje až 7 uživatelům odemykat a spouštět vozidlo pomocí chytrého telefonu. Uvedený model dále bude jako první v rámci značky vybaven AI asistentem Kia s podporou funkcí ChatGPT s cílem edukovat zákazníky a zvyšovat uživatelskou přívětivost při praktickém používání vozidla.

Odpovědná mobilita a kultivovaný design

EV3 zhmotňuje designovou filozofii „Spojené protiklady“ značky Kia, která staví na kreativním napětí vyplývajícím z různorodých hodnot přírody a moderny s cílem zprostředkovat jeden harmonický celek. EV3 svým interiérem i zevnějškem vyvažuje emocionální prvky s rozumovými aspekty, které představují princip „Radost z rozumu“ uvedené designové filozofie.

Jedinečný interiér, vyvedený v duchu „obytného prostoru“, nabízí relaxační sedadla, promyšlené úložné prostory, posuvné stolečky, velkorysou nabídku místa v oblasti hlavy i nohou, inteligentní náladové osvětlení a barvy inspirované přírodou pro cestování celé posádky v pohodové atmosféře. Opěrky hlavy s povrchem připomínajícím síťovinu přispívají k lepšímu odvětrání a pohodlí.

EV3 kromě mnoha dalších inovací uvádí novou limitovanou edici rohože do zavazadelníku, jejíž vzor ‚geometrických vln‘ se odkazuje na vlny a proudění odpadu do záchytné sítě. Uvedený prvek příslušenství je vyroben z recyklovaných materiálů, z nichž 40 % představuje recyklované plasty vytěžené z Tichého oceánu v rámci spolupráce s nizozemskou neziskovou organizací The Ocean Cleanup, zabývající se sběrem plastového odpadu nahromaděného ve světových oceánech a řekách. Cílem sedmiletého programu partnerské spolupráce je hledat pokroková řešení a přispět k čistší a zdravější planetě, konkrétně odstraněním bezmála půl milionu kilogramů plastu z Velké tichomořské odpadkové skvrny – přičemž uvedená plastová rohož do zavazadelníku je pouze první ukázkou možného využití.

EV3 kromě toho uvádí využití udržitelných materiálů jako například:

  • bioplasty
  • látky z recyklovaného PET
  • laky bez obsahu BTX

Kia v rámci své dlouhodobé strategie trvalé udržitelnosti usiluje o to, aby do roku 2030 pocházelo z recyklovaných zdrojů plných 20 % plastů používaných ve vozidlech této značky.

Kia EV3 je v České republice v prodeji od září 2024. Značka Kia dále plánuje představit provedení s pohonem všech kol (AWD), a dát tak zákazníkům více možností výběru nad rámec současných provedení s pohonem samotné přední nápravy (2WD).


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru