Když elektromobil funguje jako zásobárna elektřiny, dostane i kempování úplně nový rozměr. Vyzkoušeli jsme to s Kiou EV6

Autor: Anina Russová - Foto: Kia - 24. 5. 2022


Elektromobily jsou stále rozrůstajícím se automobilovým odvětvím. Jejich dojezd se neustále prodlužuje, nabíjení zkracuje a technologie vylepšují. Jednou z nejzajímavějších vychytávek, kterou dnes některé elektromobily mají, je takzvaný systém V2L („Vehicle to Load“). Disponuje jí třeba Kia EV6 a jak jsme se přesvědčili na vlastní kůži, i toho největšího odpůrce elektromobility tohle rozhodně zaujme.

Všude dostupná elektrická energie

Pojem Vehicle to Load zní poměrně složitě, ale jeho fungování je nesmírně praktické a vlastně jednoduché. Kia jej popisuje takto: „Vehicle to Load (V2L) je technologie, která umožňuje s využitím energie z vysokonapěťového akumulátoru napájet elektroniku střídavým napětím 220 V. Jedná se o vůbec první implementaci ve vozidle Kia, která je možná díky použití obousměrné palubní nabíječky (OBC) a uzpůsobení integrované řídicí jednotky nabíjení (ICCU).“ Pokud bychom to měli převést do řeči běžných smrtelníků, tak Kia EV6 umí svojí uloženou elektrickou energií v akumulátorech napájet běžné elektrické spotřebiče: od rychlovarné konvice, televize, přes mobil až třeba po počítač nebo gril.

Funkce V2L je schopná dodávat výkon až 3,6 kW, pokud bychom tak do EV6 zapojili elektrospotřebiče s tímto celkovým výkonem, energie bude (z plně nabité baterie) dodávána po dobu až 17 hodin. Pokud do EV6 zapojíte elektrospotřebič s vyšším výstupním výkonem, než je 3,6 kW, režim V2L se deaktivuje a na obrazovce infotainmentu se zobrazí chybová hláška. Stejně tak se deaktivuje ve chvíli, kdy kapacita baterie klesne na 20 %. V infotainmentu auta si tento limit můžete upravit – mezi 20 % a 80 % zbývající kapacity baterie.

Vyzkoušeno v praxi

Jak moc praktická funkce V2L je jsme vyzkoušeli v rámci jedné kempingové noci. Pokud máte třeba děti, asi tušíte, že obyčejným přespáním ve stanu je moc neoslníte. Navíc jsou neustále přilepené k mobilu, což vyžaduje přístup k jeho nabíjení. A manželka by si zase ráda večer u ohně dala skleničku vychlazeného vína a vy piva. To vše jde samozřejmě vyřešit, ale není to moc pohodlné. Ovšem Kia EV6 to umí zařídit.

Ať už si děti nabíjí telefon nebo se chladí víno na večer, zvládne dodat elektrickou energii, a to bez toho, abyste se báli, že ráno neodjedete. Například kempingová lednička s příkonem 45 W by mohla být do auta zapojená 36 hodin a za tu dobu by spotřebovala pouze 1,6 kWh.

My jsme měli k dispozici trojici aut. Kia EV6 GT-Line 4×2, která byla nabitá na 98 %. Pět hodin napájela elektrický gril, sedm hodin osvětlení venkovního prostoru, deset minut rychlovarnou konvici a deset minut kávovar. Po tom všem měla k dispozici stále ještě 85 % kapacity baterie.

Druhým vozem byla Kia EV6 GT-Line 4×4, která taktéž původně disponovala 98 % kapacity baterie. Následně se postarala o pětihodinové fungování reproduktorů, půlhodinové hraní na elektrickou kytaru a dvě hodiny dobíjela notebooky a telefony. Po tom všem následně stále nabízela 94 % kapacity baterie.

Třetím autem byla Kia EV6 ve verzi Earth 4×2. Ta přijela s dobitím na 97 % a starala se o večerní zábavu s projektorem a ozvučením puštěným asi dvě hodiny v kuse. To znamenalo ztrátu 3 % elektrické energie.

Pokud bychom to vše sečetli, a tedy chtěli na vše použít jen jedno auto, dostaneme se na 20% úbytek elektrické energie (15,48 kWh).

Konečně praktická stránka elektromobility

O elektromobilech se velmi často říká, že jsou nepraktické. Něco na tom svým způsobem je, ale Kia (a například také Hyundai s modelem Ioniq 5) ukazuje, že to jde i jinak. Ano, stále je tu nutnost dobíjení. Ale fakt, že s sebou na cestách vlastně neustále vozíte nabíječku na skoro cokoliv, je návykový. Už jen cesta s malým dítětem za příbuznými na druhý konec Česka bude o něco pohodlnější. Třeba ohřívání dětského mléka bude prostě hračka. A o tom to celé podle mého má být. O tom, aby nám všechny ty nové technologie ulehčovaly a ideálně i zpříjemňovaly život. A Kia EV6 se systémem V2L to rozhodně dělá.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru