Každý si pod pojmem rarita představíme něco jiného. Myslím si ale, že se všichni shodneme na tom, že to co pro vás dnes mám, je rarita se vším všudy. Na aukčím serveru eBay se objevilo BMW řady 3 Alpina, které nese označení E21. To samo o sobě zní dobře, ale když vám řeknu, že se tomuhle autu pod kapotou ukrývá místo klasického řadového šestiválce o objemu 2,3 litru čtyřválcový dvoulitr okořeněný turbem, jistě vám dojde, že opravdu mluvím o velké raritě.
Tyto limitované Alpiny se vyráběly koncem 70. let, kdy si inženýři z BMW ještě nebyli úplně jistí tím, co konkrétně bude pod kapotou modelu, který dnes známe pod označením 320. Nakonec se sice rozhodli pro šestiválec, ale mezi tím bylo vyrobeno i několik málo kusů se čtyřválci, které jsou v současné době velice vyhledávanými raritními kousky.
Nicméně tato konkrétní Alpina je ještě o něco zajímavější vzhledem k jejímu stavu a historii a také tomu, že jde o jeden ze dvou prototypů. Vyrobena byla v roce 1980. Jedním z hlavních inženýrů, kteří měli její vývoj na starosti, byl jistý američan. Ten ovšem po jejím dokončení musel odjet zpět do Spojených států, ale auto mu přirostlo k srdci natolik, že si ho koupil a odvezl s sebou. No, já se mu upřímně ani nedivím. :) Navíc předtím než odjel, vůz vyšperkoval opravdu k dokonalosti. Alpina dostala takzvaný Hi-Lux balíček, který obsahuje přední a zadní mlhovky, ostřikovače světlometů, elektrické ovládání zpětných zrcátek, oken, střešního okna a zámků. Paráda na to, že jsme v roce 1980. :)
Posledních 20 let byl tedy vůz ve vlastnictví jednoho jediného člověka, který byl ještě ke všemu znalcem na slovo vzatým, avšak i ten se v roce 2011 rozhodl auto prodat. Téhož roku koupil auto současný majitel, a jak to tak bývá, také se rozhodl prodat. Auto už není ve 100% stavu, které krásu a dokonalost téhle Alpiny maličko kazí, a protože majitel je férový, před prodejem tyto vady přiznal. Prý má jen lehce popraskanou palubní desku od sluníčka a decentně zašlý lak na pravém předním blatníku.
Pokud vám nad touhle jedinečnou krasavicí zaplesalo srdce, pak může být vaše za necelých 25 tisíc dolarů, což je v přepočtu asi 488 tisíc korun. Vzhledem k tomu, jak málo bylo těchto vozů vyrobeno, je to opravdu dobrá investice! :) Popřemýšlíte nad tím? :)
aktualizováno, 19.3.2013:
Protože lidé jsou velmi zvídaví, ozval se nám čtenář s informací, že auto není pravá Alpina, ale že jde o přestavbu – nicméně velmi povedenou. Podle emailové odpovědi přímo z Alpina Automobiles, jejíž přesné znění je:
Bitte entschuldigen Sie die verspätete Antwort, jedoch stehen wir mitten in den Vorbereitungen für den Genfer Auto Salon. Dieser angebliche ALPINA Prototype hat bis auf einige Teile wie Lenkrad, Zusatzinstrumente, Schriftzüge nichts mit ALPINA zu tun. Bei der angegebenen Fg-Nr. handelt es sich um einen BMW 320 US, der nie bei uns im Hause war. ALPINA hat auch nie einen 4 Zylinder Turbo gebaut.
Mit freundlichen Grüssen aus Buchloe
Angelika Jörg-Kane
Marketing/Verkauf
ALPINA Burkard Bovensiepen GmbH + Co. KG,
je jasné, že šlo o původní BMW 320i pro americký trh (v tom případě mi nejsou jasné ty německé registrační značky) přestavěné na turbo verzi a doplněné o některé originální díly Alpina. V mailu se ve stručnosti píše, že tento údajný ALPINA prototyp má co do činění s několika částmi, jakými jsou volant, palubní přístroje či polepy karoserie. Na zadaný VIN automobilu vyjede informace, že jde o BMW 320 US, která ve společnosti Alpina nikdy nebyla. ALPINA prý nikdy čtyřválec s turbodmychadlem nepostavila.
Jde tedy o mystifikaci ze strany prodávajícího, avšak auto i inzerát vypadají velmi věrohodně a stejně bychom koupili, kdybychom takovými penězi po kapsách vládli… :)
[nggallery id=2024]
-AR-