Ano, i takto by se dal stručně popsat účel podvozků a kol vozidel… Drží karoserii vozu i s námi nad vozovkou v co nejstabilnější a nejbezpečnější poloze. Zní to jednoduše, ale vymyslet a sestrojit správně ústrojí, které zajistí vozu stabilitu při akceleraci, brždění, zatáčení, ale stejně tak nám dodá i potřebný komfort, tlumí rázy od vozovky (a že jich u nás je…), je skutečná alchymie na hranici geniality a zázraku.
Chápu, že spoustě lidem plně vyhovuje nastavení podvozku, které jejich vůz získal již od výrobce, ale pokud patříte do stejné skupiny lidí jako já a nevlastníte zrovna vozy jako například Pagani Zonda či Koenigsegg, jednoduše se nemůžete s houpavým nesportovním podvozkem smířit.
Jenže jakou cestou se vydat? Jaký podvozek zvolit, když možností výběru je tolik? V první řadě je třeba si ujasnit, co od podvozku očekáváte. Milujete svižnou jízdu, rádi se bavíte tím jak rostou vaše nájezdové rychlosti do zatáček a užíváte si stabilitu a jistotu za všech okolností? Či dokonce milujete to souznění, kdy svůj vůz tlačíte na samé hranice jeho možností při volných jízdách na některém z našich či zahraničních závodních okruhů? V tomto případě podvozek v ceně nižší než je pořizovací cena standardních tlumičů a pružin v druhovýrobě nebude tou správnou volbou. A na druhou stranu, třeba vlastníte vůz, na kterém jste vyšperkovali už téměř vše a jeho jedinou náplní je pouze cesta na sraz či výstavu a zpět do garáže. Takovému vozu často ročně nepřibude na tachometru ani pěticiferné číslo… Pak možná uvažujete, že investice ve výši několika desítek tisíc korun není zrovna adekvátní.
Dovolím si souhlasit s oběma názory, i když ten první je mi bližší pro všechny účely. Je třeba si uvědomit, že v dnešní době obrovské konkurence ve všech odvětvích je argument: „Vždyť platím jen za značku“, zcela zcestný. Ano, vždy bude část ceny toho kvalitního tvořit jméno. A proč ne, spousta lidí si je pořídí už jen proto. :) Je třeba se ale sám sebe zeptat: „Co ten šikovný Asiat udělal proto, abych měl jistotu na jím vyrobeném podvozku?“ Nebudu vás napínat a odpovím: „NIC.“ Žádné ladění, žádná kolová váha, žádné testy, žádné homologace (ty často takový podvozek získá až v Evropě a rozhodně to nebude běžnou cestou). Už chápete tu nízkou cenu?
Takže jak tedy vybírat? Pokud si chcete být jistí tím, že svému vozu dáte to, co si zaslouží. To, co z něj udělá lepší, hbitější, jistější, ale také bezpečnější, zvolte produkty těch prověřených, těch, kteří se specializují na podvozky již dlouhá léta, ladí je, testují a pak také dodávají pro skutečný motorsport.
Pokud váš vůz najede ročně naprosté minimum kilometrů, s vytřeštěnými oči sledujete povrch vozovky a uhýbáte před každým kamínkem a jste smíření s tím, že to poslední, čím se váš podvozek bude moci chlubit je životnost, pak klidně „investujte“ i do toho cenově nejdostupnějšího.
Já osobně budu ale rád, pokud po přečtení tohoto článku, s vědomím, že nemůžete nebo nechcete investovat do podvozku horentní sumu, zvolíte alespoň ten zlatý střed. Firem v tomto segmentu je více než dost. Jejich výhodou je dobrý poměr cena/výkon, to, že za nimi většinou stojí některý z podvozkových gigantů, to, že ve většině případů je možné k takovým podvozkům dodat jednotlivé náhradní díly (o čemž si ti nejlevnější mohou nechat jen zdát), ale hlavně také to, že se můžete spolehnout, že takový podvozek byl testován právě pro váš vůz a vy se nemusíte obávat každého kilometru ujetého na sportovním podvozku a všechny své smysly tak věnovat jízdě a pořádně si ji užít. :-)
A jako vždy, pokud chytí nebo….ehm, to jsem někde jinde. :-) Chtěl jsem říct, že opět, pokud máte jakékoliv dotazy k tématu, na které byste rádi dostali odpověď, neváhejte nám je poslat do redakce…určitě nevyzní do prázdna. ;-)
Čtěte také: Jak na úpravy vozů, díl první: Co říci úvodem?
-DM-