JLR-LESA-Jaguar

Jaguar Land Rover chystá palubní desku celou z displeje. Informace bude zobrazovat jen když bude potřeba

Autor: Tisková zpráva - 8. 11. 2019


Výzkum společnosti Jaguar Land Rover na poli strukturální elektroniky by mohl přinést nahrazení klasických palubních desek zakřivenými displeji. Díky panelům, které mění barvu, by si tak řidiči mohli přizpůsobovat interiér.

Jaguar Land Rover jako první na světě vyvíjí technologii lehké elektroniky ve zjednodušené architektuře (LESA – Lightweight Electronics in Simplified Architecture), která se standardně používá ve flexibilních nositelných zařízeních a v zakřivených OLED televizích, také pro interiéry automobilů. Tato novinka může v budoucnosti radikálně změnit interiéry aut a nabídne zákazníkům větší schopnost personalizace vozů a přizpůsobení jejich potřebám.

Díky technologii LESA bude Jaguar Land Rover schopen vyrábět panely s displeji, které budou zobrazovat informace pouze tehdy, kdy to bude zapotřebí. To designerům v budoucnu pomůže dosáhnout čistého uhlazeného vzhledu bez tlačítek. Tento druh designu může zahrnovat přizpůsobitelné ambientní osvětlení interiéru, které obklopuje palubní desku bez jediného tlačítka a různé materiály nebo kůži vyhřívaných volantů.

Systémy tištěné elektroniky rovněž sníží hmotnost elektronické výbavy na palubě až o 60 %. Vodiče, senzory a procesory jsou obsaženy ve všech nekovových materiálech, tím pádem není potřeba další místo navíc pro řídící jednotky.

Prvky, které využívají technologii LESA, by se vyráběly rychlejším, jednodušším a více automatizovanějším procesem. Byly by flexibilnější při používání a nabízely by technologické výhody jako například zobrazování digitálních údajů na povrchu jako je dřevo bez potřeby displeje. Tato technologie by rovněž umožnila přidání solárních panelů do vozu bez zvýšení jeho hmotnosti. Sluneční energie by pak mohla být používána k dobíjení baterie.

JLR-LESA-LandRover

Na rozložení součástky do své 2D struktury systém využívá počítačové výkresy (CAD). Poté je požadovaný elektronický obvod, který je obvykle napojený na tradiční ECU, vytištěn na rovný povrch. Před složením do původní 3D podoby jsou ještě namontovány komponenty. Díl je potom vyroben s elektronikou natištěnou do struktury.

Jaguar Land Rover úspěšně vyzkoušel technologii LESA na prototypu ovládacího panelu umístěného ve stropě vozu. Dosáhl tak snížení hmotnosti o 60 % a zmenšil velikost součástky z 50 mm na 3,5 mm. Výzkum získal ocenění Inženýrské a technologické inovace (IET).

Výhody nízké hmotnosti jsou krokem na cestě k „Destination Zero“, kterou si Jaguar Land Rover stanovil. Cílem je bezpečnější a zdravější společnost a čistší životní prostředí. Budoucí modely značek Jaguar a Land Rover budou díky snížení hmotnosti těžit ze zvýšeného dojezdu v elektrickém režimu nebo nižší spotřeby paliva.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru