AUDI dosáhla dalšího technického milníku v motoristickém sportu. V 80. ročníku slavného závodu 24 h Le Mans triumfoval poprvé vůz s hybridním pohonem – Audi R18 e-tron quattro.
Přibližně 200 000 diváků sledovalo fascinující závod s dramaty a nehodami, které jsou pro Le Mans typické, a k tomu pozoruhodnou ukázku „Náskoku díky technice“. Čtyři vozy Audi R18 v barvách týmu Audi Sport Team Joest byly nejrychlejší a nejspolehlivější v celém poli a po 24 hodinách obsadily první, druhé, třetí a páté místo.
„Naši inženýři prokázali dalším úspěchem v nejdůležitějším vytrvalostním závodě na světě vysokou úroveň svých technických znalostí,“ prohlásil Rupert Stadler, předseda představenstva AUDI AG, který na místě osobně sledoval průběh závodu. „S pohonem e-tron quattro v kombinaci s lehkou konstrukcí ultra jsme postavili na start zcela novou techniku a okamžitě jsme s ní vyhráli – to v žádném případě nelze považovat za samozřejmé, zejména zde v Le Mans. Tento víkend se opět udály věci, které se v tomto závodě mohou přihodit, a znovu se potvrdilo, jak důležitá je perfektní příprava.“
Všechny čtyři Audi R18 měly šanci získat celkově jedenácté vítězství značky v Le Mans. Po 378 kolech skončili na prvním místě loňští vítězové Marcel Fässler (CH), André Lotterer (D) a Benoît Tréluyer (F) za volantem Audi R18 e-tron quattro se startovním číslem „1“. Dindo Capello (I), Tom Kristensen (DK) a Allan McNish (GB) vybojovali pro pohon všech kol budoucnosti, v němž je konvenční poháněcí soustava inteligentně kombinována s elektricky poháněnou přední nápravou, také druhé místo. Audi již testuje tuto technologii, u níž je spojovací hřídel nahrazen elektrickými kabely, pro využití v sériově vyráběných vozech.
Nováček v Le Mans Marco Bonanomi (I), Oliver Jarvis (GB) a Mike Rockenfeller (D) za volantem nejlepšího konvenčně poháněného Audi R18 ultra zajistili po letech 2000, 2002 a 2010 již čtvrté trojnásobné vítězství pro značku Audi v závodě 24 h Le Mans. Romain Dumas (F), Loïc Duval (F) a Marc Gené (E) dovedli druhý vůz R18 ultra do cíle na pátém místě.
V zádi všech čtyř vozů Audi R18 byla uložena nejnovější evoluce kompaktního motoru V6 TDI přeplňovaného jedním turbodmychadlem VTG, který byl v Le Mans nasazen poprvé v roce 2011. Také nová ultralehká převodovka se skříní z kompozitu vyztuženého uhlíkovými vlákny – novinka v závodním voze pro Le Mans – zvládla vytrvalostní zkoušku v Le Mans překonáním vzdálenosti 5151 km ve všech čtyřech vozech bez jakýchkoli problémů. Stejně jako pohon všech kol quattro je i lehká konstrukce ultra klíčovou kompetencí značky Audi.
Dva vozy Audi R18 e-tron quattro ztělesňují tyto dvě technologie v mimořádně extrémní podobě – a také hned od začátku dominovaly 80. ročníku klasického vytrvalostního závodu. Vedoucí pozici musely přepustit jednomu ze dvou hybridních vozů Toyota jen jednou na několik kol v sobotu v noci. Po brzkém odstoupení největších rivalů sváděly oba vozy R18 e-tron quattro strhující souboj o vítězství mezi sebou celou noc a až do nedělního poledne. Během této doby se vedení několikrát měnilo a oba hybridní vznětové závodní vozy od sebe dělilo často jen několik sekund.
Nehoda Allana McNishe v rychlých zatáčkách Porsche necelé tři hodiny před koncem závodu znamenala předběžné rozhodnutí. Audi Sport Team Joest zvládl opravit těžké poškození přídě vozu R18 e-tron quattro v rekordním čase a zachránit tak druhé místo. V úvodní fázi ztratil vůz číslo „2“ téměř kolo poté, co se velký kus pryže zasekl v oblasti zadní nápravy.
Ani vítězný vůz s číslem podvozku R18-208H a přezdívkou „Electra“ nebyl ušetřen nehod. Marcel Fässler se v neděli ráno dvakrát dotkl ochranných bariér na trati: poprvé po smyku ve vysoké rychlosti a podruhé, když se musel vyhýbat vozu kategorie GT, který stál napříč v zatáčce Mulsanne. Benoît Tréluyer, který se v pátek vážně nachladil v dešti při účasti na přehlídce jezdců v centru Le Mans, dostal jednou smyk na vjezdu do boxů.
Vůz Audi R18 ultra se startovním číslem „4“, který skončil na třetím místě, ztratil kolo hned v úvodu závodu kvůli kontrole zadní nápravy. Dvakrát se u něj stalo, že nešlo přeřadit, což jezdec mohl v obou případech vyřešit vypnutím a zapnutím zapalování. Poté vůz R18 fungoval opět perfektně a Marco Bonanomi a Oliver Jarvis díky tomu získali první umístění na stupních vítězů v Le Mans společně s Mikem Rockenfellerem, který se vrátil na stupně vítězů rok po své vážné nehodě.
Dva téměř stejné smyky způsobily, že Audi R18 ultra se startovním číslem „3“, v němž Loïc Duval zajel nejrychlejší kolo závodu, ztratilo svou šanci na vítězství. V sobotu v noci se Romain Dumas v první šikaně při předjíždění pomalejšího vozu kategorie GT dostal na znečištěnou část tratě, dostal smyk a skončil v ochranné bariéře. Stejná nehoda se přihodila Marcu Genému o nedělním poledni. V obou případech zvládl Audi Sport Team Joest opravit vůz R18 v extrémně krátkém čase. Celkově to však znamenalo ztrátu dvanácti kol.
„Toto je závod, jaký můžete zažít pravděpodobně jen v Le Mans,“ prohlásil vedoucí oddělení Audi Motorsport Dr. Wolfgang Ullrich poté, co jeho čtyři vozy Audi R18 projely cílem. „V Le Mans se člověk nikdy nesmí radovat předčasně, což bylo znovu patrné zejména v neděli v poledne. Celý svět již hovořil o čtyřnásobném vítězství a najednou došlo téměř současně k nehodě dvou našich vozů. To, že náš tým dokázal opakovaně opravit vozy po smyku tak rychle, hovoří jasně ve prospěch týmu Audi Sport Team Joest, na který je v Le Mans jednoduše spolehnutí. Celkově mohu jen smeknout před celým týmem Audi Sport, který celý rok odváděl vynikající práci, aby umožnil tento triumf. Byla to veliká výzva vyvinout hybridní vůz v tak krátké době, aby byl rychlý a vydržel celých 24 hodin. Skutečnost, že jsme stejně jako v roce 2001 s motorem TFSI a v roce 2006 s motorem TDI byli úspěšní hned v prvním závodě, ukazuje vysokou úroveň technického know-how, které máme u Audi k dispozici. Je to skvělý den pro Audi Sport, Audi a e-tron quattro.“
Značka Audi zvětšila svým jedenáctým vítězstvím v Le Mans náskok v mistrovství světa vytrvalostních závodů. Dindo Capello, Tom Kristensen a Allan McNish získali svým druhým místem zpět vedení v mistrovství světa jezdců.
[nggallery id=986]
Tisková zpráva/-PS-