Ford představuje nový plně elektrický model Puma Gen-E. Jde o další variantu oblíbeného crossoveru, který se nabízí v běžné verzi se spalovacími motory, jako sportovní verze ST a teď také jako elektromobil, Byli jsme u toho.
Elektrický Ford Puma Gen-E se vyrábí v továrně Fordu v rumunské Craiově, kterou v posledních letech přestavěli, což si vyžádalo přibližně půl miliardy dolarů. Tady se montuje nejen samotné auto, ale také baterie (články sem ovšem přicházejí z Maďarska). Elektromotory se do rumunské továrny Fordu dostávají z britského Halewoodu, kde se montují.
Vzhled a praktičnost
Ford Puma Gen-E vypadá na pohled skoro stejně jako spalovací verze, liší se jen v detailech. Z čelní části lze elektrickou verzi rozpoznat podle plného předního nárazníku bez masky chladiče a jinak tvarovaného nárazníku. Auto z čelního pohledu vypadá jako by se usmívalo. Z bočního pohledu, ale i zezadu jsou spalovací i elektrická Puma prakticky stejné. Po modernizaci totiž i spalovací Puma přišla o výfuk (Ford tak může vyrábět jeden typ nárazníku na spalovací i elektrickou verzi, výfuk zůstal jen pro Pumu ST). Vzadu se přesto jeden rozdíl objevuje, elektrická Puma má vždy bílé označení modelu na víku kufru, spalovací verze mají černé označení modelu.
Uvnitř se oproti spalovací verzi neliší nic zásadního. Prakticky jedinou změnou na pohled je dvoubarevná palubní deska, kterou spalovací verze mít nebude. Druhou věcí je to, co vidět není. Tím je umístění baterií, které jsou v podlaze pod zadními sedadly, kde původně bývala palivová nádrž. Baterka je ale větší, což zapříčinilo to, že podlaha je pod zadními sedadly vyšší. Kvůli tomu se sedí s koleny výše, ale také se hůř vejdou nárty pod přední sedadla. Na dlouhé cesty to pro člověka mého vzrůstu (180 cm) není ideální, ale kratší cesty problém nejsou.
Naopak se zvětšil kufr. Spalovací Puma má pod podlahou v kufru tzv. MegaBox box, ale elektrická Puma Gen-E tam má GigaBox. A prostor je tu opravdu obrovský, vejde se sem i člověk. Kufr má teď celkový objem až 566 litrů (při vzpřímených zadních sedadlech), což je ve srovnání s 456 litry spalovací verze značný nárůst. Doplňuje ho také 43litrový přední kufr (frunk), kam se dají uložit nabíjecí kabely, lékárnička a další podobné drobnosti.
V interiéru nemusí být volič převodovky ani řadicí páka a není tu ani mechanická ruční brzda, kterou mají spalovací verze. Je tu tedy plovoucí středová konzola, která nabízí spoustu odkládacích přihrádek.
Dlouhý dojezd
Ford Puma Gen-E má jeden elektromotor, který je umístěn vpředu a pohání přední nápravu. Čtyřkolka v nabídce není. Výkon elektromotoru je 123 kW/168 koní a maximální točivý moment je 290 Nm. Díky tomu dokáže auto zrychlit z 0 na 100 km/h za osm sekund a maximální rychlost je 160 km/h.
Baterie má celkovou kapacitu 54 kW, přičemž využitelná kapacita je 43 kWh. Kombinovaný dojezd udává Ford podle homologace WLTP jako 376 kilometrů pro základní výbavu Puma, respektive 364 km pro výbavu Premium, která je o něco těžší a má v základu o palec větší disky kol. Čistě ve městě ujede Puma Gen-E podle Fordu dokonce přes pět stovek kilometrů. Velký vliv na tom má rekuperace, jejíž intenzita je nastavitelná a dá se aktivovat i „režim jednoho pedálu“.
Nabíjecí výkon je maximálně 11 kW na AC nabíjecích stanicích a 100 kW na DC nabíjecích stanicích. Ford říká, že z 10 na 80 % se tak Puma Gen-E dá dobít za necelých 24 minut a každých 10 minut nabíjení má přidat něco přes 120 kilometrů dojezdu.
Cena a start prodeje
České zastoupení značky Ford už zveřejnilo i ceník. Elektrická Puma Gen-E se bude nabízet ve dvou výbavách Puma a Premium, které se budou lišit pouze standardní výbavou. Pohonné ústrojí je jen jedno. Aktuálně platí zvýhodněná cena 749 900 Kč pro verzi Puma, respektive 805 900 Kč pro vyšší Premium. Kompletní ceník platný k 3. 12. 2024 je ke stažení zde.
První auta se k českým zákazníkům dostanou na jaře 2025.