IONIQ 5 elektromobil

EU musí s budováním nabíječek sedminásobně přidat. Nové stanice musí růst podle studie o 14 tisíc týdně

Autor: Josef Pelikán - Zdroj: Arval - Foto: Hyundai - 7. 6. 2022


S výstavbou dobíjecích stanic pro elektromobily budou muset státy EU sedminásobně přidat. Uvádí to studie Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA), kterou vypracovala konzultační firma McKinsey. Podle ní by měly státy Unie vybudovat na svých územích 6,8 milionu dobíjecích stanic do roku 2030, pokud chtějí do tohoto data dosáhnout snížení emisí CO2 o 55 %. Podle studie by to znamenalo stavbu 14 tisíc nových dobíječek týdně oproti dvěma tisícům, které se ve státech Unie budují nyní. Přestože za poslední čtyři roky narostl počet prodaných elektromobilů a plug-in hybridů desetinásobně, počet nabíjecích stanic vzrostl jen dvaapůlkrát.

EU navrhuje do osmi let vybudovat 3,4 milionu dobíječek, studie automobilek dvojnásobek

Pro snížení emisí CO2 o 55 % do roku 2030 plánuje EU vybudovat v členských státech 3,4 milionu dobíjecích stanic. Studie ACEA ale uvádí, že k naplnění tohoto cíle bude třeba dvojnásobný počet dobíječek pro elektromobily. „Evropská dobíjecí infrastruktura je stále poddimenzovaná a je rozložena nerovnoměrně ve prospěch západní Evropy. Plných 70 % z celkového počtu 224 tisíc dobíječek je ve třech zemích – Německu, Francii a Nizozemsku. Česko se svými 1 200 dobíječkami tvoří jen 0,5 % z celkového počtu,“ konstatuje expert na elektromobilitu Tomáš Kadeřábek ze společnosti Arval, která poskytuje operativní leasing na elektrická auta.

Expert: Hustota dobíjecí sítě ovlivňuje zájem o elektromobily ve střední a východní Evropě

Počet dobíjecích stanic je jedním z hlavních faktorů zájmu o elektromobily pro firmy i jednotlivce, jak uvádí průzkum Arval Mobility Observatory. „Pro čtvrtinu českých firem je hustší síť dobíjecích stanic důležitým argumentem pro zavedení elektromobilů a plug-in hybridů do firemních flotil. Firmy se v Česku podílejí na 76 % registrací nových vozů. V příštích třech letech plánuje využívat vozy s těmito alternativními pohony až pětina českých společností. Ty stále častěji volí kvůli vysoké pořizovací ceně financování elektromobilů operativním leasingem,“ objasňuje Tomáš Kadeřábek, expert na elektromobilitu z Arvalu.

Češi domácí nabíjení elektroaut neřeší, je pro ně údajně drahé. V ceně se však vlastně neorientují

Dotace pro dobíječky zajišťuje jen Nová zelená úsporám, elektromobily podporuje hlavně soukromý sektor

V Česku se měly o rozvoj sítě dobíjecích stanic a nákupu elektromobilů postarat dotace EU. Jejich konečná podoba měla být podle české vlády připravená do konce února letošního roku. V polovině letošního března ale dostal návrh stopku od Evropské komise, výhrady měla hlavně k rozsahu podpory pro podnikatelský sektor. Určitou podporu budování dobíjecích stanic představuje program Nová zelená úsporám, ve kterém je aktuálně dotace pro fyzické osoby na pořízení dobíjecí stanice k rodinnému či bytovému domu.

Přístup Čechů k elektromobilitě se snaží měnit také leasingové společnosti. Arval například umožňuje při čekání na dodání objednaného vozu krátkodobý pronájem libovolného auta ve stejné třídě, včetně elektromobilu, za stejnou měsíční splátku jako je objednané auto. Elektrické vozy do svých vozových parků zavádí Policie ČR i městští policisté ve velkých městech, například v Ostravě nebo Olomouci. Masivní flotilu elektroaut využívá Moneta Money Bank i Rohlík. Pro tyto a další firmy a instituce bude hustší síť dobíjecích stanic nezbytná.

Investice do dobíječek jsou na úrovni 16 % ceny za budování 5G sítí

Prostředky na výstavbu dobíječek představují jen zlomek nákladů na srovnatelné investice do infrastruktury. Zpráva McKinsey odhaduje, že by navrhované tempo stavby dobíjecích stanic představovalo investici 8 miliard EUR ročně, což je pro srovnání jen 16 % ročního objemu financí na budování 5G sítí a vysokorychlostního internetu.

Štítky: ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru