Ministerstvo životního prostředí tvrdí, že zavedením ekologického poplatku na vozidla splňující emisní normu Euro 3, se výrazně zlepší kvalita ovzduší a sníží se průměrné stáří vozového parku v ČR. Asociace prodejců použitých automobilů – autobazarů (APPAA) naopak tvrdí, že toto opatření k žádnému zlepšení ovzduší nepovede a nepovede ani k omlazení vozového parku v České republice.
„Z našeho pohledu jde spíše o způsob jak z prodejců ojetých vozidel a následně pak občanů získat další poplatky,“ říká Petr Přikryl, předseda APPAA a vysvětluje: „Je přeci naprosto zcestné domnívat se, že si občan raději koupí nové vozidlo, místo toho aby zaplatil poplatek 3 000,-Kč.“ Přikryl zároveň připomíná rok 2009, kdy byl v ČR zaveden emisní poplatek na vozy s emisní normou nižší než EURO 3. V té době bylo průměrné stáří osobních vozidel 13,65 roku. Další roky se průměrné stáří nesnižovalo. Naopak se pozvolně zvyšovalo, až na průměrné stáří 14,88 roku na konci dubna letošního roku. Ke kýženému omlazení českého vozového parku tedy nedošlo, naopak se zvýšilo o více než jeden rok. „Jedná se aktuálně o doposud nejvyšší průměrné stáří vozového parku v ČR, kdy se dostáváme zpět do roku 1995. Tehdy bylo stáří vozového parku 14,10 roku,“ vysvětluje Přikryl.
Podle Přikryla se nabízejí mnohem efektivnější řešení. Například v přijímání opatření motivující občany k vyřazování přestárlých, ekologicky a bezpečnostně nevyhovujících vozidel. „Vláda by například měla snížit silniční daň na mladá vozidla, zvýhodnit povinné ručení u vozidel mladších ročníků nebo podpořit likvidaci starých aut (šrotovné).“ uzavírá Přikryl, který zároveň předpokládá, že z důvodu větší finanční zátěže pro motoristy poklesne počet převodů. „Noví majitelé starších vozů prostě nebudou chtít poplatek platit a vůz nepřevedou.“