dopravni_znacky-doporucena_rychlost-minimalni_rychlost

Dvě modré dopravní značky, obě s bílým číslem. Řidiči si je buď pletou nebo neví, co znamenají

Autor: Radim Plachý - Zdroj: Bezpečné cesty, Besip - Foto: Radim Plachý s využitím ChatGPT - 2. 10. 2025


Jak dobře znáte dopravní značky? Vyznáte se v nich? Pokud jste odpověděli, že ano, pak by nás zajímalo, zda znáte rozdíl mezi dvěma poměrně dost podobnými značkami. Někteří to vůbec netuší, jiní si myslí, že zobrazují totéž.

Řeč je o dopravní značce č. IP 5, tedy doporučená rychlost, a dopravní značce č. C 6a, která zobrazuje nejnižší dovolenou rychlost. Obě jsou modré, obě mají bílé číslo a bílé ohraničení. Jedna je ale hranatá, druhá kulatá.

Hranatá značka zobrazuje doporučenou rychlost. Respektive ukazuje, pokud to ostatní okolnosti provozu na pozemních komunikacích dovolují, rychlost jízdy vyjádřenou na značce číslem v kilometrech za hodinu, kterou lze považovat za bezpečnou. Okolností, kterou je však třeba zohlednit, je například vysoká hustota provozu, špatný stavební stav pozemní komunikace, mlha, náledí apod. Takže pokud například hustě prší, je logické, že není potřeba se doporučením řídit a můžete jet ještě pomaleji. Ne však rychleji, než říká zákon, tedy třeba na okresce maximálně 90 km/h.

Kulatá značka s bílým číslem a okrajem zase zobrazuje nejnižší dovolenou rychlost. Tato značka přikazuje řidiči jet nejméně rychlostí v kilometrech za hodinu vyjádřenou číslem na značce. To neplatí, pokud by takovou rychlost vylučovaly provozní podmínky, například intenzita provozu, překážka provozu, nebo pokud by taková rychlost ohrožovala bezpečnost provozu na pozemních komunikacích, například za mlhy nebo jiných nepříznivých povětrnostních podmínek.

💸 Ceny pojištění rostou!

Zajistěte si nejlevnější autopojištění, než zase zdraží.

📊 Porovnat a ušetřit

Zabere to jen 2 minuty • Výsledek hned

Štítky: , , , ,

28 názorů na “Dvě modré dopravní značky, obě s bílým číslem. Řidiči si je buď pletou nebo neví, co znamenají”

  1. Přeznačkováno! Průměrný řidič nemá nekonečnou paměť na vše zbytečné. Existuje několik zásadních pravidel pro bezpečnou a spolehlivou jízdu a ten zbytek nejspíše přináší užitek tomu, kdo je prodává nebo profituje z nich. (Řidičem od roku 1964, zcela beznehodový.)

  2. podle mě by to spíše měly zjednodušovat a né blbnou lidi stale novýma značkama a delat z předpisu nepochopitelný guláš . co si otěch co to vymýšlí nemohu ani napsat .Tak po 22 hod .To bouračky stejně nesníži . Kdo jezdí jako prase stejně bude tak jezdit dál, tot ,blbost

  3. chcete přeskouší blbej vejmysl, To pořádek na silnici neudělá ,TAk at chodí všichni na přeskoušení a jen my starší co mladých jezdí vožralích a hlavně sfetovaných a nejsou schopni vtom udělat pořádek ,ale o duchodce se stale otíraji. Mladý a fetaky řešte přísneji ,vždit je to výsměch co řeší s fetáky na silnici§

  4. Řidič, který poctivě „prošel“ autoškolou ví, co tyto značky znamenají
    U ostatních -( koupených papírů,…. nebo získaných přes postel)- je to čistě jejich problém .
    A pokud můžou řid.z pov. chodit každý rok na přezkoušení , nyní – školení,
    tak proč by ostatní nemohli chodit jednou za 5 let taky na přezkoušení ???
    Dokážete si představit , jak by se provoz na silnicích změnil ?????
    BUBÁK jako – ztráta řid. průkazu – dokáže divy …. :-) :-) :-)

    1. Hranatá značka 40 někde v obci…a pak kolem ní jede duchna a jak tupan na těch 40 zpomalí…nikde ani živáčka… Kura berte duchny na nějaký přezkoušení a hned to proridne protože 75% to nedá… Sedli za volant poprvé když byla ještě naživu Ježíšova babička ale od té doby se dost změnilo…

      1. Tou duchnou myslíte jistě stejné pitomce, jako jste vy, že? Máte pravdu, takoví lidé by radši řídit neměli. Myslí si, že sežrali všechnu moudrost a že jim silnice patří, ohledy nulové, zato riziko pro ostatní obrovské.

    1. Víte kolik času člověk stráví u křižovatky, kde má dát přednost v jízdě a třeba x minut nikdo nejede, komu by tu přednost měl dát?

  5. Milan VESECKÝ

    Čím vice značek tím horší , kdo vymýšlí tyto značky které nemají dle mně žádné opodstatnění . Nechte myslet řidiče a ne na kdejakou ptákovinu hned tam umístit značku , přece řidič musí vyhodnotit situaci , je přeznačkováno v zahraničí jsem tolik značek nikde neviděl a nakonec v tom množství se přestane řidič orientovat . Mám 81 let od 15 roků se pohybují v silničním provozu , najeto mám víc jak tři a půl milionu kilometru a můžu říct že taká džungle jaká je v posledních letech nepamatují , jezdím po Evropě tak snad to můžu posoudit , chybí disciplína , ohleduplnost .

    1. petr kotlík

      Milane, vždyť voni jsou hloupé, nejsou oni Maláčová ?
      Prej nechte myslet řidiče 🤣

    2. Je to tzv, „znackova loby“. Je to obrovsky byznys, ve kterem se toci neskutecne penize. Predpisy se nastavuji tak, aby bylo mozno nasadit co nejvice znacek.
      Bohuzel, pripadna redukce techto znacek jsou opet jen penize do kapes stejnych firem.

    3. Tyto dvě značky jsme měli ve zkouškách již před 20 lety, tedy nic nového pod sluncem.

      Je přeznačkováno – mnoho použitých značek, ne tolik druhů. U některých je ale posun ke zjednodušení – například trojúhelníková značka hlavní silnice – nově ve třech variantách křižovatka, křižovatka s odbočením vlevo a křižovatka s odbočením vpravo. Není tedy tolik potřeba doplňková značka s náčrtem oné křižovatky.

  6. Pravidla provozu na parkovištích u nákupáků, zpravidla pozemcích majitele nákupáku, určuje majitel daných pozemků. Neurčuje-li, předpokládá se platnost pravidel dle zákona o silničním provozu (lidově vyhlášky), tedy i předností zprava.

  7. Při jízdě z parkoviště před supermarketem se bavím tím, že doslova zastavím a dávám přednost z prava jedoucímu řidiči a on na mne nechápavě čučí a když ho rukou vyzvu aby jel, děkuje mi jako bych mu dělal nějakou milost. Jsem důchodce.

  8. ladislav semerad

    spiše vidím a již jsem i zažil jak tento nešvar o přednosti z prava je pro mnoho mladých tabu jak píšete u OBCHODNAKU????

  9. Nepochopil jste že moře starších duchodcu to neví .viz pravidlo pravé ruky u obchodnáku.

    1. To není pravou u všech důchodců. Stačí jet v Chebu okolo Kauflandu a nafackoval bych mnoha řidičům a to zejména těm mladším. Pravidlo pravé ruky jim nic neříká. Když přijíždím z hlavní přes semafor a odbočuji po „hlavní“ vlevo, dávám přednost zprava. Zezadu do mne téměř vrazí a klepe si na hlavu další řidič. Toto je nejjednodušší test na znalost předpisů a že jich je více a podstatně složitějších. Mnoha řidičům bych doporučil co dělám sám. V zimním období, když nic nedávají ani v televizi si vzít zákon o silničním provozu s testy a vše si zopakovat. Neříkám, že jsme profík a všechno znám, ale podstatné věci se znát prostě musí.

      1. Petr Mošovský

        Perfektně jste to vystihnul, nemám co dodat, jezdím taky v Chebu a je to stejné u všech supermarketů. Rovná delší část parkoviště je pro mnoho řidičů „HLAVNÍ“ ulice a vůbec nerespektují situaci kde nejsou značky, že tam platí pravidlo pravé ruky. /u Kauflandu je to běžná záležitost každý den a nerozhoduje věk řidiče, dělají to jak staří, tak zejména mladší řidiči/. Bohužel stejnou neznalost nám tady předvádějí i někteří řidiči z Německa….a také vozidla s ukrajinskou RZ!!!

    2. Moře starších důchodců má ŘP tak dlouho, že to vědí. Mladí jsou na tom mnohem hůř. A pro strach je střetávat se s býlími dodávkami…těm je úplně všechno jedno, oni přece spěchají…

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru