S prvními jarními dny to řidiče táhne k přezutí na letní pneumatiky. Nezapomínejte zkontrolovat hloubku jejich dezénu, přičemž pro bezpečnou jízdu je nutná minimální hloubka 1,6 mm. „Dojíždění“ zimního obutí se ale určitě vyvarujte.
Podle zákona bychom se zimními pneumatikami měli vydržet do 1. dubna. Samozřejmě ale i s ohledem na aktuální podmínky venku. Teplota se vyšplhala na 7-8 °C? O přezutí už můžete začít přemýšlet. V brzkých ranních či večerních hodinách mohou být ale stále mrazíky, a to především v horských oblastech. Za takových podmínek budete za zimní pneumatiky ještě rádi.
1,6 mm k bezpečné jízdě
Jaká by měla být minimální hloubka dezénu u letních pneumatik nařizuje zákon. Je to minimálně 1,6 mm. „Roli ale hraje i stáří pneumatik. Ty, které ze sebou mají čtyři či pět sezón už začínají být náchylné k defektu a jízda se stává opět rizikovější. Optimálně výrobci ale slibují u pneumatik životnost 10 let,“ říká Zdeněk Vacl z Pirelli.
Jak poznat stáří pneumatiky?
Výrobci pneumatik dnes disponují výrobními podmínkami pro zajištění kvality během celého období skladování pneumatik až do 10 let od výroby. Samozřejmě za předpokladu, že pneumatiky nejsou vystaveny extrémní zátěži, neúměrnému UV záření, čí kontaminaci olejem apod.
Není tedy podstatný rok výroby, ale datum uvedení do provozu, to si většinou každý řidič pamatuje. Přesto pro logistické účely existuje na pneumatice značení, které nese informaci o měsíci a roku výroby. Na boku pláště hledejte DOT kód, tedy čtyřmístné číslo. První dvě čísla vypovídají o týdnu výroby, zbylá dvě o roku. Například tedy číslo 0120, bude znamenat, že na vašich pneumatikách můžete jezdit už čtvrtým rokem. „V praxi je navíc běžné, že pneumatiky se dřív „ojezdí“, než že by způsobovaly obtíže kvůli svému stáří. Označení DOT proto berte orientačně,“ upozorňuje Vacl.
Pneumatiky také stárnou. Vadí jim to? A jak zjistit jejich stáří?
Zimní v létě nevadí?
Ani náhodou. „Dojíždění“ zimních pneumatik určitě neriskujte. To, že se výbava mění s ročním obdobím má svůj důvod! Zimní pneumatiky jsou vyrobeny ze směsi vhodnější pro nízké teploty. Navíc zimními pneumatikami v létě dochází ke větší spotřebě paliva a vyššími teplotami se zimní pneumatiky přehřívají a rychleji se opotřebovávají. Dochází tak i k horším podmínkám při brzdění či zatáčení.
Nejčastější rizika v krátkosti:
- Delší brzdná dráha: Zimní pneumatiky mají obvykle měkčí směs gumy a větší vzorky, což může vést k delší brzdné dráze na suchém a horkém povrchu, což může ohrozit bezpečnost.
- Nižší stabilita a ovladatelnost: V létě se může stát, že zimní pneumatiky poskytují nižší stabilitu a horší ovladatelnost ve srovnání s letními pneumatikami. To může ovlivnit schopnost řídit vozidlo.
- Zvýšená spotřeba paliva: Zimní pneumatiky mají obvykle vyšší valivý odpor, což může vést k zvýšené spotřebě paliva, což je neefektivní, zejména při vyšších teplotách.
- Větší opotřebení: Při používání zimních pneumatik v létě se může zvýšit opotřebení a rychlejší opotřebení vzorku, což zkracuje jejich životnost.
- Nižší komfort jízdy: Měkká konstrukce zimních pneumatik může vést k nižšímu komfortu jízdy a vyšším hlučnosti na suchém povrchu.
- Omezená efektivita brzd ABS a ESP: Moderní systémy, jako jsou ABS (protiblokovací brzdný systém) a ESP (elektronický program stability), mohou být méně efektivní při používání zimních pneumatik v létě, což může ovlivnit schopnost kontrolovat vozidlo v náročných situacích.
Pokuta sice nehrozí, ale…
Za letní pneumatiky v zimě hrozí pokuta až 2 500 Kč, opačně však, při letním obutí v zimě, zákon na pokuty nemyslí. Jak jsme si ale řekli, dojížděním zimních pneumatik určitě neušetříte. Ohrozit na životě navíc můžete nejen sebe, ale i ostatní.
Jsem starší řidič, mám najeto cca 2,7 mil. km s osob.auty, z toho cca přes 2,1 mil. km s osob. auty jedné značky. Tedy 2,8 mil. km bez nehody. Nechlubím se tím, zítra mě ta nehoda může klidně potkat.
K pneumatikám:
Zimní pneu používám cca od 10. října do cca 20. dubna (prodlužuji tyto termíny pokud je špatné počasí). Zásadně dojíždím zimní pneu v jarním resp. letním období a to do vzorku min. 2,0 mm. Zimní měním, když je vzorek nižší jak 4,5 až 5,0 mm. Letní měním, když je vzorek kolem 2,0 mm.
Z dojížděním zimních pneu nemám vůbec žadné problémy. Daleko horší problém je, když jsou pneu starší jak 4 roky, zde je mnoho skutečností nebezpečných (defekt, boule na boku pneu, průraz, atd.) Takové pneu nedojíždím.
Musím podotknou, že je mnohořidičů (řidiček), které najezdí za rok jen 4 tis. až 5 tis. km. Zde já doporučuji celoročně používat zimní pneu.
Podotýkám, že nemám zkušenosti s universálními pneu, nemohu je tedy ani chvált ani hanit.
Podotýkám, že je nutná perfektní geometrie obou náprav, aby i pneu splnily to co mají.
Vaše poukázáni na to, jak se chovají zimní pneu za teplého počasí není vypovídající, nepíšete za jakých podmínek jste je zkoušeli, jaké to byly vzorky ani hloubka dezénu ani výrobce, hodnocení je velmi obecné, apod.
Pro normálního řidiče, který jezdí v běžných podmínkách na zimních pneu i v teplém počasí, nejezdí velkými rychlostmi, jezdí bezpečně a dodržuje bezpečnou vzdálenost, ví co je to aquaplaning, a pod., tak si myslím, že je riziko minimální, neli žádné.