Dluhy jsou problém, který každého dlužníka dříve či později dožene. Už od ledna 2022 mají celníci a policisté v ČR poměrně dobře fungující nástroj na to, jak dluhy za pokuty vymáhat. Dlužníkům mohou zabavit registrační značky od auta a ti ho tak nemohou používat. Registrační značky od auta nevrátí, dokud nebude dluh uhrazen.
Například během loňského roku jen celníci a jen v Jihočeském kraji takto na dlužných pokutách vybrali celkem 1,32 milionu korun. To je zhruba o 300 tisíc korun více než v roce 2023, kdy se Jihočechům podařilo vybrat na neuhrazených pokutách poprvé více než 1 milion korun. V roce 2022 to bylo lehce přes 600 tisíc korun a v roce 2021 „jen“ zhruba 550 tisíc korun. V rámci kompetence zadržení registračních značek vozidla zadrželi doposud 42 párů tabulek registračních značek.
A jak přesně to během kontroly funguje, když máte dluh na pokutách? Celník či policista to zjistí v systému. Ale pozor, ničemu nepomůže, když jedete třeba půjčeným autem! V těchto situacích je provozovatel auta vyrozuměn celníkem, případně policistou. „V případě, že má provozovatel zřízenu datovou schránku, zašle celník (policista, strážník) vyrozumění o zadržení registrační značky nebo použití botičky do jeho datové schránky. V ostatních případech zašle vyrozumění doporučeným dopisem, emailem se zaručeným elektronickým podpisem. Celník (policista, strážník) může vyrozumět provozovatele vozidla také telefonicky, pokud řidič vozidla sdělí nebo např. z dokladů k nákladu vyplývá telefonní kontakt na provozovatele vozidla, a nebrání tomu jiné důvody (např. provozovatel vozidla nehovoří úředním jazykem České republiky). O tomto způsobu vyrozumění se provede úřední záznam,“ vysvětluje postup u půjčených aut Celní správa.
Existují situace, kdy k zabavení značek nutně nemusí dojít. Jedná se o případy, které mají zmírnit nepřiměřený dopad zejména na třetí osoby. To ovšem nic nemění na tom, že pokuty je třeba uhradit. „Např. pokud je ve vozidle přepravována osoba, která je držitelem průkazu ZTP nebo ZTP/P, děti, osoby, u nichž je vzhledem k věku či momentálnímu zdravotnímu stavu snížena mobilita, jsou-li ve vozidle v rámci silniční dopravy prováděné pro vlastní nebo cizí potřeby za účelem podnikání přepravovány osoby, živá zvířata, rychle se kazící zboží nebo nebezpečný náklad apod. O tom, zda celník (policista, strážník) s odkazem na okolnosti hodné zvláštního zřetele nevyužije své oprávnění, rozhoduje ten, kdo kontrolu provádí po vyhodnocení aktuální situace. Každý případ bude tedy posuzován individuálně,“ doplňuje Celní správa.