Hever je povinnou součástí některých vozidel, ale je dost pravděpodobné, že jej v kufru vozí skoro každý. Jak ovšem ukázal velký test České obchodní inspekce (ČOI), není hever, jako hever. ČOI se právě na ruční zvedáky v loňském roce zaměřila a zjistila, že z celkem 26 kontrolovaných heverů nevyhovovalo 14. Jeden dokonce pro jeho nedostatky nařídila stáhnout z trhu.
Kontrolou ČOI prošlo 27 distributorů, jeden výrobce, pět dovozců a dva zplnomocnění zástupci 26 ručních zvedáků nůžkových a pojízdných hydraulických zvedáků. „Kontrolní akce byla spojena s odběrem 7 vzorků ručních zvedáků, u kterých byly provedeny laboratorní zkoušky. Statickému nebo dynamickému přetížení nevyhovělo 6 vzorků, kdy došlo k jejich destrukci,“ řekl tiskový mluvčí ČOI Jiří Fröhlich.
Česká obchodní inspekce uložila kontrolovaným subjektům šest pokut příkazem na místě v celkové hodnotě 30 000 Kč. Dále uložila jednu pokutu ve správním řízení v hodnotě 2 000 Kč. V dalších šesti případech bude zahájeno správní řízení.
Pozor na zakázaný hever
Jeden ze zvedáků byl ale nemilým překvapením, a dokonce musel být zakázán. Z důvodu nedostatečné konstrukční pevnosti by mohlo dojít k deformaci zvedáku a následnému zřícení vozidla. Proto Česká obchodní inspekce uložila zákaz distribuce výrobku a stažení výrobku z trhu.
„Jedná se o automobilový ruční nůžkový zvedák Compass, typ: ST-105, nosnost max. 1500 kg, min. zdvih 10 cm, max. zdvih 38 cm, rok výroby: 2020, označení CE, výrobce: Foshan Shunde Shili Automotive Accessories Co., Ltd., dovozce: Compass CZ s.r.o., Pražská 17, 250 81 Nehvizdy. Tento ruční nůžkový zvedák s trapézovým šroubem má jednotlivé části lisovány z plechu s odnímatelnou klikou,“ vysvětlila ČOI.
A zjistila také příčinu nebezpečnosti. Při zvedání vozidla může být nůžkový zvedák zatížen na maximální nosnost. Z důvodu nedostatečné konstrukční pevnosti může dojít k deformaci zvedáku a následnému zřícení vozidla. Pokud se pak bude kdokoliv pohybovat v bezprostřední blízkosti vozidla, tedy bude pracovat se zvedákem, může dojít ke zranění.