e6b57ab0fd54fe508854760a83b_1280

Co je to spotřebka, aneb tyhle autodíly se neporouchají, ale opotřebují

Autor: Komerční sdělení - 18. 12. 2025


Spotřebka, spotřební díly a další podobná označení – určitě už jste se s nimi také setkali. Je přece jasné, že auto se provozem opotřebovává a některé díly je zkrátka po určité době potřeba vyměnit, protože už jednoduše neplní svou funkci dostatečně dobře. Ale které to jsou?

V nejširším slova smyslu jde vlastně o všechny autodíly. Každá součást vašeho auta má totiž omezenou životnost, a každá se tedy dřív nebo později opotřebuje. Držme se ale při zemi a podívejme se na ty, které se prostě mění v intervalu měsíců či let. Není jich málo.

Oleje a filtry

Co se hýbe, to je třeba mazat, aby se minimalizovalo tření a riziko poškození. Právě z toho důvodu v autě najdete celou řadu maziv a olejů. Tím asi nejznámějším je olej motorový. Jako každé mazivo i on časem ztrácí kvalitu, a tak se musí měnit. Kdo se ke svému vozu chce chovat slušně, ten motorový olej mění každý rok nebo každých 15 tisíc kilometrů. Faktem ale je, že někteří výrobci doporučují až dvojnásobný interval.

Spolu s motorovým olejem je třeba vyměnit i olejový filtr, jinak si novou náplň velmi rychle znehodnotíte. Nejde však o jediný filtr, který by se měl měnit. Každý rok si posádka zaslouží nový kabinový filtr, který filtruje vzduch proudící do interiéru. Naopak vzduchový filtr, kterým proudí vzduch do motoru, vydrží řadu let.

Brzdová soustava

Rozjet se to může, zastavit musí. I proto je třeba mít v perfektním stavu kompletní brzdovou soustavu. Brzdová kapalina by se měla měnit každé dva roky, aby byla ve špičkové kondici. To výměna kotoučů a destiček (naštěstí) tak často nutná není. Do intervalu jejich výměny se propisuje zejména kilometrový nájezd a řidičův jízdní styl. Obložení brzdových destiček většinou vydrží 50 či více tisíc kilometrů, kotouče zvládnou zhruba dvojnásobek. Záleží však také na tom, jakou kvalitu kupujete a jak tuto součástku dimenzovali vývojáři.

Podvozek a řízení

Vidět to není, ale na jízdních vlastnostech vašeho vozu se to podílí ze všeho nejvíc. Řeč je samozřejmě o podvozku. Většina jeho dílů totiž má také omezenou životnost a vlastně se není čemu divit. Bavíme se autodílech, které jsou v bezprostředním styku s vodou, solí a povětrnostními vlivy, které často nesou velkou část hmotnosti vozu a které navíc svým pohybem absorbují nárazy.

I proto musíte počítat s tím, že třeba tlumiče pérování vydrží „jen“ nějakých 100 tisíc kilometrů, stejně jako nesmrtelné nejsou silentbloky, ale ani čepy, tyčky stabilizátorů nebo kulové klouby. To vše je spotřební materiál, který je jednou za pár let prostě potřeba vyměnit. Na pocitu z jízdy to ale okamžitě poznáte.

Do této kategorie autodílů bychom měli zařadit i to, co obvykle na autě měníme dvakrát ročně, tedy pneumatiky. O jejich omezené životnosti samozřejmě nikdo nepochybuje. Měli byste ale vědět, že ukazatelem není jen hloubka dezénu, ale třeba i věk pneumatiky. Přibližně po šesti letech se totiž začínají měnit fyzikální vlastnosti gum a desetileté a starší pneumatiky už neslouží zdaleka tak dobře jako nové, i kdyby třeba měly absolutně nesjetý vzorek.

Elektrické součásti

Ani elektronika ve voze není nesmrtelná. Naštěstí se nebavíme o řídících jednotkách nebo infotainmentech. Ty samozřejmě mohou odejít také, ale rozhodně se nejedná o nějak častou závadu.

Naopak autobaterie je evergreen, který znali už naši dědové. Dnešní moderní akumulátory jsou sice bezúdržbové, ale to neznamená, že byste jim neměli věnovat pozornost. Jejich životnost se totiž obvykle pohybuje mezi čtyřmi a osmi lety. Při delším stání zejména v zimě je dobré autobaterii dobíjet, protože nejvíce jí zkracuje život stání v polovybitém, nebo dokonce vybitém stavu. Zároveň je dobré na baterii kontrolovat napětí, abyste ji mohli v případě potřeby vyměnit včas a ne až v situaci, kdy ráno nenastartujete.

Automobil je tedy doslova prošpikovaný díly a součástkami, které se zkrátka po roce, dvou či několika musí vyměnit. Každý majitel by jejich stáří a stav měl monitorovat, aby ho nepřekvapilo, když na konci životnosti zkrátka přestanou fungovat.

Platíte za autopojištění zbytečně moc?

Najděte nejlevnější nabídku během 2 minut a ušetřete až 4 500 Kč.

🔍 Porovnat ceny zdarma

Nezávazné srovnání • Okamžitý výsledek

Štítky: ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru