Drtivá většina dnešních automobilů je vybavena přeplňováním turbodmychadlem, ale to je věc, která je velmi citlivá na to, jak s ní řidič zachází. Jsou věci, které jeho životnost výrazněji zkracují, ale naopak i věci, které ji mohou prodloužit.
Někteří řidiči však princip fungování turbodmychadla úplně neznají a tím mohou nevědomky turbodmychadlu ublížit. Pro co nejdelší životnost je dobré dodržovat některá jednoduchý pravidla, která prozradí Jindřich Krejčí, ředitel servisní sítě ProfiAuto pro Česko a Slovensko.
Turbodmychadlo je poháněné výfukovými plyny a má za úkol stlačovat vzduch do sání motoru. Čím vyšší je namáhání motoru, tím vyšší je teplota výfukových plynů a také teplota turbodmychadla. Pro ochlazení, resp. dochlazení turbodmychadla po rychlé jízdě, je třeba nechat motor běžet na volnoběh, ideálně alespoň 30 sekund.
Při běžné jízdě by se negativní důsledky náhlého vypnutí motoru projevit neměly. Při vyšších rychlostech, třeba na dálnici, se turbo více zahřívá a po následném zastavení a vypnutí motoru, si potřebuje motor, resp. turbo, snížit teplotu při volnoběžných otáčkách. Při náhlém vypnutí motoru je turbo velmi tepelně namáhané, a díky vysoké teplotě dochází také k nedostatečnému mazání turba.
Důležité je také nechat turbodmychadlo, stejně jako celý motor. důkladně prohřát po startu. Není dobré hned po startu motor výrazně vytáčet, ale otáčky zvyšovat až po zahřátí motoru.
Zpozornět by měli také řidiči s aktivním Start&Stop systémem, kterým samovolně vypne motor při zastavení. I když byla tato technologie vyvinuta, aby šetřila palivo v městském provozu, může se nakonec ukázat jako příčina nemalých provozních problémů a s tím spojených výdajů na servis. Start&Stop systém má většina nových automobilů vybavených přeplňovanými motory s turbodmychadlem.