Světoznámé logo značky Chevrolet – motýlek – slaví letos 100. výročí představením 25 novinek, které tomuto symbolu pomáhají nalézt na celém světě nové cesty přesto, že jeho vznik je stále zahalen tajemstvím.
V roce 1913 představil William C. Durant, spoluzakladatel značky Chevrolet, znak ve formě motýlka na modelech 1914 Chevrolet H-2 Royal Mail a H-4 Baby Grand, v obou případech uprostřed přední části.
Během uplynulých sto let ozdobil motýlek 215 milionů automobilů značky Chevrolet, z nichž je 60 milionů stále v provozu. Automobil značky Chevrolet se v některé ze 140 zemí světa prodá v průměru každých 6,39 sekundy. Značka zaznamenala během prvního pololetí letošního roku rekordní prodej 2,5 milionu vozů. Sté výročí vzniku motýlka doprovází představení novinek, jako kompaktní sedan Cruze Clean Turbo Diesel v USA a malé SUV Trax v 40 zemích.
„Chevroletův motýlek je světoznámý a stal se synonymem americké důmyslnosti a vynalézavosti,“ řekl šéf marketingu značky Chevrolet Tim Mahoney. „Ať již taháte tuny nákladu kamenitým terénem pickupem Silverado, nebo jezdíte Sparkem EV, Chevroletův motýlek je během cesty vždy na čele.“
Přestože motýlek spatřil světlo světa před 100 lety, detaily jeho vzniku stále nejsou známy. Pověsti sahají od inspirace vzorem tapet v pařížském hotelu až po reklamu v novinách, kterou Durant uviděl během dovolené v Hot Springs.
Vdova po Durantovi a jeho dcera mají každá svou verzi
Margery Durant ve své knize z roku 1929 My Father (Můj otec), vzpomíná, že Durant občas při večeři čmáral návrhy znaků na kousky papíru. „Myslím si, že to bylo jednou večer, mezi polévkou a smaženým kuřetem, když nakreslil znak, který se na Chevroletech používá dodnes,“ napsala.
Ale v roce 1968 vdova po Durantovi, Catherine, řekla v interview, že znak motýlka vznikl během dovolené v Hot Springs v roce 1912. Durant při čtení novin v hotelovém pokoji uviděl znak a zvolal: „Myslím, že toto by byl velmi dobrý emblém pro Chevrolet.“ Bohužel, paní Durantová nevysvětlila, jaký motiv to byl, nebo kde byl použit.
Tento náznak informací však inspiroval Kena Kaufmanna, historika a editora The Chevrolet Review, pátrat po pravdivosti. Zjistil, že ve vydání atlantského deníku The Constitution dne 12. listopadu 1912 byla zveřejněna reklama společnosti Southern Compressed Coal Company na „Coalettes“, rafinovaný palivový výrobek. Logo Coalettes, zveřejněné v reklamě, má tvar šikmého motýlka, velmi podobný tomu, který se stal brzy ikonou značky Chevrolet.
Uviděl Durant a jeho manželka tento inzerát – nebo podobný – o rok později o několik států severněji? Noviny, které Kaufmann objevil, vyšly jen 9 dnů po založení Chevrolet Motor Co. První použití znaku motýlka značkou Chevrolet je zaznamenáno 2. října 1913 v deníku The Washington Post doprovázené slovy „Look for this nameplate“ (hledejte tuto značku) nad symbolem.
Tisková zpráva/-PS-