Chateau Loučeň Concours d´Elegance se uvedla mezi stěžejní akce střední Evropy

Autor: Pavel Srp - 31. 5. 2013


Druhý ročník prestižní přehlídky historických automobilů na zámku Loučeň nedaleko Prahy potvrdil, že loňská mimořádně zdařilá premiéra nebyla pouhou náhodou. I letos bylo díky spolupráci organizátorů s Muzeem Ferrari hodně vidět skvosty této italské sportovní značky. Z československých značek byla – také díky opětovnému zapojení Národního technického muzea a nově i Muzea Tatry Kopřivnice – zvláštní pozornost věnována vozům Tatra.

Sychravé počasí posledního víkendu, tedy 25. – 26. května, nebylo pro milovníky historických automobilů žádnou překážkou: Na přehlídku Concours d´Elegance Chateau Loučeň dorazilo za 71 vystavenými vozy jen v první den přehlídky takřka 1 300 hostů. „Je přirozené, že takto prestižní přehlídka veteránů našla své dějiště jen 20 kilometrů od města automobilů Mladé Boleslavi a navíc v sídle historicky prvního akcionáře mladoboleslavské automobilky, knížete Ericha Thurn – Taxise,“ řekl manažer zámku Loučeň Jiří Senohrábek.

Pořadatelům, zejména Bohuslavu Kleinovi, který měl kompletně na svých bedrech výběr automobilů pro přehlídku, se podařilo shromáždit skutečné skvosty. „Z nich se divákům, kteří mu tak udělili Cenu Oldřicha Uhlíka, líbil nejvíce vůbec nejstarší vůz přehlídky majitele Františka Kudely, Lorraine – Dietrich VMM z roku 1907, který svou z velké části dřevěnou karosérií ještě odkazoval na příbuznost prvních aut s kočárovými povozy,“ řekl za pořadatele Robert Pergl. Z nedělního udílení cen vzešel jako nejkrásnější předválečný automobil, oceněný porotou, kabriolet Hispano Suiza J12 Vladislava Nováka z roku 1933, z jehož bílo – černé kombinace vyzařovala neobyčejně silná elegance. Vavřín pro nejkrásnější poválečný vůz si odvezla Alfa Romeo 6C 2500 z Čechům osudového roku 1948. Její majitel Jan Melichar zaujal návštěvníky líčením, jak byla tvář vozu s neokoukanou hnědočernou karosérií dotvářena do dnešní netradiční barevné kombinace ještě ve zlatých šedesátých.

Nejkrásnějším Ferrari byl odbornou porotou zvolen typ 250 GT (1959) vystavovatele Jana Obermana. „Vůbec poprvé se v České republice ukázal vůz 125 S, historicky první automobil značky Ferrari z roku 1947. Sama automobilka ho restaurovala v roce 2007 pro oslavy svých šedesátin. Také druhý exponát zapůjčený Muzeem Ferrari, formule F2001, kterou pilotoval slavný jezdec Rubens Barrichello, budil velkou pozornost diváků. Nestává se často, aby byl v České republice k vidění skutečný vůz formule 1 a nikoli jen jeho maketa. Přestože F2001 ještě nemá status veterána, nabídku na její vystavení od Muzea Ferrari jsme s radostí přijali. Potěšila mě také aktivní účast českých majitelů historických Ferrari,“ komentoval Robert Pergl. Nejkrásnější Tatrou se nakonec stala vínová T75 z roku 1938 šťastného majitele Radima Hlaváčka. V rámci této české značky přitom panovala neuvěřitelně silná konkurence: Vítězná Tatra bojovala kupř. s prezidentskou limuzínou T80 Tomáše Garriqua Masaryka, čelným exponátem Národního technického muzea z roku 1935, který se těsně před válkou zapsal do českých dějin mj. tajnou misí odvozu českých korunovačních klenotů do bezpečí před Němci, nebo kabrioletem T600 označovaným jako Stalin (1949) podle zákazníka, jemuž byl čerstvě zrudlou Československou republikou darován.

„Ze zkušenosti provozovatele historické památky víme, že lidé mají velmi rádi silné příběhy. Byli jsme vysloveně nadšeni, že s takovým silným příběhem byl spojen nejeden vystavený automobil – kromě prezidentské Tatry 80 a taktéž kopřivnického kabrioletu pro Stalina se návštěvníci mohli zblízka dotknout očima třeba také Daimlera DE 36, zvaného Zelená bohyně, kabrioletu z roku 1949 vystavovatele Miroslava Kotlaříka z Veteran Car, který byl vyráběn na zakázku pro egyptského krále Farúka. Bohužel dějiny byly rychlejší než výrobci: Než se automobil dostal k zákazníkovi, tomu pár týdnů předtím události v zemi sebraly trůn,“ sdělil Jiří Senohrábek.

Jestliže laická veřejnost s radostí sledovala kulinářskou show televizního kuchaře Filipa Sajlera, Kluka v akci, nebo si s živým Party Bandem pobrukovala známé světové melodie neuvěřitelně širokého žánrového rozpětí, odborníci nenechali takřka žádná volná místa k sezení v zámecké oranžérii, kde se při workshopech mluvilo o projektu Ladislava Samohýla Nostalgic Edition inspirovaném Bugatti T35B, o jedinečnosti značky Tatra (Lumír Kaválek z Muzea Tatry Kopřivnice), o karosářském umění meziválečné doby (výtvarník Václav Zapadlík a Bohuslav Klein), nebo o prvních automobilech ve vozových parcích předních českých aristokratů (Jiří Křížek ze Severočeského muzea v Liberci).

„Už nyní víme, že za rok nás čeká 3. ročník Concours d´Elegance. Kde jinde, než opět na zámku Loučeň,“ uzavřel dvoudenní zdařilou veteránskou akci Robert Pergl, jednatel Scuderie Praha, která se na přípravě a průběhu celé akce podílela zásadním způsobem.

[nggallery id=2206]

Tisková zpráva/-PS-


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru