Celosvětové prodeje sportovního sedanu Lexus IS koncem letošního července dosáhly čísla jeden milion. Jde o velký úspěch vozu, který je prvním modelem značky Lexus navrženým speciálně pro evropský trh. Lexus IS je zde i v současnosti velmi oblíbený, každý pátý si najde zákazníka právě v Evropě.
Před sedmnácti lety se automobilka Lexus rozhodla prostřednictvím modelu IS přilákat nové mladší zákazníky. Ty měl zaujmout sportovní kompaktní sedan s ostrou stylizací, agilním řadovým šestiválcem o objemu 2,0 litru a pohonem zadních kol. Model IS coby třetí Lexus na evropském trhu (po modelech LS a GS) umožnil značce etablovat se na velkém a vysoce konkurenčním trhu s luxusními vozy, k čemuž napomohla mimořádná jízdní dynamika a sportovní profil doplněný vysokou úrovní výbavy a bezpečnosti. Další zájem zákazníků si model IS vydobyl díky rychle stoupající reputaci značky Lexus v otázkách špičkové kvality a zákaznických služeb. Modelová řada se i díky tomu postupně rozrostla o výkonnější variantu IS 300 s motorem 3,0 litru a novátorské kompaktní kombi s označením SportCross, představené v roce 2001.
Původní Lexus IS prošlapával značce cestu až do roku 2005, kdy jej v rámci celosvětové premiéry na ženevském autosalonu nahradila druhá generace. Nováček, pyšnící se markantnějším a sofistikovanějším ztvárněním postaveným na nové filozofii designu L-finesse a ještě vyšší kultivovanosti, zprostředkoval značce Lexus prostor ke zkoumání nových možností, díky nimž si model IS postupně získal mnohem vyšší počet příznivců. K původní verzi IS 250 se zážehovým vidlicovým šestiválcem 2,5 litru s novou automatickou převodovkou se v roce 2006 přidal první Lexus poháněný vznětovým motorem, kterým byl IS 220d.
O rok později se na autosalonu v Detroitu objevil vysoce výkonný sedan IS F „postavený nadšenými konstruktéry pro pravé motoristické fanoušky“, jak prohlašovala sama automobilka Lexus. Byl to vůbec první Lexus s hrdým označením F na blatníku, předchůdce supersportu LFA a dnešních modelů RC F a GS F. Každý aspekt vozu byl odladěn v zájmu co nejlepších jízdních schopností a maximálního potěšení za volantem. Jeho 5,0litrový motor V8 dodával výkon 423 koní prostřednictvím celosvětově první osmistupňové převodovky a vůz disponoval zrychlením z 0 na 100 km/h za pouhých 4,8 s. Rozjet se přitom dokázal až na 270 km/h. Verze IS F byla zrozena pro závodní okruhy, a prodělala proto bezpočet testů na japonském okruhu Fuji Speedway i na proslulém Nürburgringu v Německu. Pro tuto čistokrevnou verzi byly navrženy speciální sportovní komponenty, od motoru a převodovky přes zavěšení kol až po kola samotná včetně obutí.
Všestrannost modelu IS se opět ukázala v roce 2009, kdy bylo uvedeno štíhlé kupé-kabriolet IS 250C s trojdílnou pevnou střechou a možností jejího složení do zavazadelníku. Samotný mechanizmus střechy byl v dané době nejrychlejší na trhu. Model IS C díky své důmyslné konstrukci navíc vypadal stejně dobře s vytaženou i staženou střechou, ale kromě toho dokázal nabídnout dost místa i cestujícím na zadních sedadlech.
Současné IS třetí generace uvedlo do modelové řady pohon Lexus Hybrid Drive, čímž započalo novou éru tohoto modelu. Od představení varianty IS 300h v roce 2013 si tento model získal u evropských zákazníků s přehledem největší oblibu, přičemž jeho podíl na celkových prodejích IS dosáhl 90 procent. Provedení s plně hybridním pohonem zprostředkuje mimořádně hladký chod a nízkou spotřebu paliva, nicméně uchovává si specifické vlastnosti, pro které si jej řidiči tak oblíbili. Hnací ústrojí spojuje zážehový čtyřválec 2,5 litru používající Atkinsonův cyklus s kompaktním a výkonným elektromotorem pro hladké a agilní jízdní schopnosti, na nichž má podíl i inteligentní proměnné časování ventilů Dual VVT-i, technologie vstřikování paliva Lexus D-4S a vysoce účinný systém recirkulace výfukových plynů. Vyspělá konstrukce IS přináší bezkonkurenčně nízké emise a spotřebu paliva, kdy normované hodnoty emisí CO2 začínají na 97 g/km a spotřeba na 4,3 l/100 km, což ještě zvyšuje atraktivitu tohoto modelu na trzích, kde ekologické parametry a náklady na vlastnictví vozidla hrají v rozhodování zákazníků klíčovou roli.
Model IS dále nabízí přeplňovaný motor 2,0 litru s pokrokovou technologií vstřikování paliva D-4ST, která je zárukou nízké spotřeby paliva a okamžitého nástupu točivého momentu. Lexus IS 200t dosahuje výkonu 245 k a nejvyššího točivého momentu 350 Nm. Jeho osmistupňová převodovka SPDS (Sport Direct Shift), udílející vozu svižnou akceleraci až do rychlosti 230 km/h, byla vyvinuta pro vysoce výkonnou variantu RC F.
Model IS je i nadále důležitou součástí globální modelové řady značky Lexus. V současnosti se prodává ve více než 70 zemích, přičemž jeho měsíční prodeje přesahují objem 6000 vozů.