Každý nový model BMW řady X je průkopník. Již premiéra prvního modelu BMW řady X (BMW X5) v roce 1999 znamenala vznik zcela nového segmentu Sports Activity Vehicle (SAV). Tento model je až do současnosti vedoucím vozem tohoto segmentu. Také modely BMW X3 a BMW X1 byly prvními vozy SAV ve svých segmentech. Květen 2008 znamenal další posun, představil se model BMW X6, který vytvořil nový segment vozidel Sports Activity Coupé (SAC). Tento jedinečný segment, který stále nemá další následovníky, spojuje robustní vzhled modelů BMW řady X s emocemi a sportovním charakterem, které jsou typické pro Coupé značky BMW.
Oblíbenost prvního SAC značky BMW je skutečně výjimečná, tento model trvale vykazuje vysoká prodejní čísla. Krátká historie modelů BMW řady X je již nyní mimořádně úspěšná. Už od představení prvního modelu BMW řady X mají průměrná prodejní čísla neustále stoupající tendenci. Každé čtvrté nové BMW patří právě do BMW řady X.
Vozem BMW Concept X4 představuje BMW Group své budoucí rozšíření výrobního programu modelů BMW řady X. Jde o první ukázku toho, jak mistrně se propojují geny modelů Coupé od BMW s atributy vozů BMW řady X. Nový koncept segmentu Sports Activity Coupé hodlá v nové třídě navázat na úspěchy většího modelu BMW X6. Pozornost budící proporce, napjaté linie a mnoho hodnotně působících detailů vytvářejí specifický charakter plný emocí a dynamiky budoucího nového modelu BMW řady X. Všechny tyto vlastnosti budou charakterizovat i připravovaný sériový model BMW X4, který se začne vyrábět a prodávat od počátku roku 2014. Druhé Sports Activity Coupé značky bude vznikat v americké továrně BMW ve městě Spartanburg, kde se vyrábějí i další modely BMW řady X, konkrétně BMW X5, BMW X6 a BMW X3.
Sportovní charakter konceptu BMW Concept X4 je dán spojením dynamicky vedených linií a specifických proporcí. Rozměry karoserie s délkou 4648 mm, šířkou 1915 mm a výškou 1622 mm signalizují sportovní eleganci a dramatickou robustnost. Typické rysy značky BMW se projevují dlouhou přední kapotou, krátkými převisy karoserie, vzad posunutým prostorem pro posádku a dlouhým rozvorem 2810 mm. Kola s průměrem 21 palců účinně podtrhují atletický postoj nového konceptu Sports Activity Coupé.
Přední část s nezaměnitelně sportovním výrazem
V přední části konceptu BMW Concept X4 se spojuje typická dynamika BMW s robustností a tradičním výrazem modelů BMW řady X. Při pohledu na nový koncept okamžitě zaujmou tradiční ledviny BMW ve spojení s nově pojatými dvěma páry kruhových světlometů. V BMW Concept X4 jsou tyto prvky navržené trojrozměrně a s důrazem na ty nejmenší detaily. Ledviny masky chladiče jsou zvýrazněné masivními a robustně vyhlížejícími chromovanými rámečky, které se vyznačují značnou hloubkou, jež z nich vytváří dominantní prvek celé přední části. Maska chladiče je vyplněna výraznými příčkami s propracovanými detaily. Lesklá černá žebra působí dutým dojmem a ve spodní třetině mají matnou povrchovou úpravu, která celku dodává značnou vizuální hloubku. Maska chladiče je dalším významným prvkem, jímž se přivádí vzduch pro chlazení motoru.
Dynamický výraz přední části pochází také z řešení spodní části nárazníku, která se nese v tradičním stylu modelů Coupé značky BMW. Krajní otvory pro přívod vzduchu jsou větší než jeden centrální. Ve spojení s širokým rozchodem kol a nízkým těžištěm právě nasávací otvory podtrhují celkově dynamický výraz. Krajní nasávací otvory disponují podobnými stylistickými prvky, jaké jsou použité na masce chladiče – černá horizontální žebra jsou částečně leštěná a nesou chromované akcenty. Výsledkem je atraktivní kontrast použitých materiálů, který je jasným důkazem mimořádné propracovanosti a současně posiluje typickou robustnost modelů BMW řady X. Přední část atraktivně oživuje spodní ochranný element doplněný trojicí podélných prvků s chromovanou povrchovou úpravou, která je vyjádřením vysoké kvality a moderního minimalistického přístupu.
Boční pohled s extrovertní hranou
Kvality modelů BMW řady X se v BMW Concept X4 spojují s hodnotami typickými pro Coupé značky BMW. Proporce BMW Concept X4 vytvářejí z tohoto modelu nejdynamičtější automobil své velikosti. Tradiční dynamiku, která je zřejmá i v situaci, kdy automobil BMW Concept X4 stojí, zaručuje velký rozvor, relativně dlouhá kapota motoru, krátké převisy a dozadu posunutý prostor pro posádku. Vzrušující souhra povrchů vytváří působivý kontrast světla a stínu, který je zdrojem neobyčejné agility a síly. Stoupající linie spolu s podmanivými křivkami dodávají automobilu dynamiku a dojem pohybu.
Směrem vzad se svažující střecha ve tvaru Coupé automobil opticky prodlužuje. Jemně stoupající linie spodního okraje bočních oken v zadní části dynamicky přechází do typického zalomení, tzv. Hofmeister kink. Protáhlý a nízký pás bočních oken vytváří dynamické propojení kabiny a těla karoserie, a zvýrazňuje tak dravý postoj celého vozu. Toto řešení má za následek také optické snížení těžiště vozu, což jej přibližuje vozovce.
Při pohledu z boku na BMW Concept X4 zaujme jeho nově řešená dvojice bočních linií. Hlavní boční linie je zvýrazněna konkávním prohnutím v její spodní části, které je základem pro působivé modelování boků vozidla, jež působí dojmem neobyčejné robustnosti a dynamiky. Tento specifický rys pokračuje i směrem k zádi, kde je akcentován jedním specifickým prvkem. Tím je linie zvýrazňující zadní blatníky a sílu zadních kol. Na konceptu BMW Concept X4 je použita zářivá modrá barva Long Beach Blue, která účinně podtrhuje řešení ploch, jednotlivých linií, stejně tak jako celého expresivního designérského stylu.
Přesně ve stylu vozů BMW řady X jsou na konceptu BMW Concept X4 řešené výrazné blatníky. Slouží nejen pro posílení robustnosti, ale současně také vytvářejí dojem dokonalé stability na silnici, dávají jasně najevo dlouhý rozvor a současně jsou vizuálním ztělesněním inteligentního pohonu všech kol xDrive. Do celku účinně zapadají matné černé nástavce blatníků a prahů.
Při pohledu z boku nelze přehlédnout expresivní 21palcová litá kola ve dvoubarevném provedení. Jejich lesklé čelní plochy kontrastují s tmavě lakovanými boky paprsků, takže celek působí značně trojrozměrným dojmem.
Mimořádná působivost zádě
Zadní část konceptu BMW Concept X4 působí sportovním a širokým dojmem a specifickým způsobem interpretuje přístup použitý na řešení přední části. Horizontální řešení linií zadní části spolu s nízkými světly zasahujícími až do boků vozu podtrhuje svalnaté zadní blatníky a značný rozchod zadních kol. Zadní část je rozdělena na spodní a horní polovinu, což její výšku opticky snižuje a naopak zvětšuje celkovou šířku vozu.
Nízké zadní okno je dalším prvkem, jenž zadní části dodává ještě dravější výraz. Zadní světla mají pro BMW typický tvar písmene L, který je dále zdůrazněn také světelnými trubicemi uvnitř. Zadní světla se vyznačují trojrozměrnou grafikou, jež přispívá k optickému rozšíření zadní části.
Nejpůsobivějším prvkem zádě je řešení spodní části zadního nárazníku. Černý pás prochází celou šířkou vozu a po stranách se rozšiřuje. Tím evokuje podobný prvek na přídi vozu. Na krajích jsou v těchto rozšířeních umístěné koncovky výfuku. Pod tímto výrazným černým prvkem pokračuje v nárazníku barva karoserie, která automobil opticky snižuje a současně podává jasnou informaci o tom, že BMW Concept X4 je vozem zaměřeným pro jízdu na silnicích.
Nejníže je na zadní části umístěn ochranný prvek, který je provedený matně černou barvou a je elementem, jenž i zadní část jasně zařazuje do rodiny vozů BMW řady X. Stejně jako je tomu vpředu, také vzadu je na tomto ochranném prvku umístěna trojice důsledně propracovaných pochromovaných podélných výstupků.
[nggallery id=2066]
Tisková zpráva/-PS-