Určitě jste si jich už také všimli. Na silnicích se v České republice už pár let objevují bílé čtverečky. Není to dílo vandalů, ale jsou to značky, které mají jasný smysl. Slouží totiž zeměměřičům při leteckém nebo pozemním snímkování.
Tyto symboly se nacházejí na asfaltových komunikacích II. a III. třídy. „Jedná se o jeden z typů geodetických bodů podle zákona 200/1994 Sb., které tvoří ucelené bodové pole nutné pro pořízení státem nařízeného mapového díla, tzv. vlícovací měřické body, a nemá tedy žádnou spojitost s vodorovným dopravním značením dle vyhlášky č. 294/2015 Sb., kterou se provádějí pravidla provozu na pozemních komunikacích. Vzhled a signalizace vlícovacích bodů vychází z návodů Českého úřadu zeměměřičského a katastrálního (ČUZK), nicméně jejich vzhled a umístění se může mírně lišit s ohledem na lokální situaci,“ vysvětluje na svém webu Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).
Tyto body se pak skenují kamerami z letadla anebo z automobilu. „Jednou z metod pořizování velmi přesných geodetických dat je letecká stereofotogrametrie a pořizování mračen bodů stereofotogrametrií pomocí specializovaných geodetických vozidel. Obě tyto metody vyžadují přesné a dobře signalizované vlícovací body, které jsou polohově určené s velmi vysokou přesností. A právě těmito body jsou bílé v rohu spojené čtverečky nastříkané na povrchu vozovek po celé České republice,“ dodává ŘSD.
V mapě se pak jednotlivé snímky skládají dohromady a aby na sebe navazovaly, využívají se právě tyto vlícovací body. Z podkladů nakonec vznikne Digitální technická mapa České republiky, která bude závazným a významným podkladem pro digitální stavební řád. Mimochodem, tato mapa je dokonce ve 3D.
Čtverce se nacházejí přímo na silnicích proto, aby byly stále vidět. Na silnici totiž nehrozí, že by je překryly rostliny, billboardy a podobně. Díky barvě také nehrozí, že by se rychle smyly. Přesto na silnici nezůstanou navždy a časem zmizí. Jsou namalované ekologickou vodou ředitelnou barvou, takže to, jak dlouho vydrží, bude záležet i na tom, jak moc bude pršet.
…v článku je jasně psáno…snímkování z letadla nebo auta…
Nesmysl. Na tyto značky jsem narazil uprostřed lesního úseku, kde by při leteckém snímkování nebyla šance je vidět.
Viděl jste jet někdy auto, které dělá streetview (guglmaps) nebo panorama (seznam)? Auto, na něm noha s mnoha foťáky. Stejným způsobem dělají sběr dat geodeti, ale protože potřebují vyšší přesnost, je potřeba jednoznačné body – tyto čtverečky.
A kdybyste mi chtěl rovnou nadávat, tak upozorňuji, že jsem geodet.
Ještě mi zbyla barva ve spreji, když jsem čtverečkoval vysočinu :D
Zkuste si článek přečíst…lze skenovat i z auta…
a jako silnice je zarostlá i z vrchu ne? A při pozemním snímkování vadí stromy též?
Když fotogametrie cca. r.1966 začínala, tak to byly bílé kříže, kdy rameno mělo 30 nebo 50 cm, už si nevzpomínám přesně. Snímkovala letadla z letiště Hradec.
Miroslave, s Hradcem Králové má letecká fotogrammetrie mnoho společného. Váš letopočet se téměř trefil do přemístění fotoletecké skupiny do Hradce Králové (nebyla tam poprvé), ke kterému došlo v říjnu 1968. Počátky letecké fotogrammetrie u nás ale sahají do dvacátých let minulého století. O něco později, v polovině třicátých let, byla vytvořena Fotoletecká skupina, která snímkovala pro potřeby Vojenského zeměpisného ústavu. Před okupací u ní létalo několik typů letounů: Aero A-38, Aero A-35, Letov Š-328 a Aero MB-200 . Personál byl přidělován na sezónu od jednotlivých leteckých pluků. Na stálo byl jen velitel skupiny škpt. Vladislav Hes. Po válce byla činnost obnovena a létalo se s řadou dalších typů… Pokud jde o „čtverečky“ zmíněné v článku, slouží jako vlícovací body pro mobilní mapování (skener na automobilu), s leteckým snímkováním nemají nic společného. Vlícovací body pro leteckou fotogrammetrii vypadají skutečně jinak (bílé a rozměrnější kříže).
Dobrý den, takovéto příspěvky jsou velmi vzácné, výborně, děkuji.
Vídám je i u nás na dálnici D6
Jsou i na silnicích 1.třídy, třeba E50.
Konečně objasněná záhada. Díky.
Žádná záhada to nebyla moulo!