Bezklíčové odemykání, zamykání a startování aut je opravdu příjemná funkce. Nemusíte řešit, kde máte klíč, stačí jen, abyste jej měli u sebe. Auto se odemkne jen tím, že vezmete za kliku a startuje stisknutím tlačítka. Je to ale věc, která se dá také u některých aut jednoduše zneužít a díky tomu pak auto ukrást. U některých značek je to jednodušší než u jiných, na což se zaměřil v průzkumu německý autoklub ADAC.
Němci otestovali 567 aut a ukázalo se, že dobře chráněno proti krádeži zneužitím bezklíčového ovládání je jen hrstka z nich. V řeči čísel by obyčejnému prodlužovači signálu odolalo jen 29z nich, což je pouhých 5 %. Zloději tak mají krádež automobilu mnohdy velmi jednoduchou, ačkoliv někteří výrobci už změny představili. Ochranu aut s bezklíčovým přístupem má třeba Škoda, ale i SEAT nebo Ford. Uspání klíče funguje ale až po nějaké době a do té doby lze signál klíče zesílit.
Vlastní ochranu má i Jaguar Land Rover, který používá takzvané ultra-široké pásmo (UWB). To proti takovým útokům funguje spolehlivěji. Stejný systém mají například i BMW, Genesis či Mercedes-Benz. Jde o technologii s čipem Ultra-Wide-Band, který komunikuje s autem výrazně složitější cestou a obyčejné zesilovače nejsou schopny signál přenést tak, aby na něj auto zareagovalo.
Co chystá ŠKODA pro modelový rok 2020? Ochranu aut s bezklíčovým přístupem a další
Pokud ale klíč ochranu „uspáním“ a nebo technologií UWB nemá, je poměrně jednoduché se do něj dostat, pak jej i nastartovat a odjet s ním. Stačí k tomu pouze malá krabička, která bude v blízkosti klíče a dokáže zesílit signál, který vydává. Dokáže to až na stovky metrů. Takový systém ale není úplně drahý, dá se z jednotlivých součástek postavit asi za 100 eur. Po nastartování auta už signál klíče není potřeba, auto bez něj odjede. Bude sice upozorňovat, že klíč nemá, ale motor zůstane nastartovaný. Některá auta pak nedovolí bez přítomnosti klíče vypnout, jiné s tím problém nemají. Znova už ale nenastartují.
Problém při takové krádeži pak může být i s policií a pojišťovnou. Zejména v případě, kdyby auto našli, protože s největší pravděpodobností nebude jevit známky vloupání a poškození, což by na první pohled mohlo znamenat, že pachatel nemusel překonat žádnou překážku. Že nešlo o pojistný podvod by tak mohlo být těžké prokázat.
A jak jednotlivé modely dopadly? Na to se můžete podívat zde. Prošla jen auta u nichž je uvedeno „nein“, přičemž v první kolonce se řeší, zda je možné auto nelegálně otevřít, a v té druhé, zda je možné jej také nelegálně nastartovat.