bmw_m3_touring-tankovani-cerpaci_stanice-shell

Proč nový benzín může zvyšovat spotřebu a zhoršovat startování

Autor: Petr Pilný - Zdroj: cappo.cz, orlen.cz, omv.cz - Foto: Pavel Srp - 16. 5. 2025


Dnešní paliva musí ze zákona obsahovat alespoň 5 % bioethanolu, ovšem na čerpacích stanicích se častěji nabíjejí paliva s 10% obsahem ethanolu.  Tento krok vychází z evropských klimatických závazků, protože se tím snižují emise CO2, a snahy snížit závislost na fosilních palivech. Jak si ovšem s příměsí ethanolu poradí dnešní spalovací motory? A co můžete udělat vy, abyste případně předešli nějakým problémům?

Ethanol mění chování paliva

Ethanol (respektive spíše bioethanol, protože jde primárně o biosložku) není pro motory žádnou novinkou, ale ne každý ví, jak ovlivňuje běžný provoz. Zejména u starších vozidel se jeho přítomnost může projevit na výkonu, startování zejména studeného motoru, spotřebě paliva nebo dokonce na životnosti komponentů. Ethanol se totiž chová trochu jinak než původní „čistý“ benzin.

To, kolik ethanolu v benzinu, který tankujete, je, poznáte nejjednodušeji podle označení na pistoli čerpací stanice. Objevují se tu dva symboly: „E5“, jenž obsahuje 5% podíl, nebo „E10“, který logicky označuje 10% podíl.

A na co byste si tedy u „nových benzinů“ měli dávat pozor?

Problém č. 1: Rychleji stárne

Ethanol má jednu nepříjemnou vlastnost, on totiž špatně snáší dlouhé odstavení. Pokud necháte auto stát například přes zimu v garáži, může se pak na jaře stát, že půjde špatně nastartovat. Proč? Ethanol se totiž časem rozkládá, nasává vlhkost ze vzduchu a vytváří kal, kyseliny a další chemický nepořádek. To vede k degradaci paliva, tvorbě usazenin a právě špatnému startování. V horším případě může hrozit i poškození palivové soustavy. Řešením je stabilizátor benzinu, což je přísada zabraňující jeho rozvrstvování, oxidaci a snižování oktanového čísla. Je to ideální řešení právě pro dlouze odstavená vozidla nebo i stroje (sekačky, traktůrky, čtyřkolky apod.).

Od ledna bude na čerpacích stanicích „ekologický benzin“ E10. Řešení pro starší auta bude naštěstí existovat, ale jen někde

Problém č. 2: Méně energie, vyšší spotřeba

Ethanol má sice „zelenou“ image, ale hoří hůř než klasický benzín. Jeho výhřevnost je asi o třetinu nižší. Co to znamená v praxi? Slabší tah, pomalejší zrychlení a vyšší spotřebu. Zvláště pokud jezdíte do kopce s nákladem nebo plně naloženým autem rozdíl poznáte. Pomoci mohou tzv. urychlovače spalování, tedy přísady, které podporují lepší hoření paliva i s obsahem ethanolu. Výsledkem je svižnější reakce na plyn a jako bonus i mírně nižší spotřeba.

Problém č. 3: Voda tam, kde nemá být

Ethanol je hygroskopický, takže přitahuje a váže ze vzduchu vodu. Čím větší vlhkost, tím hůř. Voda v palivu pak způsobuje nestabilní spalování, horší starty, ale někdy i zhasínání motoru. Navíc podporuje vznik koroze (u starých aut) v nádrži a v samotném palivovém vedení.

I pro tento problém existují přísady, které vlhkost v palivu rozbijí na jemnou emulzi, kterou motor bezpečně spálí. Kromě toho také chrání systém před rzí a zajišťují spolehlivý chod i v náročnějších podmínkách – například při výkyvech teplot nebo deštivém počasí.

Prémiová paliva nemívají biosložku, takže tolik nedegradují

Řešením je ale také tankování prémiových paliv, do kterých se nepřidává bioethanol. V prémiových automobilových benzinech kategorie Super plus s oktanovým číslem nad 98 totiž není klasický biolíh, ale jde o benzin vyráběný na bázi ETBE (ethyl terc butyl etér). Například čerpací stanice Orlen přítomnost ETBE ve svém prémiovém benzinu vysvětluje následovně: „Z důvodu přítomnosti biolihu se standardní benziny dle normy ČSN 65 6500 doporučují skladovat maximálně 3 měsíce. Do Vervy 100 se však biolíh nepřidává, a proto je možné ji bez problémů skladovat a používat i delší dobu. Závisí to ovšem na podmínkách skladování. Obecně platí, že pohonné hmoty by se měly uchovávat v uzavřené nádobě, bez kontaktu s denním světlem a za stálé teploty. Z praxe víme, že Vervu 100 je možné mít v nádrži vozidla (např. motocyklu) přes zimu a na jaře nebudete mít problém nastartovat.“

Podobně je tomu i u OMV. „Benzin OMV Super Plus obsahuje biosložku ve formě vysokooktanového ethyltercbutyletheru (ETBE), který oproti ethanolu používanému v běžných benzinech neabsorbuje z okolí vodu a má vyšší výhřevnost. ETBE zůstává za jakýchkoliv okolností plně mísitelný s benzinem. OMV Super Plus má proto stejnou dobu skladovatelnosti jako benziny bez biosložky,“ vysvětluje síť čerpacích stanic na svém webu.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru