Že si lidé nekupují elektromobily vždy jen dobrovolně, asi není překvapení. Spousta z majitelů čistě elektrických aut si je pořizovala i kvůli dotacím nebo naopak vysokým poplatkům za spalovací auta. Jenže dnes si až 73 % Němců elektrické auto koupit nechce.
Německo je domovem spousty velkých světových automobilek a je to evropský trh, který zpravidla udává trendy. Bylo tomu tam i v případě elektromobility, ale před několika měsíci Německo zrušilo dotace na plug-in hybridy a omezilo dotace na elektromobily. Výsledkem byl radikální prodej obou skupin vozidel. Už to samo o sobě ukazuje na to, jak se tamní kupující o svém novém autě rozhodovali a rozhodují.
Německý magazín Automobilwoche si nechal agenturou Civey udělat průzkum, ve kterém se ptal 2700 německých majitelů spalovacích aut na to, do jaké míry souhlasí s tvrzením, že by chtěli se spalovacím autem jezdit co nejdéle to bude možné.
A výsledek nás – speciálně v ČR, která pro elektromobilitu rozhodně nadšení nesdílí – asi nepřekvapí. S tvrzením totiž jednoznačně souhlasilo 73 % všech dotázaných. Dalších 8 % se nedokázalo rozhodnout a jen 7 % dotázaných odpovědělo, že se změnou na elektromobilitu naopak počítají. Zbylé odpovědi se dělily na ty, kteří s tvrzením spíše souhlasí a spíše nesouhlasí.
Jenže dotace na nákup elektromobilu se v Německu ještě zpřísní. Od letošního září budou zcela zrušeny pro soukromé osoby, od roku 2024 pak i pro firmy. Proč by si elektromobily pak lidé měli kupovat? Na to agentura Civey také ptala. Tentokrát šlo o vzorek tisícovky dotázaných, kteří si své příští auto plánují koupit s naftovým nebo benzinovým motorem. 9 % z nich by přesvědčily vyšší státní dotace, ale ti mají smůlu. Nejvíce z dotázaných (celkem 61 %) nevědělo, jak odpovědět, protože vůbec neví, co by je k nákupu elektromobilu mělo přesvědčit. 24 % respondentů se vyjádřilo v tom smyslu, že by chtěli za své peníze dostat více. Často padaly také odpovědi o lepším nabíjení (lepši infrastruktura i rychlost dobíjení), což by mohlo přesvědčit 21 % dotázaných. 6 % zákazníků by o elektromobilu přemýšlela, pokud by bylo v nabídce více malých aut.
Jenže na trhu je to spíše naopak. Malá elektrická auta by byla ještě dražší než jsou ta kompaktní a ve střední třídě, takže by byla takřka neprodejná. Automobilky naopak v poslední době představují hlavně velká elektrická SUV.
Je to jasný, autotrh zaplaví čína, v EU výroba půjde do kopru a navíc toto je prostě cílená snaha EU dostat lidi z aut do MHD
Elektrická auta jsou horsí pro milieu nez klasická se spalovacím motorem , protoze elektrina se pro nē vyrábí v uhelnych elektrárnách, vētsinou! Ostatní zdroje el. proudu jsou , mimo jádra nerentabilní , viz ztráta Siemens 4.5 miliard euro dodnes za vrtule.O vrtulích v mori nemluvē.