Čeští policisté mají nové služební vozy. Do ulic míří 352 kusů druhé generace Škody Kodiaq, upravených přímo pro potřeby hlídkové a dopravní služby. Na první pohled jde o známé SUV, ve skutečnosti je to ale technicky velmi specifický nástroj, který má policistům usnadnit každodenní práci i ostřejší zásahy.
Jak z civilního SUV vznikl policejní speciál
Na úpravách se podíleli nejen konstruktéři z Mladé Boleslavi, ale také samotní policisté. Využili zkušenosti z první generace služebních Kodiaqů a přesně pojmenovali, co se jim v praxi osvědčilo a co potřebuje změnu. Výsledkem je vůz, který s civilní verzí sdílí základ, ale v mnoha detailech se od ní zásadně liší.
Přečtěte si také:
Technický základ vychází ze sportovní verze Kodiaq RS. Pod kapotou je benzinový dvoulitrový turbomotor 2.0 TSI o výkonu 195 kW/265 koní, spojený s pohonem všech kol a automatickou převodovkou DSG. Vůz má také speciálně naladěné adaptivní tlumiče DCC+, takže může být při běžné hlídkové jízdě komfortní a při zásahu maximálně stabilní.
Novinkou jsou 18palcová litá kola, která nahradila dříve používané ocelové disky s plastovými kryty. Nejde jen o vzhled. Litá kola lépe chladí robustnější brzdovou soustavu převzatou ze sedmimístné verze Kodiaqu, což je důležité při častém prudkém brzdění. Řidič navíc může velmi rychle přepnout pohon i podvozek do sportovního režimu a využít plnou dynamiku vozu například při pronásledování.
Konec unaveným Octaviím. Do policejní služby míří stovky nových Kodiaqů
Vidět a být vidět. A když je potřeba, i zmizet
Pro služební vůz je klíčová viditelnost. Kromě reflexních polepů proto prošla modernizací také světelná technika. Hlavní maják s kombinací modrého a červeného světla je umístěn na střeše, další světla jsou na spodní části čelního okna a po stranách masky chladiče. Blikající prvky se objevují i na méně obvyklých místech: na vnitřní straně víka zavazadelníku, v zadním nárazníku a na předních blatnících. Díky tomu je vůz dobře viditelný i ve chvíli, kdy stojí s otevřeným kufrem u zásahu.
Ovládání majáků i zvukové houkačky je soustředěno na speciálním panelu v interiéru. Pod ovládáním klimatizace je připravený prostor pro vysílačku, aby k ní měl policista vždy rychlý přístup.
Zajímavým prvkem je takzvaný špionský režim. V něm se může vůz pohybovat bez rozsvícených světlometů, což u běžné sériové verze možné není. Policie jej využije při skrytých akcích ve tmě, kdy je potřeba přiblížit se co nejméně nápadně. Dodatečná elektronická výbava představuje vyšší zátěž pro elektrickou soustavu, proto mají nové vozy přídavný akumulátor a posílené dobíjení.
Přečtěte si také:
Interiér jako mobilní pracoviště
Uvnitř je Kodiaq upraven tak, aby co nejvíce zjednodušoval práci posádky. Nejde jen o montáž radiostanice nebo ovládacího panelu majáků. V interiéru jsou i detaily, na které by v civilním autě většina řidičů vůbec nepomyslela.
Ve výbavě je například bezpečnostní kladívko pro rozbití skel, ale také druhé vnitřní zpětné zrcátko, určené k monitorování zadržených na zadních sedadlech. Řidič tak má lepší přehled o dění v autě bez nutnosti otáčet hlavu.
Zadní sedadla nabízejí hned několik řešení, která policisté označují jako své „Simply Clever“ prvky. Sedadlo za spolujezdcem, určené pro převoz zadržených osob, má sponu bezpečnostního pásu u dveří, aby se policista nemusel při poutání naklánět přes přepravovanou osobu. Pás je možné si předem připravit tím, že se zahákne za hlavovou opěrku předního sedadla. Pro snadnější čištění má zadní lavice koženkový potah, který lépe snáší znečištění a časté mytí.
Kufr podle typu služby
Zavazadlový prostor o objemu 910 litrů má u služebních Kodiaqů dvě hlavní konfigurace. Záleží na tom, zda vůz slouží jako prvosledový, nebo u dopravní hlídky.
Prvosledové vozy mají v kufru trezor na dlouhé střelné zbraně. Je zabezpečený a konstruovaný tak, aby zbraně byly rychle dostupné a zároveň bezpečně uložené.
Dopravní hlídky naopak využívají kovovou konstrukci se dvěma zásuvkami, kterou lze rozložit do podoby malé kanceláře. Policisté mají po ruce dokumenty, průkazy, alkoholtester i další vybavení a mohou s nimi pracovat přímo v terénu. Praktickým detailem je nový systém pro uchycení papírů, aby je neodnesl vítr při kontrole na krajnici. I po instalaci těchto systémů zůstává v kufru dost místa pro další výstroj a materiál.
Přečtěte si také:
Bezpečnostní rám pro ukončení honičky
Na přídi vozu si nelze nevšimnout výrazného bezpečnostního rámu. Ten není jen dekorativní prvek, ale pracovní nástroj. Slouží k provedení takzvaného PIT manévru. Při něm policisté postrčí pronásledované vozidlo rámem v oblasti za zadním kolem tak, aby vůz dostali do smyku a přiměli ho zastavit.
Účinnost těchto rámů byla již dříve testována u starších služebních Kodiaqů i u vozů Octavia. Nová generace modelů na tyto zkušenosti navazuje, takže policisté mají k dispozici techniku, kterou už v minulosti prověřili v reálných situacích.
💸 Ceny pojištění rostou!
Zajistěte si nejlevnější autopojištění, než zase zdraží.
📊 Porovnat a ušetřitZabere to jen 2 minuty • Výsledek hned










