tesla-autopilot-2

Tesla tvrdí, že její „autopilot“ řídí líp než člověk. A míň bourá

Autor: Lukáš Dráha - Zdroj: vehiclesuggest.com, notateslaapp.com - Foto: Tesla - 12. 11. 2025


Tesla postavila svou nejpokročilejší funkci řízení, kterou dřív nazývala jako „autopilot“ a později to musela změnit na Full Self-Driving (FSD) na jednoduché premise: auto má zvládnout většinu situací samo, člověk („řidič“) zůstává pouze v roli dozoru. Režim Full Self-Driving s přídomkem „Supervised“ se podle americké automobilky lépe orientuje v městském provozu, od odbočování na křižovatkách po reakce na proměnlivé okolnosti. Řidič ovšem stále musí být připraven kdykoliv zasáhnout, musí udržovat pozornost.

V autě pracuje soustava kamer, které neustále sledují okolí, a neuronové sítě trénované na miliardách kilometrů skutečné jízdy nasbírané elektromobily automobilky po celém světě (tyto kilometry najeli sami lidé, majitelé a uživatelé Tesel). Výpočetní část zajišťují specializované jednotky s umělou inteligencí a firemní superpočítač Dojo. Data se totiž odesílají do cloudu. Díky průběžnému sběru dat se chování softwaru a samotného FSD podle automobilky postupně vyhlazuje. Zatím poslední vydání působí podle uživatelů jistěji a přirozeněji. To je důležité i pro regulátory a bezpečnostní úřady, kteří posuzují hlavně bezpečnost a důsledný dohled řidiče.

Tesla tvrdí, že při používání FSD ve verzi Supervised dochází k výraznému, až 85% poklesu nehod proti běžnému lidskému řízení. V modelovém přepočtu firma mluví o tom, že pokud by technologii používali všichni řidiči, znamenalo by to o 35 tisíc méně mrtvých a o dva miliony méně zraněných účastníků silničního provozu ročně. Jde o firemní statistiky a predikce, ale tyto informace přesto jasně ukazují, kam směřuje ambice automobilky: chce omezit chyby člověka a udělat silnice bezpečnější.

Americká armáda si pořizuje dvě Tesly Cybertruck. Jen aby je mohla rozstřílet

Teslá dále počítá s pokračováním vývoje svého „autopilota“ v aktuální verzi V14. Na základě nasbíraných bezpečnostních dat chce automobilka v příštích měsících postupně otevírat cestu i k režimu bez dohledu řidiče, tedy aby auto jezdilo zcela samo. Interně se o této chystané verzi V14.3 mluví jako o stavu „usnout a probudit se v cíli“.

Platíte za autopojištění zbytečně moc?

Najděte nejlevnější nabídku během 2 minut a ušetřete až 4 500 Kč.

🔍 Porovnat ceny zdarma

Nezávazné srovnání • Okamžitý výsledek

Štítky: , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru