Slovenský parlament schválil úpravu zákona o silničním provozu, která od 1. ledna 2029 povolí novinku, o níž se léta vášnivě diskutuje: přední brzdové světlo. Půjde o dobrovolnou výbavu pro vozidla kategorií M a N, tedy běžné osobní a nákladní automobily. Záměr je jednoduchý. Řidiči a další účastníci provozu před vozidlem nebo v protisměru mají dostat včasnou a jasnou informaci, že auto zpomaluje. Podle dostupných výzkumů by to mělo zvýšit bezpečnost.
Zákonodárci zároveň přiznávají, že dosud chybělo výslovné povolení i technické parametry pro tento typ světlometu. To bránilo legální montáži i používání, přestože koncept už má za sebou poměrně dlouhé a intenzivní zkoušky a spoustu nasbíraných dat.
Přečtěte si také:
Jak má světlo fungovat a kdy ho uvidíme na silnicích
Návrh počítá s tím, že přední brzdové světlo bude zelené a bude se rozsvěcet i zhasínat současně se zadními brzdovkami. První plánovaný termín zavedení zněl ambiciózněji, mluvilo se o 1. červenci 2026. Finální podoba novely však nakonec počítá s pozdějším datem. Stát by se tak mělo od 1. ledna 2029.
Přední brzdové světlo už netestují jen na Slovensku. Jezdí s ním i český rallyový závodník
Z praxe už přitom existují zkušenosti. Během testů na Žilinské univerzitě si řada zapojených aut nechala přední brzdové světlo i po ukončení zkoušek. Neobjevily se přitom medializované případy, že by policie za tento prvek udělovala pokuty. To ovšem neznamená, že bude vše bez překážek. Projít technickou kontrolou s dodatečně namontovaným světlem nemusí být jednoduché, dokud se jasně nenastaví technické požadavky a postupy.
🚗 Nové autopojištění za 2 minuty
Vyplňte pár údajů a hned uvidíte nejvýhodnější nabídky na trhu.
⚡ Spočítat pojištěníBez registrace • Okamžitý výsledek





Takže situace. Jedu obcí. Můj zrak kontroluje tachometr. Vidím tam 55. Začínám zvolna přibržďovat a stále sleduji tachometr než se dostanu na 50. Blížím se k přechodu. Chodec nečeká na oční kontakt, protože vidí že brzdím. Ve skutečnosti o něm nevím a bum, chodec leží pod autem. O jak chytré.
Pořád jsem nikde nečetl jediný konkrétní příklad, jak to může přispět bezpečnosti. Naopak je jisté, že to bude zbytečně poutat pozornost a rozptylovat.
inu asi jste nebyl u dvouletého testování tisíce osobních,nákladních aut a taxíků