Ceny elektromobilů v Evropě se dostávají do spirály, z níž v tuto chvíli nejvíce těží zákazníci. Automobilky se ocitly pod tlakem evropských emisních norem a zároveň soupeří s čím dál širší konkurencí, nejen tou čínskou, ale i mezi tradičními automobilkami. Výsledkem je cenová válka, jakou trh dlouho nepamatuje.
Automobilový průmysl stojí před nelehkým úkolem. Podíl elektrických aut v prodejích jednotlivých automobilek musí postupně růst, jinak značkám hrozí pokuty. Pokud totiž nesplní flotilové emise, čeká je pokuta za každý gram nad limit a navíc za každé jedno auto. Jenže poptávka neroste tak rychle, jak si vedení automobilek i politici malovali. Prodejci proto sahají po drastických slevách, často i v řádu desítek procent, aby vozy do firemních flotil i k běžným zákazníkům dostali.
Přečtěte si také:
Německý trh v posledních měsících ukazuje, jak tvrdě se dnes hraje. Malé užitkové elektromobily lze pořídit v operativním leasingu doslova za hubičku. Vždyť například Toyota Proace City je v Německu už od 82 eur měsíčně (cca 2000 Kč) a Renault Master je jen o 1 euro dražší. Prezident německého svazu prodejců aut Thomas Peckruhn situaci popisuje bez příkras: „Jsme uprostřed ničivé cenové války, která ničí marže.“
Statistiky navíc naznačují, které značky mají největší problém dostat elektromobily k zákazníkům. Čínská Great Wall Motor nebo francouzské DS Automobiles registrují více než 60 % vozů samy na sebe. Takové „předregistrované“ automobily pak mohou prodejci nabídnout jako zánovní, a tím obejít oficiální cenovou politiku. Podobně postupuje i řada dalších výrobců včetně Opelu, Citroënu nebo Subaru.
Tesla, Škoda a Volkswagen vládnou českým silnicím. Počet elektromobilů v ČR roste rekordním tempem
Podle odborníků se slevová lavina jen tak nezastaví. „Mnoho faktorů ukazuje na to, že výrazné zlevňování potrvá minimálně do konce roku, především u flotilových prodejů,“ říká Stefan Reindl z Institutu automobilového průmyslu.
Silný tlak je patrný i v segmentu osobních aut. Citroën nabízí model ë-C3 (viz úvodní foto) firmám od 107 eur (cca 2600 Kč) měsíčně, elektrické Opely Corsa a Grandland začínají dokonce pod hranicí stovky eur (do 2500 Kč).
A cenová válka samozřejmě neprobíhá jen u západních sousedů. Také český trh si prošel podobně turbulentním vývojem. Analýza společnosti Business Lease ukázala, že od roku 2023 nejvíce zlevnily modely Nissan Leaf (o 16,5 %), Toyota BZ4X (10 %) či Tesla Model S (9 %). Snížení cen se dotklo i dalších populárních modelů, jako jsou třeba Renault Megane e-Tech nebo Ford Mustang Mach-E.
🚗 Nové autopojištění za 2 minuty
Vyplňte pár údajů a hned uvidíte nejvýhodnější nabídky na trhu.
⚡ Spočítat pojištěníBez registrace • Okamžitý výsledek