Slavná seriálová věta říká, že kdyby blbost nadnášela, tak tu řada z nás poletuje jako holubičky. A je to vidět i na silnicích, protože je s podivem, co jsou schopni někteří řidiči vymyslet a zrealizovat. Jedním z velmi častých nešvarů je uhýbání těm, kteří se připojují na dálnici. Řidiči totiž často z pravého jízdního pruhu přejedou do levého, aby „pustili“ auto v připojovacím pruhu, ale při tom omezí (a někdy dokonce ohrozí) řidiče auta jedoucího v levém jízdním pruhu. A my se ptáme: Proč?!
Zůstaňte ve svém pruhu
To, jak se správně připojit na dálnici, jsme poměrně nedávno řešili. Má to svá pravidla, která, pokud dodržíte, nikdo nemusí nikam uhýbat. Problém ale je, že řada řidičů – naše každodenní zkušenost ukazuje, že jich je opravdu hodně – uhýbá naprosto automaticky a v domnění, že dělají správný a dobrý skutek. Vždy to vypadá stejně, v připojovacím pruhu jedou auta, která se chtějí připojit na dálnici, a řidiči vozidel, kteří jedou v pravém průběžném pruhu se začnou řadit do levého, přestože nebudou nikoho předjíždět ani před nimi není žádná překážka.
V prvé řadě do toho levého vjedete s největší pravděpodobností v příliš pomalém tempu, čímž v něm jedoucí řidiče omezíte, donutíte je často i výrazně zpomalit. A to už znamená vznik nebezpečné situace. Pamatujte, že připojování je problém těch, kteří se připojují, nikoliv těch, kteří po dálnici jednou. Oni musí dávat přednost, nikoliv vy, přestože jsou zprava. Policie k tomuto tématu říká: „Při přejíždění mezi pruhy nesmí motorista ohrozit či omezit ostatní a musí dávat včas znamení o změně směru jízdy. Pokud by jiného tímto manévrem ohrozil, pak může dostat na místě pokutu ve výši 1,5 až 2 tisíce korun, ve správním řízení dokonce až 5 tisíc korun, navíc mu budou přiděleny čtyři body.“
A hlavně také sledujte vodorovné dopravní značení! Například v Německu, ale už i na některých místech v Česku, je právě tímto uhýbání do levého pruhu zakázáno! Zpravidla bývá podél celé délky připojovacího pruhu vedle klasické přerušované čáry nakreslená i plná čára (vodorovná dopravní značka V 1a, tedy „Podélná čára souvislá“) pro směr z pravého do levého jízdního pruhu. A to znamená jediné, zůstaňte ve svém pruhu!
Zákon č. 361/2000 Sb. o silničním provozu v paragrafu 12 – Jízda v jízdních pruzích a v odstavci 7 říká: „Je-li pro zařazování do průběžného jízdního pruhu zřízen připojovací pruh, je řidič povinen před zařazením do průběžného pruhu užít připojovacího pruhu. Při zařazování z připojovacího pruhu do průběžného pruhu řidič nesmí ohrozit řidiče jedoucí v průběžném pruhu. Není-li připojovací pruh zřízen, je řidič povinen dát přednost v jízdě vozidlům jedoucím v průběžném pruhu. Jen pro úplnost: nesmět ohrozit znamená povinnost řidiče počínat si tak, aby jinému účastníkovi provozu na pozemních komunikacích nevzniklo žádné nebezpečí.“
Policie k tomu dodává: „Při zařazování z připojovacího do průběžného pruhu nesmí motorista ohrozit řidiče jedoucí v průběžném pruhu. Pravidlo zipu – pokud jeden pruh končí, jsou motoristé ze souběžného pruhu, který pokračuje, povinni pouštět po jednom řidiče z končícího pruhu.“
Ano, možná to myslíte dobře, ale správně to není. Myslete i na svou bezpečnost, kterou zmateným najížděním do levého pruhu zbytečně ohrožujete.
🚗 Nové autopojištění za 2 minuty
Vyplňte pár údajů a hned uvidíte nejvýhodnější nabídky na trhu.
⚡ Spočítat pojištěníBez registrace • Okamžitý výsledek