Každé auto, které jezdí po tuzemských silnicích musí mít ze zákona sjednáno povinné ručení. A dnes, i díky řadě různých srovnávačů, vypadá sjednání tohoto pojištění jako hračka. Snadno v tom ale uděláte chybu. Ta nejčastější je, když chcete až příliš ušetřit.
Povinné ručení je tu od toho, aby pokrylo škody, které svým autem způsobíte. Někdy je to jen prasklý nárazník u jiného vozu, jindy ale škoda za miliony korun a dlouhé léčení účastníků nehody k tomu. A jakkoliv je naprosto pochopitelné, že při sjednání povinného ručení chcete ušetřit, platí, že ta nejlevnější nabídka rozhodně nemusí být ta ideální. „Při výběru pojištění zkontrolujte různé varianty krytí, včetně povinného ručení a havarijního pojištění, a přidejte doplňková pojištění nebo asistenci na cestách. Můžete si přizpůsobit spoluúčast a porovnat nabídky, abyste našli nejlepší variantu pro vaše vozidlo,“ radí Generali Česká pojišťovna.
„Základní typy povinného ručení mají nastavený nejnižší limit pojistného plnění, což se vám může hodně prodražit, pokud způsobíte dopravní nehodu a s ní i škody na majetku dalších osob. V rozšířených smlouvách bývá naopak zahrnuto i pojištění proti přírodním živlům, nebo asistenční služba. Stejně tak pojištění v zahraničí, a tím je myšleno i na Slovensku, není součástí každé pojistky,“ doplňuje Allianz.
Nebouráte, ale přesto vám povinné ručení pořád zdražuje? Viníkem jsou ti, kteří bourají
Abychom to celé zjednodušili. Vždy si dobře prověřte, jaké pojistné krytí vámi vybrané povinné ručení nabízí. Zákon nařizuje, aby nejnižší možný limit, na který je možné pojistku uzavřít, nebyl nižší než 50 milionů korun. Ano, na první pohled se to zdá hodně, ale některé nehody se snadno vyšplhají i k vyšším částkám. „Pokud způsobíte škodu vyšší, než je limit pojistného plnění, může po vás pojišťovna rozdíl mezi způsobenou škodou a limitem vymáhat. Příliš nízký limit znamená sice nižší pojistné, pokud ale škoda přesáhne zvolený limit, doplatíte škodu ze svého. Příliš vysoký limit je v tomto směru lepší volbou, jen si pohlídejte, že na pojistném zbytečně nepřeplácíte. Vzhledem k rostoucím cenám automobilů, dílů a dalších nákladů doporučují odborníci limit 100/100 milionů Kč,“ radí srovnávač klik.cz.
Česká kancelář pojistitelů doplňuje: „Nejnižší cena nemusí být vždy výhrou, protože nejlevnější pojištění bývá oproštěno od všech praktických asistenčních služeb či připojištění, které, dojde-li na nehodu, motorista ocení. Obzvlášť v zahraničí, kde nás může zaskočit rozdílnost prostředí, neznalost dopravních specifik, časová tíseň, rozdílné (vyšší) ceny nebo jazyková bariéra, se asistence vyplatí.“
A ještě připomínáme, že cenu, kterou za povinné ručení zaplatíte, vždy ovlivňuje kategorie vozidla (osobní automobil, tahač apod.), zdvihový objem válců nebo výkon motoru, zvolený limit pojistného plnění a předchozí bezeškodní průběh (systém bonus/malus). Vliv na cenu může mít i rozsah asistenčních služeb, segmentační kritéria (např. bydliště provozovatele vozidla, stáří vozidla apod.) nebo způsob sjednání (při on-line sjednání poskytují pojišťovny zpravidla slevu).
Štítky: autopojištění, cena povinného ručení, ceny povinného ručení, levnější povinné ručení, pojištění auta, povinné ručení