Test BMW M2 Compeition M Performance (2019), foto: Petr Kantner

160 km/h vs. 100 km/h: Kolik vás stojí touha jet rychleji?

Autor: Lukáš Dráha - Zdroj: ADAC - Ilustrační foto: Petr Kantner - 1. 11. 2025


Na první pohled se může zdát, že jet po dálnici rychlostí 160 km/h je pro mnoho řidičů zábava anebo je to potřeba nahnat čas. V každém případě je rozdíl mezi stovkou a sto šedesátkou obrovský – jak v bezpečnosti, tak i ve spotřebě paliva. Naopak časová úspora není oproti nižší rychlosti nakonec tak velká.

V případě spotřeby paliva roste s rychlostí opravdu výrazně. Zásadním faktorem je odpor vzduchu. Ten totiž neroste rovnoměrně, takže mezi 50 a 100 km/h není rozdíl tak velký jako u 100 a 150 km/h. S rostoucí rychlostí stoupá aerodynamický odpor exponenciálně, podobně jako brzdná dráha – kvadraticky. Zjednodušeně řečeno: zdvojnásobíte rychlost, ale odpor vzduchu vzroste čtyřnásobně. A s ním i nároky na výkon motoru a samozřejmě právě spotřeba paliva.

Podle údajů německého automobilového klubu ADAC spotřebuje běžné auto střední třídy při rychlosti 160 km/h až o 66 % více paliva než rychlosti při 100 km/h. Pokud vůz běžně žere 6 litrů na 100 kilometrů, při vyšší rychlosti se spotřeba může přehoupnout přes 10 litrů. V reálném provozu to znamená stovky korun navíc už po několika stovkách kilometrů.

Časová úspora? Většinou jen iluze

Mnozí řidiči volí vyšší tempo v domnění, že díky tomu ušetří čas, zejména právě na delších trasách. Jenže rozdíl mezi zpravidla maximální povolenou rychlostí na dálnici 130 km/h a právě zmiňovanou 160 km/h většinou představuje jen několik málo minut navíc. A tento čas můžete jednoduše ztratit při výrazně dřívějším tankování.

Rychle, nebo pomalu? Odborníci radí, v jakých rychlostech má auto nejnižší spotřebu paliva

Kde je rozumná hranice?

Moderní vozy jsou nejúspornější při konstantní jízdě mezi 90 a 110 km/h. Na dálnici je proto z hlediska poměru rychlosti a spotřeby ideální držet se v rozmezí 100 až 130 km/h. Pomoci může tempomat a správně zařazený převodový stupeň, zpravidla ten nejvyšší.

Dynamická jízda – prudké zrychlování, časté brzdění nebo neustálé předjíždění – má kromě negativního vlivu na spotřebu také dopad na životnost motoru, brzd i pneumatik. Vyšší rychlost zkrátka není zadarmo. A otázka zní: opravdu se to vyplatí?

💸 Ceny pojištění rostou!

Zajistěte si nejlevnější autopojištění, než zase zdraží.

📊 Porovnat a ušetřit

Zabere to jen 2 minuty • Výsledek hned

Štítky: , , ,

29 názorů na “160 km/h vs. 100 km/h: Kolik vás stojí touha jet rychleji?”

  1. No, článek není o bezpečnosti v dané rychlosti, ale srovnání úspory času vs. náklady v dané rychlosti. Což je jen fyzika a už v manuálu na 120 toto bylo uvedený.
    Ekologii posedlí Rakušaci rychlost snižují ve vybraných usecich na 100 km/h, ale u nas se zvysuje na 150 km/h. Na jak dlouhem useku, neni podstatné. A co vladu, ktera byla posedla unijnimi predstaviteli a jejich ekoterorismem vedlo ke zvyseni rychkosti a tim vetsi eko zátěží , těžko říci. Asi populismus.

  2. Jezdím pořád stejnou trasu a udělal sem si srovnaní. pokud jedu v nedeli v 6 rano kdy temer nepotkam auto tak me trasa 50km dalnice 20km obce a pripoje , trva 41 minut pokud si na dalnici nastavim tempomat 135kmh. okresky 95 obce 55. pokud si nastavim tempomat na dalnici na 110 okresky a obce stejne jako predtim jedu to za 46 minut. co se tyce spotreby tak jsem 7,2 vs 8,3.

  3. Ještě takový doplněk…
    Jak tu píší jiní, opravdu je pro dosažení co nejvyšší průměrné rychlosti nejdůležitější ta plynulost. Setkávám se s tím dnes a denně, když někde u Průhonic předjedu kamion s nějakým zapamatovatelným nákladem, pak jedu tempomat 140, najednou mi někdo zavolá, že potřebuje nějaké vyjádření, zastavím u Jihlavy u pumpy, jen abych poslal nějaký blbý mail, najedu znovu na dálnici a sakra, přede mnou kamion, který jsem u Průhonic předjížděl.
    Vysvětlení je v tom, že zatímco on od těch Průhonic opravdu jel nonstop 85 km/h, tak já jel občas sice 140, ale pak občas v zúžení 90, pak za busem 100, pak mi někdo volal, tak jsem je chvíli za kamionem atd.
    Nejlepší by bylo, kdyby se v pravém pruhu mohlo jezdit jen 85 a v levém jen 135, ani o kilometr víc, ani míň. A zmizely by všechny problémy.

  4. Hloupý propagandistický článek. Hlupáci, co jezdí po dálnici 100 km/h v levém
    jsou větším nebezpečím, než ten, kdo jede po poloprázdné 160 km/h.

    1. 100kmh v levém pruhu je samozřejmě hloupost od tohořidiče, ale jinak jsou v článku pouze fakta a žádná propaganda. Je to fyzika a to se okecat nedá. Tak to prostě je.

    2. Ročně najezdím cca 40 tkm. Popravdě jsem jsem ještě neviděl osobní auto, které by jelo v levém pruhu 100 km/h. Proboha proč by to dělalo? Myslíte, že někdo dnes jezdí po dálnici ve Škodě 105? Maximálně tak někam na sraz veteránů a ten je asi vždy v jiný den než jedu já…
      Připadá mi to jako klasický urban myth. Vždy se v diskuzi najde někdo, kdo píše o nějakých autech co jezdí na dálnici 90 nebo 100 km/h v levém pruhu. Nevím kde se s tím setkáváte. Já jezdím na dálnici cca do 140 a mám většinou pocit že celkem splývám s davem.

      1. V okolí velkých měst je 100 km v levém pruhu naprosto běžná rychlost. Taková auta, která se odmítají zařadit do pravého a jedou v levém kolem 100, potkávám velmi často. :(

    3. Zdeněk Kunzl

      Zas jeden, který není schopen pochopit, že pro dosažení nejkratší jízdní doby není podstatná maximální rychlost, ale zajištění přiměřeně vysoké stabilní rychlosti jízdy.
      V textu není nikde uvedeno, že by měl někdo jezdit rychlostí 100 km/h v levém pruhu dálnice.

    4. S autobusem 100 km/h, v levém při předjíždění kamionů, a za mouly mám ty, co jedou metr za mnou, aniž by měli šanci sledovat dopravní situaci přede mnou. Možná si myslí, že pokud pojedou metr za mnou, pojedu rychleji.

  5. Jako jo i ne, ano v Česku je nereálné jet neustále 160km/h přes den. Ta průměrná rychlost bude stejně okolo max 130, reálně ještě o něco méně. Přes noc už je to ale jiná.

    Ponaučení? Pospíchat se vyplatí v noci a ne přes den :) A to platí i v Německu, občas jsem rád, že tam jedeme alespoň 110 natož neomezená rychlost :D

  6. 200km (z prahy do brna) ujedu průměrnou rychlostí 160kmh za 1hodinu 15minut. Rychlostí 100kmh to ujedu za 2 hodiny. Úspora 45minut.

    1. průměrná rychlost 160 km/h znamená jet většinu času 180-200, protože každou chvilku budete muset zpomalovat na běžných 130, které jede drtivá většina účastníků provozu. průměrná 160 je na D1 prakticky nedosažitelná, s výjimkou času ve čtyři hodiny ráno.

    2. Dosáhnout průměrné rychlosti 160 km/h je v normálním provozu na dálnici D1 naprosto nereálné. Vždy vás zbrzdí nějaké zhoustnutí provozu, předjíždějící autobus atd. Ani mezi 3 a 4 hodinou ráno není provoz tak slabý, aby šlo toto běžně realizovat. Z vlastní zkušenosti vím, že ani se služebním vozem, se služební CCS kartou v kapse na německé dálnici není téměř možná dosáhnout na delší vzdálenosti výrazně vyšší průměrné rychlosti než cca 120 km/h. Je to prostě nesmysl. Přestože pojedete nad 200 tam kde to jde, máte i v Německu mraky úseků se snížením na 120 či dokonce 100 km/h. Občas musíte tankovat, občas je hustý provoz atd.

    3. To sice jo, ale to je teoretický výpoečt. Na průměr 160kmh musíte jet i 200kmh, reálně průměr 160kmh neuděláte v provozu ani smykem. Když se dostanete na 130kmh tak to bude výkon a to tak maximálně někdy v noci.

    1. V Austrálii je malá hustota provozu a tak vlastně většinou ani není se s kým srazit. Důvodem pro vyšší nehodovost ve vyšších rychlostech jsou vyšší rozdíly v rychlostech.

  7. Petr Klöpsch

    Kdysi jsem jel přes Německo a v noci jsem si vynuloval tachometr a 100 km jsem ujel za 27 minut. To pěkně ubejvalo.

  8. Kámoš jel z Brna do Prahy se mnou ale jiným autem (má Lambo) jel co to jde a co to dá v provozu na D1, já jel cca 90-100Km/h. Po cestě pár zácp, poslední na Nuselském mostě, potkali jsme se na semaforech u Muzea :-)

    1. Mám podobnou zkušenost s kamionama:) tlačim to směr Německo a všimnu si nějakýho specifickýho kamionu. Pak jsem někde nějakou delší dobu na pumpě nebo tak něco a koukám, kamion za chvilku je tam taky. Samozřejmě jsem nejel 90kmh jako on, ale kolem té 130 určitě.

  9. jara Cimmerman

    zlate pravidlo kamionove prepravy

    -rychlost prepravy nezavisi na rychlosti jizdy ale na prumerne rychlosti {plynulosti}

    stejne jako poznate na prvni pohled vydesene ridice- boji se couvat pri zaparkovani :D zeasi prej lamy necouvaj :D

  10. To je sice pravda, ale pouze ve zcela nereálné situaci, to jest, že na dálnici pojedet pouze vy a nikdo jiný. A to pomíjím fakt, že průměr 200km/h na dálnici může mít snad jen Turek. V reálu platí tzv. rychlostní paradox, tedy čím rychleji se snažíte jet, tím „méně“ času ušeteříte. Kvůli provozu musíte neustále brzdit, zrychlovat, předjíždět, dojíždět do kolon, apod. Zatímco řidič, který jede např. 120 se pohybuje mnohem plynuleji a v důsledku se vaše dojezdové časy nebudou o moc lišit. To jsem nevymyslel já, ale odborníci na dopravu.

    1. Kdyz chci jet po dalnici 200, tak pojedu v noci, kdy tam je prazdno. Nejakou dobu jsem jezdil pracovne do Hamburku a bez problemu se dalo prejet Nemecko prumernou rychlosti mezi 150 a 160km/h. Jezdili jsme ve 2 a bylo to rychlejsi nez letadlem (pocitano dvere – dvere).

      1. Jojo Pepo, řidičů Prášilů je tu dost. Jezdíval jsem cca 60 tis.km/ročně a musím se přidat k těm, co tvrdí, že vysoká rychlost neznamená vysoká úspora času.
        Pouze snad jízda v noci, ale nyní už ani v noci nedovoluje provoz tak vysoký jízdní průměr, který jak někteří tvrdí, dosahují.
        Prázdná noční dálnice je už dávno minulostí.

  11. Co to je zase za nesmysly….pokud jedu v DE prumerne 200km/hod, tak je jasne a zretelne ze dorazim na misto daleko drive nez kdyz pojedu 100km/hod a to světe div se dvakrát rychleji…..

    1. Péťo, je zcela zjevné, že jsi trvaleji udržet 200km/h nikdy nezkoušel, pokud tedy vůbec tvoje auto je schopno tuto rychlost dosáhnout..

      1. Trvale držet rychlost 200 + jde samozřejmě, např v noci na Trase Plzeň – Frankfurt. Mimo dopravní omezení ( opravované úseky ) , když neřešíte spotřebu, která se i u 2,0 Dieselu pak pohybuje mezi 11-13 litry tak tam ta časová úspora je znatelná + další benefit že nebudu mít zanesený motor od karbonu.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru