Mercedes-Benz třídy C vypadá ve verzi kupé skvěle. Je sexy, je odvážný, působí luxusně, přesto není „arogantní„. Jeho tvary vycházejí z největšího kupé eSkové třídy a to je pro něj rozhodně dobře. Není důležitý pouze design, ale také to, jak se s ním jezdí. Vyzkoušeli jsme ho ve verzi 220 d.
Modrá barva karoserie a doplňkové prvky z výbavy AMG line vypadají skvěle. Navíc je to jedno z těch aut, která se mi nám líbí už na fotografiích, naživo je to ještě lepší. Přední části dominuje maska chladiče s „třpytivými ploškami“, což vypadá působivě zejména když se v nich odrážejí paprsky slunce. Skvěle toto téměř 4,7 metru dlouhé kupé vypadá i z boku a za očekáváním nezaostává ani zadní část. Té dominují světlomety a dvojice chromových koncovek výfuku s difuzorem. Ovšem pozor, koncovky jsou falešné a výfuk ústí pouze na jedné straně pod autem.
Také interiér se povedl. Po otevření bezrámových dveří zaujme na první pohled čalounění hnědou kůží. To sice není příliš tradiční, o to více působivé je. Designově se tu nicméně nic oproti sedanu nebo kombi vlastně nijak dramaticky neměnilo. Na jednu stranu je to škoda, na tu druhou jsou však materiály prvotřídní a kabina je přehledná. Najít si ideální pozici za volantem mi trvá pouhý okamžik, ale nahmatat bezpečnostní pás je složitější. Jejich ukotvení je díky dlouhým dveřím daleko a podavač tu není.
Sluší se ještě dodat, že kromě toho, že toto kupé nabízí povedený interiér co do kvality použitých materiálů a zpracování, tak jeho velikost není nijak oslnivá. Přední sedadla nabízejí prostoru dostatek, omezuje však široký středový tunel. Na zadních sedadlech ovšem příliš prostoru není – a to ani pro nohy, ani pro hlavu. Abyste neškrtali hlavou o strop, musíte měřit přibližně do 170 cm. I když je potřeba již od začátku počítat s tím, že v tomto případě určitě nemá jít o praktické auto. Pro úplnost ještě zmíním objem zavazadlového prostoru, který je rovných 400 litrů.
Je čas vyrazit na cestu. Po startu se auto mírně zatřese, za což může motorizace s označením 220 d. Jde o naftový přeplňovaný čtyřválec. Nejen, že po startu zavibruje s celým autem, ale on je také za studena docela hlučný. Po zahřátí se sice jeho zvuk ztiší, přesto vám o sobě bude dávat dostatečně vědět při každé razantnější akceleraci. Ani systém Start/Stop není ve spojení s tímto motorem takový, jaký bychom od prémiového automobilu (navíc s prémiovou cenou) čekali, protože deaktivaci i aktivaci motoru provází podobné vibrace jako při prvním startu. Tento systém se naštěstí dá vypnout.
Čím motor naopak jednoznačně potěší, to je jeho dynamika a spotřeba paliva. Hodnoty výkonu 125 kW/170 koní a točivého momentu 400 Nm stačí ve spojení s devítistupňovou automatickou převodovkou testovaného auta ke zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,5 sekundy a maximální rychlosti 234 km/h. Motor je pružný a nemá problém se svou točivostí. I tak by mi však k celkovému naturelu pasoval více nějaký benzínový motor.
Výkon se přenáší výhradně na kola zadní nápravy, i přesto se céčkové kupé chová neutrálně. V testované konfiguraci se skvěle hodí na delší trasy, při maximální povolené dálniční rychlosti 130 km/h točí motor na devátý rychlostní stupeň jen 1600 otáček za minutu. Cesta takovou rychlostí po dálnici znamená spotřebu paliva jen těsně nad pěti litry na 100 km. Město ji zvýší přibližně o litr až litr a půl, ale mimo město se lze dostat i pod pět. Působivý je dojezd na plnou nádrž, tankovali jsme až po najetí tisíce kilometrů, výrobce přitom uvádí objem palivové nádrže 41+7 litrů…
Pro třídu C kupé je v nabídce v základní výbavě „sada jízdní dynamiky AIRMATIC se vzduchovým odpružením AIRMATIC s průběžným řízením tlumení“, což nám vlastně složitě prozrazuje fakt, že v každém případě (jen s výjimkou modelů AMG) bude mít céčko kupé adaptivní vzduchový podvozek. Přesto dokáží auto některé příčné nerovnosti rozhodit a negativem je také hluk, který se při jejich přejezdu ozývá. Kdyby nešlo o prémiovou automobilku, přimhouřili bychom oči – ovšem dlužno dodat, že podobné problémy má třeba i BMW.
Na kvalitních silnicích jde však o skvěle naladěné auto, které se ani v ostřejších zatáčkách příliš nenakloní, skvěle drží stopu a rádo zatáčí. Jenže ačkoliv mu taková jízda jde, stejně si ji nebudete úplně užívat. Mercedes-Benz třídy C kupé není sportovním autem, jde spíše o stylové auto, které vás s malou spotřebou, v relativním pohodlí, ale ve velkém stylu doveze na jeden zátah klidně 1000 kilometrů daleko.
Pokud se podíváte do ceníku, zjistíte, že testovaná motorizace je „naftovým základem nabídky“, vznětový šestiválec ale v nabídce nenajdete. To u benzínových verzí je situace jiná, vybírat lze ze čtyřválců, šestiválců, ale dokonce i osmiválců. Cena startuje na 1 043 020 Kč za testovanou verzi, čtyřkolka je za příplatek 130 tisíc Kč.
[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Mercedes-Benz
Typ:,C 220 d kupé
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,2 143 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,zadní kola
Výkon:,125 kW/170 koní v 3 000 – 4 200 ot./min
Točivý moment:,400 Nm v 1 400 – 2 800 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,7.5 s
Maximální rychlost:,234 km/h
Převodovka:,automatická devítistupňová (9G-Tronic)
Spotřeba paliva (l/100 km):,5.3 / 3.9 / 4.4
Emise CO2:,116 g/km
Objem nádrže:,41 + 7 litrů
Délka:,4 686 mm
Šířka:,1 810 mm
Výška:,1 442 mm
Rozvor:, 2 840 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 615 kg
Objem zavazadlového prostoru:,400 litrů
Ceník:,k nahlédnutí tady
[/table]