Kia a stylové auto? Ještě před pár lety spojení takřka nemyslitelné… Jenže dnes už to problém není. Na trhu je již druhá generace stylovky z korejské stáje. Přivítejte, prosím, Kii Soul.
Při pohledu na karoserii nové a předchozí verze by se mohlo zdát, že se toho vlastně moc nezměnilo, ale při bližším zkoumání jich najdete více než dost. Tvary jsou sice podobné, ale Soul mezigeneračně narostl a vlastně tak trochu designově dospěl, což vyniká právě hlavně u testované dvoubarevně (za příplatek 17 tisíc Kč) lakované verze.
Škoda, že po nakouknutí do interiéru přijde drobné zklamání. Ne, interiér není špatný, jen je ve srovnání s exteriérem vlastně trochu obyčejný. Ze šedi vystupují snad jen nápadité reproduktory v rozích palubní desky. Interiér by si zasloužil nějaké oživení – co třeba alespoň barvičky? Kvalita zpracování i materiálů je však dobrá a pocit v interiéru je příjemný.
Nový Soul stojí na platformě modelu Cee’d, a tak nabídne v interiéru hodně místa. Sedí se sice o poznání výš, ale na přední i zadní sedadla se pohodlně usadí i nadprůměrně vzrostlí cestující, kteří tu bez problémů zvládnou i delší cesty. Slušný objem nabízí i zavazadlový prostor, v základním uspořádání pojme 354 litrů a má takřka zcela pravidelný tvar.
Pod kapotou Kii Soul je na výběr (pouze) ze dvou motorizací. Obě mají shodný objem 1,6 litru, ale každá z nich spaluje jiné palivo – jedna benzín, druhá naftu. A právě naftovou verzi jsme vyzkoušeli v testu. Objem má sice stejný jako benzín, nabídne však nižší výkon, ale větší točivý moment a je úspornější. V praxi se dá běžně jezdit kolem 6,0 litrů na 100 km.
Po startu se motor ozve poměrně nahlas, s klepavým zvukem, se stoupající teplotou oleje se jeho chod zklidňuje a ztišuje. Po zahřátí je již motor krásně tichý. Zátah vůbec není špatný, nicméně závodník z vás za volantem Soulu určitě nebude. Vlastně i proto, že řízení je tupé a zcela bez odezvy. Ani nastavitelné režimy účinku posilovače s tím nijak nepomohou, naopak…
Samotná jízda v Soulu je nečekaně hladká a příjemná. Ačkoliv obouváme velká stylová 18″ kola, jízda nedrncá. Všechno spolu ladí, v autě funguje tak nějak dohromady, nic necuká, nic nemlátí, je těžké najít nejslabší článek. To je velmi příjemné překvapení, protože pocitem z jízdy dokáže Soul do kapsy strčit i mnohé jiné automobily s prémiovými znáčky na kapotě…
A přitom oproti nim nestojí majlant. Musím zcela nepokrytě uznat, že Soul se automobilce opravdu povedl. Na řidiče působí klidným dojmem, hýčká si ho. Za cenu, kterou za něj v autosalonu budete muset zaplatit, jde o opravdu výhodnou koupi. Základní cena startuje na 314 tisísích Kč, nejdražší testovaná verze v nejvyšší výbavě Exclusive stojí akčních 475 tisíc Kč.
Druhý pohled (Martin):
Dovolte mi se na Soul podívat z druhého pohledu.
Když jsem Kii vyzvedl, příjemně mě překvapil její neotřelý vzhled. Čekal jsem po jejím předchůdci nějaké „šílené“ barevné variace včetně polepů. To se nestalo a jak psal již Pavel, auto po vzhledové stránce dospělo. Už po pár kilometrech bylo jasné, že po designové stránce se změna povedla. Nejeden kolemjdoucí se otáčel a se zájmem sledoval projíždějícího rudočerného Soula.
My jsme Kii otestovali na delší trase. Vzali jsme ji na výlet do moravských vinic. Po více jak 500 km jak na okresních cestách, tak i dálnicích, mohu souhlasit, že koupí tohoto vozu neuděláte chybný krok. Kufr dostatečný, výhled z vozu a pohodlí jak řidiče, tak spolujezdců vzadu bez problémů, parkovací kamera je skvělým pomocníkem při manévrování, komunikace auta s telefonem na výbornou.
Mě osobně trochu zklamal audio systém – od auta, které hraje na emoce, a které má jako nejpodstatnější prvky v interiéru právě reproduktory, tak se vlastně nic neděje, ať už z rádia, či z USB. Ani štelováním výšek, středů, basů a všeho co šlo, se nám nepovedlo dostat z něho něco, co by naše uši bavilo.
Nakonec ale příjemné svezení s rozumnou spotřebou a opravdovým pocitem pohodlí a bezpečí. Takže Kia Soul? Proč ne.
[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Kia
Typ:,Soul
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1 582 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,přední kola
Výkon:,94 kW/128 koní při 4 000 ot./min
Točivý moment:,260 Nm při 1 900 – 2 750 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,11.2 s
Maximální rychlost:,180 km/h
Převodovka:,šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km):,4.1/ 4.4 / 5.0.
Délka:,4 140 mm
Šířka:,1 800 mm
Výška:,1 593 mm
Rozvor:,2 570 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 308 kg
Objem zavazadlového prostoru:,354 / 1 367 l
Ceník:,k nahlédnutí zde
[/table]